شناخت نژاد های سگ

سگ نژاد باکسر

باکسر
4.1/5 - (15 امتیاز)

باکسر جز پرطرفدار ترین سگ های جهان است که جثه ای متوسط اما قوی دارد. این نژاد به نگهبانی خوب برای دارایی های شما تبدیل می شود.

باکسر سگ بسیار باهوش و آموزش دادن آن بسیار ساده است آن ها نسبت به محیط اطراف خود هوشیاری خاصی دارند و عاشق گشت و گذار هستند.

ماده ها در این نژاد سر زنده ممکن است پرخاش گرانه رفتار کنند به همین خاطر توصیه می شود که قبل از گرفتن یک توله باکسر از ویژگی های اخلاقی آنها مطمئن شوید.

بررسی نموداری نژاد باکسر

سازگاری :

سازگاری با زندگی در آپارتمان
مناسب بودن برای تازه کارها
میزان حساسیت در برابر محیط اطراف
تحمل تنهایی
تحمل هوای سرد
تحمل هوای گرم

سلامت و بهداشت :

ریزش مو
کف کردن دهان
آرامش در هنگام رسیدگی و اصلاح
مقاومت در برابر بیماری
پتانسیل افزایش وزن
سایز

قابلیت آموزش :

سادگی آموزش
هوش
پتانسیل گاز زدن
تمایل برای شکار
گرایش به پارس یا زوزه کردن
پتانسیل ولگردی

دوستی :

عکس العمل در برابر آشنایان
رفتار دوستانه با بچه ها
رفتار دوستانه با سگ ها
رفتار دوستانه مقابل غریبه ها

نیاز های ورزشی :

میزان انرژی
میزان قدرت
نیاز به ورزش
پتانسیل بازیگوشی
باکسر boxer

دانستنی های نژاد

  • باکسر سگی با نشاط است و انرژی بسیار زیادی دارد.
  • آنها با بچه ها رفتار خوبی دارند اما به دلیل فیزیک قوی و هیجاناتی که دارند باید کنترل و از سنین پایین آموزش دیده شوند.
  • این نژاد بسیار شجاع و نترس است و به خوبی از حریم شخصی خانواده مراقبت می کند.
  • جز خانواده Mastiff به حساب می آیند.
  • آراستگی آنها ساده می باشد.

تاریخچه

باکسر ها بر گرفته از دو نژاد بولن بیسر ( Bullenbeiser ) و بولداگ انگلیسی می باشند و منشا آنها از آلمان می آید. بولن بیسر در زمان حال وجود ندارد و یک نژاد منقرض شده است. از سال 1738 این نژاد شروع به تغییر کرد و به سمت تبدیل شدن به نژاد باکسر رفت. آن ها به این دلیل باکسر نام گذاری شده اند که وقتی در حال مبارزه هستند پاهای جلویی خود را به طرف مقابل خود می کوبند. یا برخی دیگر می گویند ریشه کلمه باکسر از بیسر می آید به معنی ( گاز گیر ) یا اینکه  boxl یا boxeln که نام مستعار یکی از جد های سگ باکسر است. و نام اصلی آن ها که منقرض شده اند Brabanter می باشد. و اما یک نظریه هم وجود دارد که بیان می کند ریشه اسم باکسر از کلمه ای است که به معنی مبارزان جایزه می باشد.

در سال 1815 املاک مخصوص به شکار در آلمان افزایش یافت محبوبیت شکار در میان خانواده های اشرافی و بزرگان رشد یافت. آخرین شکاری که توسط نژاد باکسر در سال 1865 در میان دامنه های کوه بود.

علت این تغییر و تحول این بود که در گذشته شکارچیان سگی می خواستند که در شکار به آنها کمک کند. یعنی سگی ویژگی های ممتاز بدنی در یک سگ را داشته باشد مانند : سرعت، درندگی، هوشیاری و… بهمین دلیل بود که سگ باکسر به وجود آمد. در واقع سگ نژاد باکسر در سال 1800 به وجود آمد و به در بین مردم محبوب شد. محبوبیت این نژاد آنقدر بالا بود که در سال 1895 اولین باشگاه باکسر در مونیخ آلمان تاسیس شد. و نام آن باشگاه بتکسر مونیخ بود. استاندارد های کلی این نژاد در سال 1902 تصویب شد. علت محبوبیت این نژاد که سبب شد در سال 1895 بسیار برجسته شوند این بود که در سال 1894 سه شخص آلمانی بود که می خواستند قدرت باکسر را به دیگران نشان دهند وارد عمل شدند سبب شد که در سال بعد یعنی 1895 در مونیخ آلمان به شدت نژادی برجسته شود.

جالب است که بدانید نژاد باکسر توسط متخصصان آلمانی ایجاد شد و به گونه ای پرورش یافت که خالص باشد. و در آن زمان هدف از پرورش این نژاد ایجاد یک سگ شکاری قوی بود که هم بتواند شکار کند و هم اینکه شکار را نگه دارد. اما بعد ها به دلیل شجاعتش از آن به عنوان سگ گارد نیز استفاده می شد.

در سال 1900 باکسر به ایالات متحده آمد و 1904 در باشگاه نژاد AKC به عنوان یک سگ با محبوبیت بالا راه پیدا کرد. اولین قهرمانی این سگ در AKC در سال 1915 بود و چند سال بعد یعنی 1935 اولین باشگاه باکسر در ایالات متحده ایجاد شد. در جنگ جهانی اول این نژاد به عنوان سگی که مسئول جابجایی بسته و پیام هاست به ارتش راه یافت. در جنگ جهانی دوم بود محبوبیت باکسر فزونی یافت زیرا این نژاد توسط سربازان هنگام برگشت از جنگ به خانه های آنها در سراسر جهان راه یافت.

در زمان حال محبوبیت این سگ آنقدر بالاست که جز 10 نژاد برتر سگ در جهان شناخته می شود. تقریبا در هر کشوری یک باشگاه مخصوص به خود را دارد. و امروزه نیز به دلیل شجاعت و چالاکی زیادش به عنوان سگ پلیس خدمت می کند.

ابعاد و وزن

وزن سگ نر : (32) کیلوگرم.

در ماده : (27) کیلوگرم.

قد سگ نر : (57-64) سانتی متر.

در ماده : (53-60) سانتی متر.

شخصیت

این سگ ها بسیار باهوش هستند و در جمع های خانوادگی احساس ناراحتی نمی کنند آنها دوست دارند کنار صاحبشان باشند.

این سگ را نباید برای مدتی طولانی تنها گذاشت چون که دچار افسردگی می شود.

باکسر ها دوست دارند برای ابراز علاقه به روی صاحبشان بپرند

باکسر boxer

بهداشت و بیماری

باکسرها سگ های سالمی هستند اما این به این معنی نیست که مستعد بیماری نیستند.

  • سرطان: سرطان نشانه های خاصی دارد از جمله ورم کردن خونریزی و درد و در باید صورت تشخیص سریعا به دامپزشکی مراجعه کنید.
  • کاردیومیوپاتی باکسر(BCM): این بیماری باعث میشود که براثر اختلالات فشار خون و تاثیرات الکتریکی ضربان قلب سگ نا منظم بزند.
  • دیسپلازی مفصل ران: این بیماری معمولا در بین باکسرها رخ میدهد. این بیماری ممکن است دلایل ژنتیکی داشته باشد و یا بر اثر سقوط از ارتفاع به وجود آمده باشد این بیماری به گونه ای است استخوان مفاصل دو سر ران پای سگ از هم جدا می شوند. و باعث لنگیدن آن می شود که
  • کم کاری تیروئید: باعث اختلال غده تیروئید میشود که باعث صرع، ریزش مو، چاقی، بی حالی، هیپرپبگمانتاسیون و  دیگر بیماری های پوستی شود و با دارو و رژیم غذایی درمان میشود.
  • دیستروفی قرنیه: یک بیماری غیر التهابی و ارثی است که چند لایه از قرنیه چشم را تحت تاثیر قرار میدهد. معمولا مرکز قرینه یا نزدیک حاشیه چشم سگ مبتلا به این بیماری به صورت مات دیده میشود که دردناک نیست مگر اینکه قرنیه دچار زخم شود.
  • مرض جرب Demodectic: یک بیماری پوستی است. در بدن همه سگ ها کرمی به نام دمودکس وجود دارد که سگ مادر آن را به نوزاد منتقل میکند، این کرم نمیتواند به انسان یا سگ های دیگر سرایت کند.کنه های دمودکس در فولیکول های مو زندگی میکنند و معمولا هیچ مشکلی به وجود نمی آورند. این بیماری میتواند قسمتی از بدن یا تمام بدن را در بر بگیرد که شامل تکه های قرمز، پوست پوست شدن و ریزش مو در سر قسمت های سر گردن و پاهای جلویی است.
  • معده اتساع و ولولوس (GDV): این بیماری باعث نفخ یا چرخش شکم میشود که میتواند بعد از خوردن یک وعده غذای  پرحجم در روز، به سرعت غذا خوردن، نوشیدن حجم زیادی آب بعد از خوردن غذا و ورزش کردن با شور و نشاط رخ بدهد، هم چنین برخی افراد فکر میکنند که نوع مواد غذایی نیز ممکن است یکی از عوامل نفخ سگ باشد. این بیماری در سگ های مسن شایع است اما میتواند در هر سنی رخ دهد. اتساع معده با گاز یا هوای معده همراه است و باعثدر این حالت سگ به خودی خود قادر به آروغ زدن یا استفراغ که در اثر تجمع بیش از حد هوا داخل معده به وجود می آید نیست و باعث میشود تا بازگشت خون به قلب به کندی صورت بگیرد و فشار خون پایین آید و سگ دچار شوک شود در این حالت اگر به موقع پزشک به او رسیدگی نکند سگ میمیرد. سگ مبتلا به نفخ ممکن است بی قرار، افسرده، بی حال، ضعیف یا دچار تپش قلب شود. هنگامی که سگ شما دچار این بیماری میشود باید در اسرع وقت او را نزد دامپزشک ببرید.
  • آلرژی: آلرژی یک بیماری شایع در بین سگها است. اگر این آلرژی از مصرف مواد غذایی به وجود می آید که بدن سگ هنگام مصرف آنها واکنش نشان میدهد و میتوان با حذف آن مواد از رژیم غذایی سگ این بیماری را درمان کرد. آلرژی های تماسی توسط چیزهای که بدن سگ هنگام لمس آنها واکنش نشان میدهد به وجود می آید مانند: تماس با رخت خواب، پودر کک، شامپو سگ یا دیگر مواد شیمیایی. شما نیتوانید این عوامل آلرژی زا را شناسایی کرده و با حذف آنها بیماری سگ خود را درمان کنید.
  • ناشنوایی: معمولا باکسرهای سفید بیشتر به ناشنوایی دچار میشوند. علاوه بر آنها باکسرهایی که حامل ژن لکه ی سفید هستند بروز ناشنوایی در این نژاد را افزایش میدهند.

تغذیه

اگر شما هم صاحب یک باکسر باشید نیاز دارید که بدانید چه غذایی برای باکسر مفید است و مقدار این غذا باید چه مقدار باشد. که در اینجا به طور کامل به بررسی آن می پردازیم.

ملاک اصلی برای تغذیه سگ باکسر یا هر سگ دیگر نباید فقط نوع غذا و مقدار آن باشد بلکه فاکتور های موجود در غذا نیز بسیار مهم است مثل ویتامین ها، پروتئین و چند مورد دیگر پس سعی کنید همیشه با توجه به نیاز سگ خود برای او غذا تهیه کنید زیرا ممکن است یک غذا برای سگ دیگر مناسب باشد اما تاثیر آنچنانی برای سگ شما نداشته باشد به عنوان مثال درصد پروتئین کمتری داشته باشد.

توجه داشته باشید نوع تغذیه توله سگ باکسر کاملا متفاوت از سگ بالغ است و نباید به آنها یک غذای مشترک بدهید زیرا توله سگ ها در سن رشد می باشند و نیازمند غذاهای مخصوص به خود هستند. غذایی که به سگ خود می دهید تال حدود زیادی سلامتی او را در بابر بیماری ها تضمین می کند و حتی در خلق و خوی سگ تاثیر مثبت می گذارد. سعی کنید به سگ خود به اندازه کافی غذا دهید تا دچار اضافه وزن نشود. در اینجا به شما در مورد غذای خشک و مرطوب سگ ها، بهترین غذا و همین طور غذا های انسانی برای باکسر ها می گوییم.

در ابتدا تغذیه توله های باکسر را مورد بررسی قرار می دهیم :

4 تا 8 هفته : طبق قوانین اعلام شده تغذیه توله سگ ها تا سن 8 ماهگی نباید با غذا باشد. در 4 هفته ابتدایی باید توله ها توسط مغذی ترین غذا ها تغذیه شوند. استفاده از غذای جامد باید بعد از چهار هفتگی باشد و این روند باید به آرامی صورت گیرد تا توله ها به آن عادت کنند. اگر قصد دارید به آنها غذای پخته شده مانند پاستا، مرغ، نخودفرنگی و هویچ پخته را بدهید باید توسط یک میکسر آن را نرم کنید. اگر شیر را بجوشانید می توانید آن را به غذا اضافه کنید. هر هفته ای که می گذرد شما می توانید درصد شیر را کم و ذره ذره به آن غذا اضافه کنید.

8 هفته تا 6 ماهگی : در این دوره زمانی رشد سگ ها سریع تر است توجه به تغذیه آنها بسیار حائز اهمیت است. بع از گذشت 8 هفتگی توله سگ باید از غذای جامد استفاده کند. باید تغذیه آنها برنامه ریزی شده و طبق اصول استاندارد باشد و نباید به طور آزادانه به آنها غذا داد. اگر برای غذا دادن به سگ خود زمان بندی دارید نباید آن را به هم بزنید و شایان ذکر است که وقتی یگ سگ به طور منظم غذا میخورد رفتار بسیار خوبی از خود نشان می دهد. اگر تول سگ شما جز نژاد های بزرگ است تغذیه آنها به شدت مرتبط با بیماری های اسکلتی آنها می باشد. زیرا این توله ها به مواد مغذی بیشتری برای رشد سالم اسکت بدن خود دارند و این ویژگی به شدت در سگ هایی قدرت بدنی بالایی دارند حائز اهمیت است.

اجازه ندهید که توله سگ شما بیش از حد غذا بخورد زیرا یکی از عواملی که سبب رشد مناسب سگ ها می شود تغذیه تدریجی و آهسته است. هیچگاه سعی نکنید برای حوصله سگ خود را ندارید او را با غذای زیاد نگهدارید. تا 12 هفتگی می توان به توله ها چهار وعده غذایی کم داد و در سن 3 تا 6 ماهی باید سه بار در روز تغذیه شوند و بعد ار شش ماهگی باید دو بار در روز تغذیه شوند.

تفاوت های غذای خانگی با غذای تجاری :

اگر شما صاحب یک سگ هستید باید تصمیم بگیرید که از غذای آماده استفاده کنید یا خیر و اینکه تفاوت های غذای خانگی با آماده را بدانید. برند های متفاوتی از غذا های آماده برای سگ وجود دارد که قاعدتا همه ةآنها استاندارد نیستند. بعضی از این برند ها شامل موادی مانند پر کننده هستند که هیچ نوع کالری یا ماده مغذی در آنها موجود نیست و فقط به جهت حجم دادن به غذا از آنها استفاده می شود. بسیاری از این مواد نیز حاوی رنگ های افزودنی یا خوراکی هستند که سبب ایجاد بیماری های آلرژیک در سگ می شود پس بسیار حائز اهمیت است که از یک برند غذایی سالم و با کیفیت استفاده کنید.

تمامی سگ ها به طور ذاتی گوشت خوار هستند و باید گوشت بخورند. بسیاری از غذا های تولید شده برای سگ ها حاوی گوشت می باشد اما در واقع در خیلی از این محصولات گوشت به کار برده نشده و از اجزایی مانند : پنجه حیوانات، تاج مرغ و منقار پرندگان تشکیل شده است. ممکن است شما جز آن دسته از افراد باشید که غذای سگ خود را در خانه تهیه می کنید که این روش نیز دارای مزیت هایی است. از جمله اینکه در هزینه های شما صرفه جویی می شود مخصوصا اگر به صورت کلی برای خانه خریداری کرده باشید. و اینکه سالم تر است.به عنوان مثال هنگامی که برای خود مرغ تهیه می کنید می توانید باقیمانده غذا را به باکسر بدهید.

برای استفاده از غذای خانگی برا سگ ها سعی کنید که تازه و سالم باشد. به کلی باید برای غذای سگ از 35 تا 45 درصد پروتئین مانند : گوشت گوساله، سینه مرغ، همبرگر و ماهی ( ماهی تن یا خالص ) استفاده کنید و حدود 25 تا 35 درصد از سبزیجات مانند : لوبیا سبز، کلم بروکلی، سیب زمینی، گل کلم و هویچ و در آخر نشاسته که می تواند ( برنج قهوه ای یا سفید ) و یا ماکارونی باشد.

حال می رسیم به غذاهایی که برای باکسر بسیار مغذی می باشد و آن پاستا و میوه ها می باشد. پاستا دارای مواد مغذی می باشد که هم به سلامت باکسر کمک می کند و هم اینکه انرژی او را تامین می کند. میوه ها نیز می توانند با آنتی اکسیدان ترکیب شده و کم کالری هستند. این میوه ها شامل : انبه، گلابی، هندوانه، تمشک و حتی ذغال اخته که برای باکسر عالی می باشد. هندوانه به دلیل محتویات مایعی مغذی برای باکسر مفید می باشد. در نتیجه اگر شما می خواهید از طریق غذای خانگی نیاز های سگ خود را برطرف کنید سعی کنید برای رفع نیاز مواد معدنی و ویتامین ها، این مواد را مانند قرص به آنها بدهید.

یک سگ در روز چند وعده غذا می خورد؟

همان طور که قبلا هم گفتیم از 2 تا 6 ماهگی باید سه بار در روز به سگ غذا دهید. هر ماده خوراکی معمولا ارزش غذایی مخصوص به خود را دارد. اما اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم هر وعده غذایی برای سگ 1 یا 2 فنجان غذای سگ را شامل می شود. هیچگاه به صورت آزادانه به سگ خود غذا ندهید زیرا برنامه غذایی سگ را به هم می زند و سلامتیش را تهدید می کند. به عنوان مثال ممکن است سبب ایجاد نفخ یا مسائل گوارشی شود. سعی کنید برای غذا دادن به سگ در هر روز برنامه داشته باشید تا بتوانید به طور کلی نیاز های سگتان را برطرف کنید زیرا استفاده از یک غذا برای همیشه به هیچ عنوان درست نیست و نیاز های کلی سگ را برطرف نمی کند. ( بسیاری از صاحبان توله سگ ها تمایل دارند در همان وعده های روزانه یعنی صبحانه، نهار و شام به سگ خود غذا دهند. )

برای باکسر های 6 ماه تا 2 ساله ( در این دوره سگ شما یک سگ بالغ به نظر می رسد اما هنوز هم یک توله باکسر است ) دو وعده غذا در روز کافی می باشد. یک وعده را در صبح به او بدهید و یک وعده در ابتدای شب به او بدهید. درست است که بسیاری از نژاد ها 1 بار در روز غذا می خورند اما باکسر نیاز دارد دو بار در روز تغذیه شود در غیر این صورت دچار ناهنجاری های رفتاری می شود. اما تغذیه سگ ها فقط وعده های غذایی نیست و غذا های تشویقی نیز جز آنهاست که سبب می شود رفتار بهتری از خود ارائه دهند. اما باید مواظب باشید که زیاده روی نکنید و باعث اضافه وزن سگ خود نشوید.

حال سگ شما دو سال دارد تبدیل به یک سگ بالغ شده است نیاز مند مراقبت های مخصوص به خود است. مشکلی نیست که در هنگام بالغ شدن سگ خود وعده غذایی صبح او را کمتر در اوایل شب بیشتر به او غذا دهید. با توجه به اینکه باکسر شما در سن رشد است نباید به او بیش از حد غذا بدهید چون با اینکه در سن رشد است اما کالری اضافی باعث چاقی سگ می شود. توجه داشته باشید که هر آنچه سگ دوست داشت به او ندهید زیرا ممکن است به سلامتی سگ صدمه بزند.

نگهداری و مراقبت

باکسر ها باید به طور روزانه باید ساعاتی را ورزش کنند. نباید بیش از حد در معرض آب و هوای گرم قرار گیرند. باید از همان تولگی اجتماعی شوند و گرنه رفتار های پرخاشگرایانه از خود بروز می دهند. آموزش دادن آنها ساده می باشد. به دلیل هوش بالایی که دارند صاحبان سگ نیز می توانند آنها را آموزش دهند. برای اینکه بهتر آموزش ببینند می توانید از غذا های تشویقی نیز استفاده کنید. اگر وقت آموزش دادن به سگتان را ندارید برای صرفه جویی در وقتتان می توانید از یک مربی با مهارت بهره بگیرید.

باکسر boxer

رسیدگی و آراستن

نژاد سگ باکسر به دلیل موی کوتاهی که دارند نیازمند آراستگی خاصی نیستند. این نژاد بسیار سگ پایزه ای است و به نظافت خود می پردازد و از این نظر رفتاری مشابه رفتار گربه ها دارند. استفاده از دستمال مرطوب برای پاک و براق نگه داشتن پوست ( پوشش خارجی ) باکسر مناسب است. هر سه یا چهار ماه یکبار برای حمام کردن آنها کافیست. دندان های آنها را به صورت هفتگی مسواک بزنید تا از بوی بد دهان و بیماری دندان و لثه رنج نبرند. گوش آنها نیز باید هر هفته توسط پاکننده پنبه ای مرطوب تمیز شود.

محل نگهداری

باکسر ها را می توان در آپارتمان نگه داری کرد اما به شرط اینکه در روز فعالیت مناسب داشته باشند. این فعالیت و ورزش باید زیاد باید به عنوان مثال یک پیاده روی بلند روزانه بسیار مناسب است. اگر نتوانستید سگ خود را ورزش بدهید یا کم ورزش دادید باید حتما آنها را از نظر روانی سرگرم نگه دارید. میتوانید برای این کار از اسباب بازی های سفت که در برابر جویده شده مقاومت داشته باشند استفاده کنید. نباید باکسر ها را طولانی مدت در معرض هوای داغ قرار ندهید.

سازگاری

باکسر ها سگ های بسیار مهربانی هستند درست است که قیافه خشنی دارند اما آنها بسیار با محبت هستند و برای نزدیک شدن به کسی که دوستش دارند هر کاری انجام می دهند. آنها با افراد خانواده از جمله کودکان خردسال ( همیشه هنگام تقابل کودک خردسالتان با سگ ها حتی اگر آن سگ سازگار ترین سگ دنیا بود رفتار آنها را زیر نظر بگیرید تا اتفاق بدی رخ ندهد  چون ممکن است به دلیل هیجانات ایجاد شده یا رفتار بد کودک با سگ اتفاق بدی بیفتد) رفتار خوبی دارند. باکسر ها با حیوانات خانگی حتی گربه ها هم سازگار هستند.

ویدئو ها :

I am raw html block.
Click edit button to change this html

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=18339

3 دیدگاه در “سگ نژاد باکسر

  1. حسین گفت:

    سلام میخواستم بدونم چند ساعت باید بره پیاده روی

    1. اميرحسين گفت:

      باکسر نژاد پر انرژی هست، باید باهاش روزانه تقریبا دوساعت ورزش سخت و پیاده روی سریع داشته باشید

  2. marziyee گفت:

    سلام من یه باکسر ماده هفت ماهه دارم خیلی ترسو هستش صدای بدی میشنوه یا جارو یا طی میبینه میترسه و میلرزه خیلی نگرانم براش باید چیکار کنم سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 12 =