آب شور, آب شیرین

انواع مختلف ماهی های آکواریومی

انواع ماهی آکواریومی
4.1/5 - (144 امتیاز)

انواع مختلف ماهی های آکواریومی تنوع بسیار زیادی دارند. نژاد های بسیار متنوع ماهیان زینتی، انتخاب های گوناگونی را برای آکواریوم داران فراهم می کند.

تعداد و انواع ماهی های آکواریومی بسیار زیاد و متنوع بوده و هرساله از طریق انتخاب گونه های دیگر و یا ایجاد نژادهای مختلف از یک گونه از طریق آمیزش گزینشی، برتعداد آنها افزوده میگردد.ماهی استوایی ماهی‌هایی هستند که در مناطق گرمسیری (استوایی) زمین یافت می شوند که در آب‌ های شیرین و هم در آب‌ های شور زندگی می‌کنند.

انواع ماهی آکواریومی

اکثر مردم فقط ماهی های استوایی را جزء ماهیهای آکواریومی میدانند در صورتی که برخی از گونه های ماهیهای بومی و غیر گرم سیری را نیز میتوان به آسانی در آکواریومها نگهداری کرد، بدون اینکه احتیاجی به گرم کردن آب باشد. بدون شک ماهیهای استوایی از نظر زیبایی برای نگهداری در آکواریوم پیدا کرد.

انواع ماهی آکواریومی

دلقک ماهی آب شور

بطور کلی می توان از نظر انواع ماهی های آکواریومی آنها به 4 دسته تقسیم نمود

  1. آکواریوم ماهیهای آبهای شیرین استوایی
  2. آکواریوم ماهیهای آبهای شیرین بومی
  3. آکواریوم ماهیهای آبهای شور استوایی
  4. آکواریوم ماهیهای آبهای شور بومی

در برخی از ممالک نگهداری هر 4 نوع ماهی در آکواریوم مرسوم است بت وجود این نگهداری انواع ماهی آکواریومی آبهای شیرین استوایی در مرحله اول و نگهداری ماهی آبهای شور استوایی در مرحله دوم اهمیت قرار دارد.

انواع ماهی آکواریومی

اسب دریایی آب شور

در ایران تاکنون فقط نگهداری ماهی های تزئینی در آبهای شیرین مرسوم گردیده و اگرچه عده ای از علاقمندان نسبت به ایجاد آکواریوم ماهیهای خیلج فارس و یا رود کارون اقدام نموده اند، با وجود این نگهداری این ماهیهای تاکنون بسیار محدوده بوده ولی اخیرا در حال رونق یافتن است.

بدون شک نگهداری ماهی های تزئینی آبهای شور تفاوت بسیاری با نگهداری ماهیهای آبهای شیرین دارد.

از آنجا که ورود انواع ماهی آکواریومی تزئینی در حال حاضر به گونه ای محدودیت دارد، در این بخش از کتاب سعی شده که بیشستر در مورد ماهیهای آکواریومی که امکان تکثیر و پرورش آنها در شرایط معمولی کشور عملی است بحث شود.

چند نمونه از انواع ماهی آکواریومی استوایی

  1. کلاریون انجل فیش
  2. راوت آیرون باترفلای فیش
  3. پرش فلت هد استرالیایی
  4. نپتون گروپر
  5. باسلت طلایی
  6. فرش واتر پولکا دات استینگ ری (ماهی پهن برقی با خال های لهستانی آب های تازه)
  7. پلاتینیوم آرووانا

 

انواع ماهی آکواریومی

ماهی پنکوسی آب شیرین

محل قرار گرفتن هر خانواده از انواع ماهی آکواریومی در این بخش بستگی به اختصاصات طبقه بندی آن داشته و طبیعتا خانواده ای که از نظر تکاملی پیشرفت کمتری دارد در ابتدای بخش و خانواده ای که از نظر تکاملی پیشرفته تر است در آخر بخش قرار خواهد گرفت.

بدون شک ممکن است از خانواده ها و یا گونه هایی نیز نام برده شود که از افراد خانواده بین ماهیهای آکواریومی شناخته شده در ایران وجود نداشته باشد. علت بحث در مورد اینگونه ماهیها افزایش معلومات عمومی علاقمندان به نگهداری ماهیهای تزئینی و احتمال ورود بعدی آنها به کشور می باشد.

انواع ماهی آکواریومی

ماهی اسکار آب شیرین

همانطور که قبلا ذکر گردید کلیه ماهی های موجود دنیا را به رده یا کلاس تقسیم می کنند که کلیه انواع ماهی آکواریومی تزئینی آبهای شیرین جزء رده ماهیهای استخوانی قرار دارند. هر رده به چند راسته و هر راسته به چند خانواده و هر خانواده به چند جنس و هرجنس به چندگونه تقسیم می شود.

البته تقسیمات کوچکتر دیگری مانند زیر رده، زیر راسته، زیر خانواده و زیر گونه هم وجود دارد که گاهی به این تقسیمات نیز اشاره خواهد شد.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=3069

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 15 =