آب شیرین

همه چیز را در مورد تکثیر گربه ماهی ها بدانید

3.5/5 - (32 امتیاز)

تکثیر گربه ماهی ها در آکواریوم، باتوجه به اینکه ی همه ی آنها تخمگذار می باشند، اقدامی است که افراد علاقمند به آکواریوم را به چالش می کشد. اطلاعات پایه در مورد تولیدمثل بسیاری از گربه ماهی ها موجود نمی باشد و آکواریوم داران میتوانند در این زمینه اطلاعات باارزشی ارائه دهند.

از این گذشته فشاری که برای صید گربه ماهی ها از طبیعت به برخی از جمعیت های وحشی وارد آمده میتواند با تکثیر کاسته شود و اگر تکثیر در اسارت موفق باشد ممکن است قوانین محدودکننده ی جدیدی برای صید آنها از زیستگاه طبیعی شان وضع شود.

وضعیت گربه ماهی Hypancistrus zebra در رودخانه ی Rio Xing برزیل مثال خوبی در این زمینه است. از اواخر دهه ی 1980، دهه ی نود و تا ابتدای سال 2000 میلادی تعداد زیادی از این گربه ماهی زیبا از طبیعت صید گردید.

امروزه این گربه ماهی در لیست گونه های درخطر انقراض در برزیل قرار گرفته و صادراتش ممنوع اعلام گردیده است و در نتیجه افراد علاقمند به آکواریوم تنها با همین تعداد گربه ماهی از اینگونه که در بازار وجود دارد باید کنار بیایند.

خوشبختانه تعداد گزارشات قابل توجهی از تکثیر موفق اینگونه توسط آکواریوم داران وجود دارد. اگر به هر دلیل نمونه هایی که حاصل تکثیر در اسارت هستند از بین بروند، آن وقت این گونه ی جذاب برای همیشه از بازار ماهیان زینتی حذف خواهد شد.

به عبارت دیگر میتوان گفت که آینده ی سرگرمی نگهداری از گربه ماهیها در دستان آکواریوم داران است.

گونه ی Hypancistrus zebra
گونه ی Hypancistrus zebra

گونه ی Hypancistrus zebra یک گونه ی در خطر انقراض محسوب شده و امروزه تنها نمونه هایی که در اسارت تکثیر شده اند در بازار وجود دارد

بهترین گربه ماهی ها برای تکثیر

اگر بخواهیم گربه ماهی ها را از نقطه نظر موفقیت در تکثیر آکواریومی فهرست نماییم، بدوم شک کوریدوراس ها بخش ممتاز این لیست را به خود اختصاص میدهند. تعداد زیادی از حدود 150 گونه ی توصیف شده ی کوریدوراس ها و گونه های متعددی که توصیف نشده اند در آکواریوم تکثیر شده اند.

برخی از گونه های آنها که قبلا کمیاب و گران قیمت بودند و از طبیعت صید می شدند اکنون چندین نسل است که در اسارت تکثیر شده و قیمت آنها نیز تعدیل شده است. بسیاری از گربه ماهی های زرده دار دهان مکنده ((Loricariid نیز وضعیت مشابهی دارند.

صرف نظر از این دو خانواده، تعداد گونه هایی که در آکواریوم تکثیر شده اند بسیار محدود است. اما بطور مرتب بر تعداد نمونه هایی که تکثیر می شوند افزوده شده و اطلاعات مربوط به آن به شکل گسترده تری منتشر می شوند. بدیهی است که اینترنت در نشر چنین اطلاعاتی نقش مهمی ایفاء میکند.

تصمیم برای تکثیر گربه ماهی

برای انجام یک پروژه ی تکثیر می بایست اطلاعاتی که در مورد تکثیر یا عدم تکثیر یک گونه و چگونگی شرایط تکثیر احتمالی آن وجود دارد را مورد بازبینی قرار داد. دانستن اطلاعات مربوطه و داشتن زمینه ی مناسب معمولا میتواند بسیار مفید باشد.

اگر نتوانستید مطلبی پیدا کنید که مستقیما به گونه ی موردنظر شما ربط داشته باشد، میتوانید مطالبی را که در مورد سایر گونه های آن جنس نوشته شده اند را مطالعه نمایید و اگر نتوانستید چنین مطالبی را نیز بیابید باید خود دست به تجربه بزنید و مراحل و نتایج تجربیات خود را یادداشت نمایید.

خرید به منظور تکثیر گربه ماهی

اگر گونه ای که قصد تکثیر آن را دارید پیش از این در آکواریوم تکثیر شده است میتوانید گروهی از نمونه های جوان آن گونه را خریداری نموده و آنها را در کنار هم تا زمان بلوغ نمایید و اجازه دهید تا طبیعت مسیر خود را طی نماید.

حسن این روش در آن است که شما وقت کافی برای مطالعه گربه ماهی موردنظر و انجام کارهای مختلف را خواهید داشت. همچنین این روش اقتصادی تر نیز خواهد بود زیرا معمولا قیمت تعداد زیادی ماهی جوان تکثیر شده در اسارت از قیمت تعداد محدودی ماهی بزرگ صید شده از طبیعت کمتر خواهد بود.

تنها اشکال این روش مدت زمانی است که باید صرف بزرگ کردن ماهی های جوان نمایید. برحسب اینکه کدام گونه از گربه ماهی ها را انتخاب نموده اید این مدت ممکن است 8 تا 9 ماه و یا 2 تا دو سال و نیم طول بکشد.

اگر میخواهید برای تکثیر گربه ماهی ها از افراد بزرگتر که از طبیعت صید شده اند استفاده نمایید چند راه پیشروی شماست. در مورد گونه هایی که نسبتا کوچک و ارزانتر هستند میتوانید کار را با خرید یک گروه 4 تا 6 نفره از آنها آغاز کنید.

جنسیت بسیاری از این گربه ماهیها را نمیتوان به سادگی تشخیص داد (مخصوصا نمونه هایی که تازه به فروشگاه وارد شده اند)، اما پس از اینکه آنها با شرایط آکواریوم شما سازش پیدا نمودند میتوان جنسیت آنها را با اطمینان بیشتری تعیین نمود. یک روش دیگر برای تهیه ی مولدین از میان ماهی های صید شده از طبیعت این است که یک جفت یا دو جفت از آنها را انتخاب نمایید.

البته این روش برای گونه هایی که تعیین جنسیت آنها میسر است قابل استفاده می باشد. گفتنی است که تفاوت جنسی (یعنی تفاوت ظاهری بین نر و ماده) موجود در میان گربه ماهی ها انگشت شمارند و شما باید این تفاوتها را فرا بگیرید.

 گونه ای از جنس کوریدوراس
گونه ای از جنس کوریدوراس

گونه های جنس کوریدوراس آنقدر در اسارت تکثیر شده اند که نسل های مختلف نمونه های سازگار با آکواریوم از آنها ایجاد شده است. تکثیرکننده ها همچنین نژادهای رنگی مختلفی از آنها را تولید نموده اند مانند این نمونه های زال قرمز رنگ که در شکل می بینید.

یک جفت در مقابل صید چند جفت

تهیه ی تنها یک جفت از گونه ای که قصد تکثیرش را دارید میتواند مخاطراتی داشته باشد. اگر یکی از آنها بمیرد آن وقت شما فقط یک ماهی خواهید داشت و ممکن است یافتن یک جفت مناسب دیگر برای آن دشوار باشد.

بنابراین اگر واقعا علاقمند به تکثیر گونه ی موردنظر هستید، بهتر است که دست کم دو جفت از آنها را تهیه نمایید، مخصوصا اگر تعیین جنسیت آنها به سادگی امکانپذیر است.

در چنین حالتی شما می توانید یکی از نرها را به عنوان ذخیره نگهدارید و نر دیگر را در کنار دو ماهی ماده قرار دهید، با اینکار میتوانید رفتار تهاجمی که در برخی گونه ها بین ماهی نر و ماهی ماده بروز می نماید را در میان آنها تقسیم نموده و از شدت آن بکاهید.

البته این مطلب تنها به بخشی از موقعیتهایی که در جفت گیری یا رابطه ی بین ماهی نر و ماده (که بعدها تشکیل جفت خواهند داد) در طی تولیدمثل یا تولید تخم ممکن است پدید آیند می پردازد. گربه ماهی ها به روش های مختلفی تخم ریزی می نمایند و معمولا یک گروه از ماهی ها در آن نقش دارند.

به عنوان مثال ممکن است که بتوان یک جفت منفرد کوریدوراس ها یا یک جفت Synodontis multipunctata را وارد به تخم ریزی نمود اما اگر تعداد بیشتری از آنها در مخزن وجود داشته باشند آنها نیز تحریک شده و در تخم ریزی شرکت خواهند کرد.

وقتی که این ماهی ها بصورت گروهی نگهداری می شوند و تخم ریزی آغاز میگردد به نظر می آید که همه ی آنها وارد پروسه ی تکثیر میگردند.

ماهی C.aeneus ، گونه ای از کریدوراس
ماهی C.aeneus ، گونه ای از کریدوراس

گونه های متعددی از میان کوریدوراس ها وجود دارند که میتوان آنها را به آسانی در آکواریوم تکثیر نمود. ماهی C.aeneus یکی از آنهاست.

گونه های مناسب گربه ماهی برای آغاز کار

اگر شما تاکنون اقدام به تکثیر گربه ماهی ننموده اید و به اینکار علاقه دارید، چندین گونه از گربه ماهی ها وجود دارند که برای آغاز کار مناسبترند. مثلا گونه هایی از ماهی کوریدوراس که در مقیاس تجاری در بازار یافت می شوند مانند Corydoras aeneus و یا C.paleatus برای این ار ایده آل می باشند.

البته شما می توانید با هرگونه ای که به آنها اشاره شد برای مدتهاست که با موفقیت در آکواریوم تکثیر شده اند و برای شروع تکثیر، گزینه های مناسبی می باشند.

این گونه ها از لحاظ تولیدمثلی تخم های خود را رها نموده و مراقبت والدینی از خود نشان نمیدهند. از دیگر گربه ماهی هایی که برای شروع تکثیر ایده آل است یکی از گونه های جنس Ancistrus می باشد.

این جنس از گربه ماهی های خانواده ی لوری کاری ایده به نظر من شامل بهترین گونه های گربه ماهی برای شروع عملیات تکثیر می باشد. در آنها ماهی نر یک غار یا مخفی گاه را به عنوان قلمروی خود انتخاب نموده، سپس یک ماهی رسیده و آماده ی تخم ریزی را به داخل غار خود هدایت میکند.

پس از اینکه تخمریزی صورت گرفت ماهی ماده پناهگاه را ترک خواهد نمود. همچنین در صورتی که دو ماهی ماده در مخزن وجود داشته باشد (و هر دو رسیده باشند) در بیشتر مواقع دیده شده که هر دو ماهی ماده با همان نر موجود در آکواریوم تخم ریزی خواهند نمود.

ماهی نر وظیفه ی پاسداری از تخم ها را تا زمان خروج نوزادان برعهده خواهد گرفت و پس از آن نیز به مراقبت از نوزادان خواهد پرداخت. با بزرگ شدن نوزادان ماهی های جوان کم کم از قلمروی ماهی نر دور شده و زندگی مستقل خود را آغاز خواهند نمود. در این زمان ماهی نر آمادگی دارد که مجددا جفت گیری نماید.

 گربه ماهی جنس Ancistrus
گربه ماهی جنس Ancistrus

گربه ماهی های جنس Ancistrus برای آغاز تکثیر گزینه های مناسبی می باشند. در این تصویر یک ماهی نر از این جنس را می بینید که یک ماهی ماده را به غار خود دعوت کرده است.

پس از آن ماهی ماده تخم ریزی کرده و آنجا را ترکم می نماید. لاروهای از تخم خارج شده ابتدا در غار ماهی نر می مانند و سپس به مرور پراکنده می شوند. و به این ترتیب تکثیر گربه ماهی انجام می شود.

قلمروی ناشناخته

فرآیند تکثیر گربه ماهی ها در آکواریوم هنوز در ابتدای راه خود قرار دارد و مطالب بسیار زیادی باید در این زمینه بیاموزیم. هرچند در این زمینه کارهایی انجام شده است و آزمون و خطاهایی صورت گرفته اما هنوز بخشهای ناشناخته بسیاری در فرآیند تکثیر گربه ماهی ها باقیمانده است.

درست است که نتایج و پاسخ ها با کندی و به مرور بدست خواهند آمد اما تجربه هایی که در این مسیر کسب می شوند بسیار با ارزش است. حتی شاید شما نفر بعدی باشید که گوشه ای از خلاء اطلاعاتی موجود در مورد تکثیر این گونه ها را پر نمایید.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=5977

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “همه چیز را در مورد تکثیر گربه ماهی ها بدانید

  1. سپهر گفت:

    سلام من چهار عدد کت فیش چوبی دارم مثل کوردوراس هست و از غذا های پس مانده تغدیه مینمیاد من تو یه تشت بخاری و پمپ هوا و گیاه و سنگ و تنه درخت و غار و فلان گذاشتم ولی هنوز من مطلبی از کت چوبی پیدا نکردم من میخوام اونا رو اونجا انتقال بدم و به حالشان بزارم به نظر شما اونجا به صورت طبیعی تکثیر خواهند کرد و شاهد رفتار های جفتگیری دو سه بار شدم و ماهیان آرامی هستند با قیمت ارزان و الان هر یک از ۱۲ سانت بیشتر هستند

  2. دانیال گفت:

    سلام من یک مدل گربه ماهی دارم که در کنار رد تیلم نگهداریش میکنم . این ماهی خیلی عجیبیه اصلا چشم نداره و کلا هم بدنش مشکی رنگه و سبیل های خیلی بلندی داره . هر چی سرچ کردم اصلا نتونستم جایی اطلاعاتی ازش پیدا کنم . روزی هم که خریدمش حتی فروشنده هم اطلاعاتی نداشت و من فقط بخاطر زیباییش خریدمش . ممنون میشم اطلاعاتی ازش بهم بدین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =