آب شیرین

بیماری های رایج گربه ماهی ها را به خوبی بشناسید ؛ علت بیماری و درمان آن

4/5 - (11 امتیاز)

بیماری های گربه ماهی ها که معولا منشاء باکتریایی و یا انگلی دارند باید به دقت مورد بررسی قرار گیرند. اگر بیماری خاصی در ماهی تشخیص داده شود باید اقدامات لازم برای آن مدنظر قرار گرفته و دوره ی قرنطینه ی آن را طولانی تر نمود.

چند اصل کلی وجود دارد که قبل از شروع فرآیند درمان ماهی ها باید به آن توجه شود. اگر یک بیماری تشخیص داده شد و شیوه ی درمانی برای آن انتخاب گردید، می بایست پیش از آغاز درمان 25 درصد آب آکواریوم را تعویض نمود تا آب تازه در محیط جریان پیدا نماید.

همچنین باید کربن یا سایر مواد موجود در فیلترها را که قادرند تا مواد دارویی را از آب جذب نمایند را از سیستم فیلتراسیون خارج کرد. اگر دارو را به آبی بریزید که دارای فیلتر کربنی است،

بیماری های گربه ماهی که در اثر عملکرد باکتری ها ایجاد می شوند

کربن آن را جذب نموده و مانع از درمان ماهی به وسیله ی داروی موردنظر میگردد. رعایت این موارد هم در آکواریوم اصلی و هم در آکواریوم قرنطینه ضروری است.

مشکلات ناشی از باکتری ها ممکن است خود را بصورت پوشش قهوه ای مایل به سفید بر روی سطح بدن ماهی نشان دهند. معمولا در این قبیل بیماری ها علائم خوردگی و پوسیدگی در لبه ی باله ها دیده می شود. همچنین ممکن است نقطه ها یا رگه های خونی بر روی بدن ماهی های مبتلا دیده شود.

اگر چنین نشانه های در ماهی مشاهده شد باید درمان با آنتی بیوتیک را آغاز نمایید. تجربه ی چندساله به من نشان داده که آنتی بیوتیک هایی که مبنای آن فوران است ((furan-based تاثیر بسیار خوبی خواهند داشت، البته محصولات متعدد و مفید دیگری نیز در آکواریوم فروشی ها وجود دارد.

توجه نمایید که هر محصولی که انتخاب می نمایید باید دقیقا از دستورالعملی که کارخانه ی سازنده برای آن پیشنهاد نموده پیروی نمایید.

یک نوع گربه ماهی
یک نوع گربه ماهی

بیماری های گربه ماهی که قارچ ها آن ها را ایجاد می کنند

یکی از مشکلاتی که هرچندوقت یکبار ممکن است گربه ماهی ها را مبتلا نماید ظاهر شدن توده های قارچی در انتهای باله های پشتی و سینه ای است.

این حالت در واقع نشانه ی یک عارضه ی فرصت طلب است که در نتیجه ی تخریب انتهای خارهای باله ایجاد می شود. معمولا این اتفاق در اثر گیر کردن و آسیب دیدن خارهای باله در تور در زمانی که فرد اقدام به گرفتن و جابجایی ماهی با تور می نمایند رخ میدهد.

داروهای مناسب برای بیماری ایک

ایک یا سفیدک از بیماری های گربه ماهی ها است. داروهای متعددی برای درمان ایک در بازار وجود دارد، اما باید توجه نمایید که کدامیک از آنها برای گربه ماهی ها مناسب می باشد.

داروی استاندارد بیماری ایک برای مدت ها مالاکایت سبز (مالاشیت گرین) بوده است که برای گربه ماهی ها مشکل ساز است و استفاده از دوزهای استاندارد آن معمولا باعث مرگ یا وارد آمدن آسیب های جدی به آنها می شود. بنابراین برای درمان بیماری ایک گربه ماهی ها باید بسیار احتیاط نمود!

خوشبختانه در بازار داروهایی وجود دارند که بصورت اختصاصی برای درمان ماهی های فاقد فلس همچون گربه ماهی ها تولید شده اند. برای درمان ماهی های خود باید این داروهای اختصاصی را خریداری نموده و با دقت دستورالعمل آن را رعایت نمایید.

همچنین بد نیست اگر با کارکنان فروشگاه های ماهیان زینتی در مورد شیوه ی استفاده از داروهای مشابه گفتگو کنید.

داروهایی برای درمان چنین شرایطی وجود دارد، اما اگر بیماری دیگری وجود نداشته باشد معمولا ریختن دارو در تمام آکواریوم برای درمان چنین عام مقطعی، اقدام درستی نیست.

آنچه من میتوانم در چنین حالتی پیشنهاد بدهم این است که ماهی را به کمک یک تور ریز بافت بگیرید و یک تکه پارچه ی تمیز و خیس را روی منطقه ی قارچ زده بکشید.

این کار را باید هم در انتهای خارهای باله ی ماهی انجام دهید و هم در ابتدای آنها. این عمنل باعث از بین رفتن قارچ می شود و در بیشتر مواقع تنها کاری که باید بکنید همین است.

البته من ترجیح میدهم که با یک پارچه ی آغشته به اکریفلاوین یا متیلن بلو، منطقه ی قارچ زده در باله را پاک نمایم تا هرگونه بازمانده های احتمالی قارچ از بین برود. توجه نمایید که در چنین مواقعی است که ممکن است دست شما با خار گربه ماهی مجروح شود.

گربه ماهی
گربه ماهی

بیماری هایی که در اثر انگل ها به وجود می آیند

معمولا رایج ترین بیماری انگلی که در میان ماهیان آکواریومی دیده می شود بیماری لکه ی سفید یا ایک است. این بیماری توسط مژه داری با نام Ichthyophthirius multifiliis ایجاد شده و بصورت لکه های کوچک سفید رنگی که سرتاسر بدن و باله های ماهی را می پوشاند بروز می کند.

زمانی که انگل در حالت کیستی به سر می برد نمیتوان به راحتی با آن مقابله نمود و مبارزه با آن تنها زمانی که انگلهای جوان (یعنی مرحله ی شنای آزاد در این انگل) بدن ماهی میزان و کیست خود را ترک می نمایند امکانپذیر است.

قبل از اینکه مداوای لکه ی سفید را آغاز نمایید می بایست یک تعویض آب عمده (در حدود 40 درصد) انجام دهید. این کار باعث حذف فیزیکی تعداد قابل توجهی از انگلهای در حال شنای آزاد و در نتیجه آسانتر شدن فرآیند درمان خواهد شد.

در بیشتر موارد پیشنهاد می شود که چند درجه به دمای آب مخزن افزوده شود، زیرا با این کار چرخه ی زندی انگل با سرعت بیشتری طی خواهد شد. البته این مطلب اصولا درست است اما در طی آن باید به دقت ماهی ها را تحت نظر گرفت.

زیرا افزایش دما میتواند باعث استرس تنفسی در ماهیان گردید به ویژه که ممکن است آبشش های آنها در اثر حمله ی انگل آسیب دیده باشد. افزایش هوادهی به آب آکواریوم میتواند در این مرحله سودمند باشد.

گربه ماهی شما بیمار خواهد شد

بیشتر آکواریوم داران دیر یا زود با یکی از مشکلات و بیماری هایی که سلامت گربه ماهی ها را به خطر می اندازد روبرو خواهند شد.

البته در جمعیتی از جانداران رخدادی طبیعی به شمار میرود اما با رعایت موازین قرنطینه و فراهم کردن آب با کیفیت مناسب در همه ی آکواریوم ها، بیماری ها و ناخوشی ها به ندرت ظاهر خواهند شد و زمانی که مشکلی پدید آمد، واکنش سریع و بکار بردن محصولات درمانی مناسب از تاثیر بیماری بر گربه ماهی ها و البته صاحب آنها خواهد کاست.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=5957

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =