آب شیرین

مشخصات و ویژگی های بهترین آکواریوم برای گربه ماهی ها

3.7/5 - (7 امتیاز)

آکواریوم گربه ماهی ها می تواند ویژگی های مختلفی داشته باشد و بیشتر گربه ماهی ها می توانند در آکواریوم هایی با شرایط متفاوت زیست نمایند و اینکه مخزن مورد نظر دارای چه شرایطی باشد به شما بستگی دارد. آنچه در ادامه می خوانید پیشنهادهای من برای راه اندازی یک آکواریوم مخصوص گربه ماهی ها می باشد.
برای ایجاد مخفی گاه در آکواریوم گربه ماهی ها، می توان از گلدان های سفالی کوچک استفاده نمود.

دکوراسیون مناسب برای آکواریوم گربه ماهی ها

آکواریوم به بوم نقاشی شباهت دارد که شما میتوانید هر طور که خواستید آن را تزیین نماید. من شخصا ترجیح میدهم که برای تزیین آکواریوم از مواد طبیعی استفاده نمایم .

اما برحسب اینکه چه ماهیانی در مخزن وجود دارند و اینکه چه نوع چشم اندازی موردنیاز است میتوان از کوزه ها یا لوله های سفالی، لوله های پی وی سی و مواد مشابه استفاده نمود.
معمولا بیشتر گربه ماهی ها دوست دارند که در محیط خود چندین پناهگاه و مکان اختفا داشته باشند. اینکه از چه تجهیزاتی برای ساخت و ایجاد پناهگاه برای گربه ماهی ها استفاده می نمایید بستگی به سلیقه ی شما دارد اما باید توجه نمود که از موادی که برای ماهی ها خطرناک هستند استفاده نشود.

نورپردازی آکواریوم گربه ماهی ها

معمولا لامپ استانداردی که برای آکواریوم گربه ماهی استفاده می شود لامپ فلورسنت است. نکته قابل توجه این است که تعداد لامپ های فلورسنت موجود در بازار آنقدر متنوع است که نمیتوان به سادگی از میان آنها لامپ مورد نظر را انتخاب نمود.

در این زمینه لازم است که مشخص شود آیا شما قصد نگهداری از گیاهان زنده را نیز در آکواریوم گربه ماهی ها دارید یا خیر. فروشندگان تجهیزات آکواریومی میتوانند در مورد انتخاب لامپ مناسب برای نگهداری از گیاهان زنده به شما یاری دهند.

اگرچه برخی گربه ماهی ها در شرایط نورانی بیشتر طول میکشد تا انزواطلبی خود را ترک نمایند، بسیاری از آنها میتوانند به چنین شرایطی عادت کرده و مخصوصا در زمان غذادهی، از مخفی گاه خارج شده و در اطراف آکواریوم به شنا بپردازند.

بستر مناسب آکواریوم

معمولا بهتر است که از سنگریزه های طبیعی دانه ریز برای بستر آکواریوم استفاده شود. اندازه ی این سنگریز ها استاندارد بوده و معمولا در بازار با نام سنگریزه ی شماره ی 3 ((No. 3 gravel به فروش می رسند. این سنگریزه ها تاثیری در ویژگی های کیفی آب همچون پی اچ یا سختی آب ندارند.

توجه نمایید که اگر مواد بستر از مواد دانه ریزتر مانند سنگریزه های کوچک یا ماسه انتخاب شوند، حتی اگر نظافت آکواریوم به خوبی رعایت شود بازهم میتوانند مواد زائد و دفعیات را در میان خود نگاه دارند.

از طرف دیگر سنگریزه های درشت تر نیز میتوانند غذاهای خورده نشده و مواد زائد را درون حفرات خود نگه داشته و باعث افت کیفی آب آکواریوم شوند. اگر گربه ماهی هایی که علاقه به حفر بستر و برهم زدن سنگریزه دارند در آکواریوم وجود نداشته باشد، استفاده از مواد دانه ریز یا دانه درشت میتواند باعث بروز مشکلاتی در کیفیت آب شود.

 

گربه ماهی ، به سنگ ریزه های بستر توجه کنید

گربه ماهی ، به سنگ ریزه های بستر توجه کنید

البته شرایطی وجود دارد که در آنها میتوان از مواد دانه ریز نیز استفاده نمود. مثلا برخی از گربه ماهیان علقه دارند که خود را در زیر بستر دفن نمایند (مانند افراد جنس های Planiloricaria و Pseudohemiodon) و به همین دلیل باید از ماسه برای ایجاد بستر و بخشی از محیط زیست آنها استفاده نمود.

هرچند استفاده از سنگریزه مزایای زیادی دارد اما در عوض شما باید گربه ماهی های بزرگتر یا قوی تر یا یک گروه از آنها داشته باشید تا مشکلی پیش نیاید. به عنوان مثال برخی از گربه ماهی های خاردار (سخنگو) یا Doradidaeهای بزرگ برای این منظور مناسب می باشند.

فلسفه ی مدیریتی من برای گربه ماهی ها

گربه ماهی ها مانند سایر ماهی های آکواریومی قابلیت سازش با شرایط گوناگون را دارا می باشند. اگرچه برای همه ی آنها شرایط مشخص و مطلوبی وجود دارد اما بیشتر آنها میتوانند به خوبی در آکواریوم در شرایطی زیست نمایند که هرگز در محیط طبیعی خود با آن روبرو نبوده اند.

این ماهی ها قادرند تا تغییرات قابل توجه پی اچ، سختی و دمای آب را تحمل نمایند. در این زمینه محدوده های مشخصی وجود دارد که باید برای هر ماهی در آکواریوم فراهنم شود. مثلا شما باید رژیم غذایی مناسبی را برای آنها فراهم کنید و سیستم فیلتراسیون فیزیکی و زیستی کارآمدی را پیش بینی نمایید و کارکرد آنها را تحت نظر داشته باشید.

در غیراینصورت مشکلات متعددی بروز خواهند نمود. از دیگر وظایف شما این است که آبی با کیفیت مناسب برای این ماهی ها تهیه کنید. البته فیلترهای مورد اشاره در بهبود کیفیت آب تاثیر زیادی خواهند داشت اما در کنار آن باید حجم قابل قبولی از آب مخزن به طور منظم تعویض شود.

در صورتی که تعویض آب انجام نشود، طولی نمی کشد که مشکلات مختلفی ظهور میکنند. هرچند آنچه گفته شد به نظر روش پرزحمتی می آید. اما این تلاش شما باعث می شود که گربه ماهی های سالمی داشته باشید.

اندازه ی مخزن آکواریوم

از یک نقطه نظر محاسبه ی اندازه ی مخزن مناسب آسان است و به اندازه ی گربه ماهی یا گربه ماهی ها و حداقل فضایی که به هرکدام از آنها می بایست اختصاص داد بستگی دارد. برای این کار کافی است تا در مورد گونه هایی که احتمالا قصد خریدشان را دارید تحقیقاتی انجام دهید و براساس آن اندازه ی مخزن خود را طراحی نمایید.

از آنجایی که بیشتر گربه ماهی ها به تنهایی نگهداری نمی شوند می بایست در مورد تمام گونه هایی که قصد نگهداری در مخزن را دارید (چه همه گربه ماهی باشند یا انواع دیگر ماهی ها) اطلاعات لازم را کسب کنید.

مثلا اگرچه یک گروه از برخی کوریدوراس های کوچک که در سطوح میانی آب به سر می برند (مانند C.pygmaeus و C.hastatus) را میتوان به راحتی در یک مخزن 40 لیتری نگهداری نمود اما در یک مخزن 80 لیتری، رفتار آنها بسیار طبیعی تر خواهد بود و بهتر است که نتواند در مخزنی که در ابتدا برای آن تهیه کرده اید راحت باشد.

در چنین شرایطی لازم است که یا حتما مخزن جدیدی تهیه کنید یا گربه ماهی های خود را با نمونه های کوچکتر از آن تعویض نمایید. برای همین بهتر است از ابتدا اندازه ی آکواریوم آنقدر بزرگ انتخاب شود که یک گربه ماهی بالغ بتواند به راحتی در آن زندگی کند.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=5878

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =