آب شیرین

چگونه گربه ماهی یا کت فیش مناسب را برای آکواریوم خود انتخاب کنیم

گربه ماهی یا کت فیش
4.2/5 - (17 امتیاز)

گربه ماهی ها که با نام کت فیش ( ماهی پلکو ) هم شناخته می شوند، تنوع اعجاب آوری دارند. با هر بار سر زدن به آکواریوم فروشی ها انواع گوناگونی از گربه ماهیان را خواهید دید و با گذشت زمان متوجه فراوانی گونه های متنوع گربه ماهی ها در بازار خواهید شد.

بسیاری از این ماهی ها به صورت فصلی در فروشگاه های ماهیان زینتی یافت شده و گونه های جدید (یا گونه های قدیمی که برای مدتی نایاب بوده اند) نیز مرتبا به بازار وارد می شوند.

وقتی به این گونه های متنوع و ویژگی های ریختی و رفتاری آنها توجه نمایید آن وقت خواهید فهمید که چرا این گروه از ماهی ها تا این حد برای بسیاری از آکواریوم داران، جذاب و خواستنی هستند.

 

ماهی C.paleatus ، کوریدوراس فلفلی ، گربه ماهی

ماهی C.paleatus ، کوریدوراس فلفلی ، گربه ماهی

ماهی C.paleatus که معمولا به نام کوریدوراس فلفلی فروخته می شود، یکی از فراوانترین کوریدوراس های بازار بوده و نگهداری و تکثیر آن بسیار آسان است.

پس از اینک به تنوع گربه ماهی ( ماهی پلکو ) یا کت فیش های موجود در بازار پی بردید، بهتر است که دانش خود را نیز افزایش دهید. بدیهی است که شما همه ی گربه ماهیهایی را که می بنید نخواهید خرید اما دست کم باید نکاتی را در مورد چند گونه ی مورد علاقه ی خود در ذهن داشته باشید و برای کسب اطلاعات بیشتر به تحقیق بپردازید.

این باعث می شود که شما مهارت و آمادگی بیشتری کسب نموده و زمانی که دوباره با یک گونه ی خاص روبرو شدید بتوانید به شکل شایسته تری از آن نگهداری کنید.
از بسیاری از گربه ماهی ها میتوان تنها با دانستن موارد عمومی نگهداری نمود.

برای مثال تعداد بسیار زیادی از گونه های کوریدوراس ((Corydoras که خاستگاهشان آمریکای جنوبی است از این قانون پیروی میکنند. اما دانستن کلیات همیشه کفایت نمیکند و مثلا باید از تفاوت بین گونه های استاندارد و معمولی جنس کوریدوراس (مانند C,aeneus, C.delphax, C.paleatus با اطلاع بود. مثال مشابه دیگری که میتوان در مورد کفایت یا عدم کفایت اطلاعات عمومی مطرح نمود به گونه های مرسوم جنس Synodontis مربوط می شود.

این گربه ماهی های آفریقایی که به گربه ماهی های وارونه معروفند، به خوبی برای زندگی در آکواریوم سازگار شده اند اما شما باید در مورد اندازهی ماهی که قصد نگهداری از آن را دارید (10 سانتیمتری یا 30 سانتیمتری) و ویژگیهای رفتاری که موردنظر شماست اطلاعاتی کسب کنید.

در این مورد، اخیرا مثلا باید بدانید که آیا یک گربه ماهی خوش رفتار و بی آزار برای نگهداری در یک آکواریوم با ماهی های آرام و صلح جو موردنظر شماست یا یک ماهی قوی و گردن کلفت که بتواند حریف تعدادی ماهی خشن و مهاجم شود؟

روشن است که اگر در این زمینه اطلاعاتی داشته باشید می توانید به شکل بهتری از گربه ماهی منتخب خود نگهداری نمایید.

البته بدیهی است که هر گربه ماهی را نمیتوان به خوبی شناخت اما هرچه تلاش شما برای دسترسی به اطلاعات موجود در منابع نوشتاری (چه بر روی کاغذ باشند و چه الکترونیکی) و دانسته های سایر آکواریوم داران و کارکنان فروشگاه های ماهیان آکواریومی بیشتر باشد، میتوان گفت که در مسیر درست تری قدم نهاده اید.

در مورد چه مسائلی برای انتخاب گربه ماهی ( ماهی پلکو ) باید تحقیق کنید

وقتی که در مورد گربه ماهی ( ماهی پلکو ) یا کت فیش زیبایی که نظر شما را به خود جلب کرده است تحقیق میکنید اول باید به دنبال اطلاعاتی در مورد رفتار، رژیم غذایی و بیشترین اندازه ی افراد بالغ آن گونه بگردید. همچنین باید دید که آیا میتوان آن را با سایر ماهیها نگه داشت؟

اگر پاسخ مثبت است چه گونه هایی به عنوان هم خزنی آن پیشنهاد می شود. این مطالب میتوانند مشخص کنند که ماهی مذکور را باید در یک مخزن کوچک چندگونه ای نگه داشت یا در مخزنی که مخصوص ماهی های بزرگ طراحی شده است یا در یک آکواریوم اختصاصی.

 

گربه ماهی

گربه ماهی

از یک مخزن سالم کت فیش ( ماهی پلکو ) خود را خریداری نمایید

در ابتدا باید سرتاسر آکواریوم موجود در فروشگاه را بررسی نمایید تا ببینید آیا ماهی ها سالم هستند یا نه. اگر یک یا تعدادی از آنها دارای بیماری یا ناخوشی قابل سرایتی بودند باید از خرید ماهی از آن مکان صرف نظر نمود.

البته بیشتر فروشگاه ها به سرعت متوجه چنین مشکلاتی شده و مخزن موردنظر را قرنطینه می نمایند اما بهتر است که شما برای مطمئن شدن از سلامت ماهی ها دوباره شرایط عمومی مخزن را کنترل نمایید.

اگر یک ماهی را برای خرید پسندید باید شرایط ظاهری آن را کنترل کنید و هم نکات مثبت آن را در نظر داشته باشید و هم نکات منفی را. این عمل شامل بررسی سلامت عمومی ماهی موردنظر توسط بررسی شرایط فیزیکی و کنترل دقیق رفتار ماهی است.

البته در بسیاری مواقع اینکار چندان هم آسان نیست زیرا گربه ماهی های تازه وارد رمعمولا ترجیح میدهند که به جای اینکه در معرض دید قرار بگیرند، خود را در لابلای دکوراسیون موجود در مخزن پنهان نمایند.

اینجاست که فروشنده میتواند توسط یک تور به آرامی ماهی ها را از پناهگاه خود خارج نماید تا شما بتوانید گزینه ی موردنظر خود را به خوبی بررسی و بازبینی نمایید.

 

ویژگی ظاهری گربه ماهی یا کت فیش سالم و مناسب برای خرید

به عنوان شرایط ظاهری عمومی باید توجه کرد که هیچ قسمتی از بدن یا باله های گربه ماهی یا کت فیش ( ماهی پلکو ) موردنظر خون آلود نباشد. در این رابطه باید توجه ویژه ای به لبه ی باله ها نمود. وجود لکه های نامنظم نیز حائز اهمیت است زیرا ممکن است زخم هایی باشند که میتوانند به آلودگی های قارچی ثانویه مبتلا شوند.

چنین قارچ هایی معمولا در انتهای خارهای باله های پشتی و سینه ای گربه ماهیان ظاهر می شوند. البته این قارچها یک تهدید جدی و فوری به حساب نمی آیند اما بدیهی است که اگر چنین ماهی هایی را خریداری نمایید باید مسئولیت اقدامات درمانی آتی آنها را به عهده بگیرید. قبل از خرید هر نوع گربه ماهی به خوبی بدن آن را وارسی کرده و به اندازه و حالت سبیلک توجه نمایید.
شما همچنین باید سرتاسر بدن ماهی را تفتیش کنید تا مبادا توسط لایه ی نازک خاکستری یا سفیدی پوشیده شده باشد، زیرا این ممکن است نشانه ی عفونت باکتریایی خارجی باشد.

در همین رابطه چشم ها از اندام هایی هستند که باید به دقت بررسی شوند. ساختار چشم بسیاری از گربه ماهی ها انعکاس دهنده ی نور است و این طبیعی است اما برخی از آنها مانن گربه ماهی های سخنگو (Doradids) بصورت طبیعی دارای هاله ای سفیدرنگ در چشم ها و بددن (مخصوص ناحیه ی سر) می باشند که با کمی تجربه میتوانید این حالت طبیعی را از عفونت باکتریایی احتمالی تشخیص دهید.

گروه دیگری از بیماری ها که باید به آنها توجه نمایید بیماری های انگلی هستند. بیماری ایک (Ich)، که به بیماری لکه ی سفید هم معروف است، یکی از بیماری های انگلی می باشد که مخصوصا در فصول سرد سال بیشتر شایع است.

این انگل در یکی از مراحل چرخه ی زندگی خود بصورت لکه های سفید پراکنده بر روی بدن و باله های ماهی بیمار نمایان می شود. البته توجه نمایید که برخی از نمونه های خانواده ی گربه ماهی های چوب های غوطه ور همچون Auchenipterichthys coracoideus دارای لکه های سفید مشخصی بر روی پوست خود می باشند.

اگرچه در نظر اول ممکن است این لکه ها با بیماری ایک اشتباه گرفته شوند اما منظم بودن پراکنش آنها برخلاف نامنظم بودن پراکنش لکه های موجود در بیماری لکه ی سفید میتواند معلوم کند که لکه های موردنظر نشانه ی بیماری نمی باشند.

سبیلک ها از دیگر مناطقی هستند که باید به آنها توجه نمود. باید دقت کنید که این سبیلک ها کوتاه و قطع شده و یا خونی نباشند. اگر با گونه ای که قصد خرید آن را دارید آشنا هستید میتوانید در ذهنخود سبیلک ماهی موردنظر خود را با سبیلکی که معمولا این نوع ماهیها دارند مقایسه کنید.

یا اگر اینگونه از گربه ماهی ها یا کت فیش ها تازه روبرو می شوید میتوانید اندازه ی سبیلک ماهی موردانتخاب خود را با سایر ماهی های مشابهی که در آن مخزن وجود دارند مقایسه نمایید.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=5794

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده − یازده =