تغذیه و رژیم غذایی سگ

اصول تغذیه سگ ؛ 4 نکته کلیدی در رابطه با نقش آن در سلامت این حیوانات

اصول تغذیه سگ ؛ 4 نکته کلیدی در رابطه با نقش آن در سلامت این حیوانات
3.2/5 - (4 امتیاز)

اصول تغذیه سگ را می توان از عوامل موثر در رشد و سلامت این حیوانات دانست. در ادامه به توضیحات بیشتر در این خصوص می پردازیم.

سگ ها جهت رشد و حفظ فعالیت های بدنی روزانه خود ، نیازمند تغذیه ای سالم و مناسب اند . اصولا جیره های غذایی متعادل باعث گردد شادابی ، سرحال یو سر زندگی را در حیوان حفظ کند در ضمن می تواند سلامتی را در حیوانن حفظ کند

اصولا وضعیت سلامتی و شادابی در سگ ها با توجه به وضعیت پوشش خارجی آن و حالت انعطاف پذیری پوست ارزیابی می شود چون باعث می گردد پوست حالتی شفاف و درخشنده پیدا کند تلالو خاصی در موهای آن حاکم شود که دال بر سلامتی کامل خواهد داشت در ضمن چشم ها باید درخشنده و سر زنده باشند این شاخص ها همگی نشان از سلامتی حیوان حکایت دارد .

اصول تغذیه سگ و آنچه لازم است در این خصوص بدانیم

آن چه لازم است در تغذیه سگ رعایت شود توجه به استفاده از همه ی انواع غذا ا به صورت متنوع بوده لازم است در ترکیب جیره ی غذایی سگ ها نسبت های مواد غذایی رعایت شود در صورتی که نوع تغذیه سگ از تعادل مناسبی برخوردار باشد احتیاجی به انواع ویتامین های B در تغذیه سگ نداشته چون ویتامین گروه B  روزانه در  روده ها ، در اثر تخمیر و تحت تاثیر آنزیم های گوارشی ، به میزان کافی تهیه می شوند .

استفاده از ویتامین C  هم ضرورتی ندارد چون به نظر می رسد این ویتامین خود در بدن سگ ساخته می شود . آن چه لازم است توجه شود نیاز به استفاده از ویتامین های محلول در چربی بوده نظیر ویتامین A ،  E ،  D که لازم است در تغذیه روزانه به میزان کم در سگ های دارای جثه ی متوسط به مقدار نصف قاشق چایخوری و در سگ های کوچک آپارتمانی لوکس و تزیینی فقط به میزان چند قطره از روغن ماهی و روغن زیتون به جیره غذایی سگ اضافه گردد .

به کار بردن ترکیبات معدنی نظیر کلسیم و فسفر و سایر املاح ضرورتی نداشته ولی در سگ های آپارتمانی (تزیینی )چون بیشترین حجم غذایی روزانه ی آن ها از فراورده های گوشتی تامین می شود مصرف پودر  کلسیم به میزان 2 تا 3 قاشق چایخوری در جیره ی غذایی آن ها کفایت می کند آن چه در خاتمه لازم اسنت در جیره ی غذایی تمام سگ ها رعایت شود مصرف روزاه مواد فیبری بوده که می توان در فراورده ها ی حاوی فیبر در غلاتی نظیر سبوس گندم ، جو ، برنج ، ذرت ، سویا و به خصوص سبزیجات ( اسفناج ) جستجو کرد .

انتخاب جیره ی غذایی مناسب در سگ لازم است توجه نمود غذای مصرف شده بتواند نیاز کلی بدن حیوان را که باید صرف نگاهداری وضعیت کلی بدن گردد تامین شود در مراحل بعدی است که بقایای غذای باقی مانده در حیوان باید صرف رشد و نمو اندام ها و فعالیت های بدنی به کار رود در ضمن بخشی از این غذا جهت ساختن هورمن ها و در سگ های ماده برای بارداری و دوران شیر دهی حیوان مورد استفاده قرار می گیرد .

بنابراین برای تغذیه روزانه سگ خود ، چه از غذا های آماده استفاده می کنید و چه غذا را در منزل تهیه شود لازم است توجه حاوی مواد پروتئینی کربوهیدرات ( نشاسته ) ، چربی ها ، به انضمام فیبر ، عناصر معدنی به همراه انواع ویتامین های محلول در چربی A ،E ، D  باشد در این صورت خواهد بود که غذای تهیه شده می تواند نیاز کلی حیوان را تامین کند .

لازم است به رعایت نسبت هر یک از اجزاء در جیره ی غذایی توجه شود چون هر کدام از آن ها به طریقی در سلامتی حیوان می توانند نقشی داشته باشند در مورد مقدار هر یک از اجزا به کار رفته در جیره غذایی که به چه میزانی باشد لازم است به شرایط زندگی سگ ، وضعیت گوارشی ( فیزیولوژیکی ) و احتیاجات روزانه او توجه شود . این نکات نقش بسیار مهمی در بررسی و شناخت اصول تغذیه سگ خواهند داشت.

در صورتی که سگ شما جوان باشد با توجه به فعال بودن آن مسلما نیاز به انرژی بیشتری خواهد داشت تا آن که سگ پیر و مسن باشد در این صورت چون تحرک و جست و خیز کمتری داشته و دائما در گوشه ای چمباتمه زده و یا در حال خواب می باشد انرژی کمتری مورد نیاز خواهد داشت .

شرایط زندگی حیوان از نظر آب و هوا هم فاکتور دیگری در مصرف انرژی بوده . آیا سگ در هوای سرد زندگی می کند و یا در شرایط آب و هوایی گرم بسر می برد ؟ در داخل آپارتمان زندگی می کند و یا در حیاط و محوطه ی خارج از ساختمان خانه مشغول فعالیت است ؟

آیا در حین هفته از او به عنوان سگ شکاری استفاده می کنید و یا به عنوان سگ کاری نظیر ( سگ های سورتمه کش در مناطق سردسیری ) مورد بارکشی قرار می گیرد ؟ آیا سگ دوران بارداری را طی می کند ؟

آیا زمان شیر دهی را می  گذارد همه موارد عنوان شده نیاز به جیره غذایی متفاوتی را در حیوان طلب می کند در بخش تغذیه به هر یک از آن ها اشاره خواهد شد .

ارزش غذایی پروتئین ها در بررسی اصول اصول تغذیه سگ

سگ ها ، مواد پروتئینی خود را از غذاهای حیوانی و گیاهی تامین می کنند اصولا پروتئین های حیوانی کامل تر از پروتئین های گیاهی بوده با این وجود پروتئین غذاهای گیاهی نظیر سویا می تواند غنی و برای تغذیه سگ مفید باشد .

اصولا سگ ها جهت نیاز مواد پروتئینی خود از گوشت و فراورده های گوشتی استفاده می کنند چون این گونه مواد پروتئینی می تواند احتیاجات روزمره آن ها را با تامین انرژی جهت زنده ماندن و ایجاد رشد و ادامه حیات تامین کند .

در صورتی که این گونه پروتئین های مورد نیاز به مقدار کافی در اختیار سگ قرار نگیرد به تدریج باعث می شود سگ ها دچار ضعف و لاغری شده و پوشش خارجی بدن آن ها ( مو ها ) دچار حالتی ژولیده و شکننده می شوند .

به طوری که پس از مدتی مو ها به تدریج دچار رنگی تیره و تار و کدر شده و آثار ریزش مو در آن ها ظاهر می شود .

اصولا توانایی سگ ها نسبت به هضم و جذب مواد پروتئین ها متفاوت می باشد اکثریت سگ ها حدود 95-90% پروتئین گوشت و ضمائم آن را جذب می کنند در حالی که در مورد پروتئین گیاهی 70-60% آن بیشتر قابل جذب نبوده و مصرف زیاد از حد مواد پروتئین گیاهی در حیوان باعث می شود اختلالات گوارشی را به همراه آورد ، که با سوء هاضمه در حیوان  ، دل درد و گاهی اسهال همراه خواهد بود .

پروتئین در اصول تغذیه سگ

پروتئین در اصول تغذیه سگ

هرگز نباید به طور ناگهانی جیره غذایی سگ را تغییر داد و آن را به غذاهای گیاهی تبدیل کرد با توجه به این که مقدار گوشت مصرفی در تهیه غذای همه سگ ها به طور یکسان نیست نمی توان مقدار گوشت مورد نیاز برای مصرف سگ های دارای وزن های متفاوت را تعیین نمود ولی با توجه به جثه ی سگ هایی که دارای وزن کمتر از 10 کیلوگرم دارند .

حداقل میزان مصرف روزانه گوشت را 200 تا 250 گرم و برای فراورده های گوشتی( کالباس ، سوسیس و ژامبون ) 300 گرم در غذای آن ها تعیین کرده اند برای سگ های بالاتر از وزن 10 کیلوگرم مصرف روزانه 3400 تا 450 گرم گوشت و فراورده های گوشتی را تا 550 گرم در تغذیه آن ها در نظر گرفته اند اصولا سگ ها قادر به جذب پروتئین گوشت به طور کامل نخواهند بود ، تنها 5/4 پروتئین های گوشت قابل هضم و جذب بوده و 5/1 پروتئین باقی مانده از طریق مدفوع دفع خواهد شد .

بر اساس اصول تغذیه سگ می توان گفت در مورد پروتئین گیاهی میزان جذب به مراتب به صورت کمتری خواهد بود دلیل آن هم نارسایی آنزیم های گوارشی در هضم مواد پروتئین هی گیاهی است .

پروتئین های گوشت هم به هنگام طبخ در درجات بالا قسمتی از کیفیت خود را از دست خواهند داد بافت فیبروزی موجود در گوشت معمولا با هضم کامل همراه نخواهد شد بنابراین باعث می شود جذب آ چاره ای جز کوتاه کردن و قطع آن به وسیله ی قیچی راه دیگری را در پیش خواهد داشت گاهی لازم است حیوان تحت شرایط بیهوشی مبادرت به انجام این کار وادار گردد سگ هایی نظیر کینگ چارلز ، اشپیتز ، شیتزو ، پاپیلون ، مدت زمان زیادی طول خواهد کشید تا ظاهر حیوان مجددا به حالت اول برگردد. بنابراین در تیمار کردن سگ های دارای موهای بلند هرگز نباید فراموش کرد و در به کار بردن ابزار مناسب و تکنیک ها به کار گیری نهایت دقت را باید مبذول داشت .

روش مبارزه با گره ها توده های مو

روش مناسب برای باز کردن گره های کوچک مو به کار گیری از شانه های دارای دندانه باز مناسب خواهد بود بنابراین با بکارگیری از شانه دندانه باز و سپس استفاده از شانه ی نرم می توان آن ها را به خوبی شانه کرد .

در مورد گره های بزرگ کار قدری سخت خواهد بود چون با روش فوق امکان باز کردن گره ها میسر نخواهد بود بنا براین لازم است ابتدا شانه را به زیر گره طوری وارد کرد که همزمان بتواند موهای بالای شانه را بالا گرفته سپس به وسیله ی قیچی آن را کوتاه کنید .

حمام طبی و اصول تغذیه سگ

زمانی که بر روی بدن حیوان شما انگل هایی نظیر کک ، شپش ، کنه ،جرب و غیره وجود دارد یا سگ دچار آلودگی های قارچی گردیده است حمام کردن با محلول های اختصاصی یا حشره کش مورد نیاز خواهد بود .

استفاده از محلول 25% ازانتول ، یا مصرف پودر نگوون و یا محلول 25%تا 50% ملاتیون دارو های حشره کش موثری خواهند بود . برای رفع هر گونه آلودگی انگل های خارجی در سگ و گربه موثر بوده حتما لازم است استفاده از این نوع محلول های حشره کش تحت نظر دکتر دامپزشک انجام گیرد در غیر این صورت به علت عدم آشنایی از طرز استفاده از این محلول های حشره کش باعث ایجاد مسمویت در حیوانات خود خواهید شد .

به منظور نتیجه گیری بهتر ، مصرف مایه ( کانی فار ) از این مزیت برخوردار است که علاوه بر از بین بردن انگل های خارجی برای جلوگیری و از بین بردن شوره های مو هم موثر بوده و ضمنا کمک خواهد کرد تا رشد مو هر چه سریع تر انجام پذیرد .

راه مناسب دیگری که برای جلوگیری از آلودگی های انگل های خارجی ( کنه ) در سگ توصیه شده استفاده از پودر نگوون یا لورکسان بوده استفاده از پودر ضد کنه گیاهی یا هر نوع پودر ضد کنه دیگر در صورتی که بر روی بدن سگ همراه با پودر تالک به نسبت 50% مصرف شود باعث می شود تا سگ از شر انگل های خارجی به خصوص کنه و لارو مگس های به خصوص دز فصل تابستان در امان بماند .

ارزش غذایی گوشت در اصول تغذیه سگ

ارزش غذایی گوشت در اصول تغذیه سگ

با کاهش همراه شود در حالی که گوشت خام با کیفیت بسیار خوب ، نه تنها با هضم و جذب کامل و در نتیجه با انرژی بیشتر همراه است بلکه طبع سگ بیشتر پذیرای قبول آن خواهد بود و برای سگ مطلوب تر و گوارتر خواهد بود .

منتهی چون این گوشت با کیفیت خوب در تغذیه روزانه سگ کمتر مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین توصیه می شود به صورت پخته شده مصرف شود تا هم مواد فیبروزی آن تا حدودی قابل هضم شدن باشد و هم شرایط بهداشتی آن رعایت شده باشد . این امر به پیروی از اصول تغذیه سگ انجام می پذیرد.

به نظر می رسد برای سگ ها ، پروتئین های تخم مرغ ، بهترین نوع پروتئین باشد منتهی هرگز نباید در تغذیه سگ از تخم مرغ خام استفاده نمود در ضمن مصرف سفیده تخم مرغ خام در سگ باعث می شود کمبود در بیوتین که نوعی از ویتامین های گروه B است می گردد چون به همراه سفیده تخم مرغ خام از بدن دفع می گردد.

اصولا سگ در جیره غذایی خود تنها نیاز به حداقل14-15 درصد پروتئین خوب و با کیفیت عالی را داشته در صورت استفاده از پروتئین های با درجات پایین و یا پروتئین های گیاهی حداقل نیاز بالای 20 درصد را طلب می کند توله ها با جیره ی پروتئینی 20 درصد از رشد خوبی برخوردار خواهند شد .

ارزش یابی چربی ها در لیست ارزیابی اصول تغذیه سگ

چربی ها در بدن سگ نقش عایق بندی ذخیره غذایی و حفاظت بعضی از اعضای بدن نظیر کلیه ها را به عهده ددارند تغذیه بیش از حد چربی در بدن باعث چاقی بیش از حد شده و با کوتاه شدن عمر حیوان همراه است .

چربی ها در جیره غذایی سگ بیشتر به صورت اسید چرب نقش سازنده داشته و تعدادی از آن ها برای تغذیه سگ ضروری است کمبود چربی های بدن به صورت اسید های چرب باعث ایجاد خشکی در مو شکنندگی و کدر شدن مو شده به علاوه تولید شوره و از دست دادن موی تمام قسمت های بدن را در برخواهد شد .

وجود اختلالات عصبی نظیر اضطراب ، ترس ، عصبانی بودن از عوارض کمبود اسید های چرب در سگ بوده ضمنا وجود جوش های روی پوست بدن ، کم شدن اشتها را به همراه خواهد داشت وجود کری هم یکی از عوارض شناخته شده ناشی از کمبود مواد چربی است .

علاوه بر این چربی ها جهت تسهیل در فراینده های متابولیک بدن نقش داشته و علاوه بر این که به عنوان یک منبع انرژی برای سگ ها محسوب می شوند باعث خوش طعم شدن غذا نیز می گردند .چربی ها جزئی از اصول تغذیه سگ محسوب می شوند.

از این رو مصرف روغن زیتون ، ذرت و آفتاب گردان که در حقیقت دارای منبع سرشار از ویتامین ها است در غذای سگ ها توصیه می شود چربی در سگ 100% قابل هضم بوده توصیه شده در سگ های چاق جهت کاهش وزن لازم است در رژیم غذایی آن ها بیشتر از غذاهای خشک استفاده شود چون در صد چربی در آن ها به میزان قابل توجهی پایین بوده و همین علاوه بر این که باعث جلوگیری از فساد و خرابی در آن ها می شود در کم شدن وزن بدن آن ها موثر است .

ارزش غذایی کربوهیدرات ها از مبانی اصول تغذیه سگ

قند ، شکر ، نشاسته شیر ( لاکتوز ) ، عسل ، گندم ، جو ، برنج ، سیب زمینی ، ذرت و ماکارونی از منابع اصلی کربوهیدرات ها به شمار می آیند سگ ها با مصرف این گونه مواد غذایی می توانند مقدار زیادی از انرژی روزانه مورد نیازخود را از طریق مصرف کربوهیدرات های موجود در غذاهای فوق تامین کنند .

سگ ها به آسانی مواد قندی موجود در مواد غذایی را هضم کرده اما هضم شیر ( لاکتوز ) در بعضی از سگ ها به علت کمبود آنزیم کالاکتوز در دستگاه گوارش با اشکالاتی همراه است و با خوردن آن دچار اسهال می شوند.

کوبوهیدرات موجود در غذای سگ (اصول تغذیه سگ)

کوبوهیدرات موجود در غذای سگ (اصول تغذیه سگ)

در این صورت می توانند از شیر های خشک که حاوی این آنزیم به صورت اختصاصی بوده استفاده کنند از دادن شیرینی ، شکلات و قند زیاد به سگ به خصوص در سگ های پیر خودداری کنید به بچه ها بیاموزید از دادن قند به عنوان تنقلات خوشمزه به علت علاقه ی خاصی که به سگ خود دارندذ پرهیز کنند .

ارزش غذایی ویتامین و مواد معدنی

ویتامین ها در تامین سلامتی و حفظ شرایط عمومی بدن حیوان ضروری می باشند بنابراین لازم است میزان استفاده از آن در غذا در نظر گرفته شود و دقیقا روزانه تنظیم و مصرف شود . اینها همه براساس اصول تغذیه سگ در نظر گرفته می شوند.

ویتامین ها در جیره ی غذایی سگ معمولا به میزان کافی وجود دارند و نیازی به دادن ویتامین های اضافی نخواهد بود ولی در مواردی که بعضی بیماری ها نیاز به این این فراورده های ویتامینی بیشتری را دارند استفاده از مکمل های ویتامینی که حاوی ویتامین های گروه B و ویتامین های محلول در چربی ( روغن ماهی – روغن زیتون ) باشد می توان مورد استفاده قرار گیرد .

فراورده های غذایی که به صورت غذای خشک و یا به صورت کنسرو به صورت بسته بندی مصرف می شوند لازم است ویتامین های ضروری در صورت لزوم و مواد معدنی در فرمول غذایی آن ها محاسبه شود در ضمن از مکمل های ویتامینی هم می توان استفاده نمود .

در مورد نیاز به مواد معدنی ، برخی از این عناصر به میزان زیاد و برخی به مقدار کم ممکن است مورد نیاز باشند با مصرف پودر کلسیم و پودر صدف ماهی ، می توان نیاز های مواد معدنی را در حیوان تامین کرد .

برا اساس مبانی اصول تغذیه سگ ، سگ هایی با جثه ی بزرگ ، نیاز مواد کلسیم و فسفر خود را با استفاده از قلم گوسفند و گوساله که به صورت هفتگی در اختیار حیوان قرار داده می شود به خوبی تامین می کنند . عدم بالانس نسبت کلسیم به فسفر در سگ هایی که در مناطق سردسیر و بدون استفاده از نور آفتاب نگهداری می شود وجود داردگاهی این کمبود در اثر فقر ویتامین D در بدن حیوان عارض می شود و حیوان مبتلا به بدشکلی استخوان ها و مستعد بیماری ریکتز می شود .

کلسیم و فسفر دارای ارتباط نزدیکی با هم داشته و از اهمیت ویژه ای در جیره ی غذایی برخوردارند زیرا علاوه بر این که در شکل گیری و رشد دندان ها و استخوان ها نقش بسزایی دارند مانع از ایجاد عارضه ی استئو پروز ، استئومالاسی و نرمی استخوان در سگ ها می گردند .

مصرف قلم گوسفند و گوساله علاوه بر تامین نیاز حیوان به کلسیم و فسفر باعث صیقل دادن دندان ها شده و مانع از ایجاد جرم یا سنگ دندانی و همچنین استحکام فک ها را در حیوان دو چندان کرده تا بتواند در مقابل حیوانات وحاش و درنده ( گرگ ) به خوبی دفاع کرده و نقش خود را به خوبی انجام دهد.

نقش فیبر در مبانی اصول تغذیه سگ

استفاده از فیبر در تغذیه سگ نه تنها افزایش دهنده حجم غذا در سگ بوده بلکه به هضم غذا در دستگاه گوارش کمک می کند و باعث افزایش سرعت عبور مواد غذایی در دستگاه گوارش را فراهم کرده و در نهایت مانع از ایجاد اختلالاتی نظیر یبوست و تخمیر های پاتالوژیک در حیوان می شود .

میزان مصرف فیبر و فراورده های حامل این گونه مواد فیبری بین 7 تا 10 در صد حجم کل جیره غذایی حیوان را به خود اختضاصی داده و این گونه فراورده های فیبری در غلات نظیر سبوس ، گندم ، جو ، برنج ذزت و سبزیجات دارای سبزی های پر رنگ ( اسفناج ) جستجو کرد .

نقش فیبر در تغذیه سگ (اصول تغذیه سگ)

نقش فیبر در تغذیه سگ (اصول تغذیه سگ)

مزایای استفاده از فیبر عبارت است از :

  • کمک به هضم غذا
  • به علت افزایش حجم ، سرعت عبور مواد غذایی را افزایش می دهد .
  • مانع ایجاد یبوست و گاز های تخمیری می شود .
  • به عنوان افزایش دهنده حجم غذا در سگ های چاق در رژیم غذایی به میزان بیشتری قابل مصرف بوده ولی حداکثر از میزان 10 تا 15 درصد نباید بیشتر شود .

انرژی مورد نیاز سگ

میزان غذای مورد نیاز در یک سگ در ارتباط به نیاز به انرژی به میزانی است که بتوان هضم مواد پروتئینی کربوهیدرات و چربی در حیوان را تامین کند .سگ ها در صورتی که بیش از نیاز روزانه خود غذا برحسب واحد کیلو کالری محاسبه می شود . اینها همه بر اساس مبانی اصول تغذیه سگ می باشد.

جدول زیرنیاز به انرژی سگ های مختلف با وزن های متفاوت را نشان می دهد .

جدول مورد نیاز حیوان برحسب وزن های متفاوت

وزن ( کیلوکالری ) نژادهای بزرگ نژادهای متوسط نژادهای کوچک
وزن سگ ( کیلوگرم ) 40   35     30 25    20    15 10  5  2
کیلوکالری در روز

750  450  230

2070    1875   1675 1470  1250  1010

 

مقادیر فوق الاشاره در موارد زیر افزایش خواهد یافت .

  • توله های در حال رشد * 2.5 تا 2
  • دوران آبستنی ( 9 تا 6 هفتگی ) * 1.5
  • زمان شیردهی * 4 تا 3

جدول زیر بر اساس اصول تغذیه سگ میزان پروتئین ، کربوهیدرات ، چربی و آب انواع غذاهای آماده را نشان خواهد داد و میزان انرژی هر یک به صورت کیلوکالری محاسبه شده با مقایسه دو جدول می توانید نیاز روزانه سگ به هر یک از اجزاء غذا ها را مورد محاسبه قرار داد .

جدول تنظیم آآنالیز انواع غذاهای آماده برای تغذیه سگ :

نوع غذا پروتئین کربوهیدرات چربی آب فیبر کل انرژی بر حسب کیلوکالری در گرم
خشک (کامل) 22 51 7 15 4 3.4
نیمه مرطوب 19 38 10 28 5 2
منسرو کامل 8.2 12 4.8 72.5 2.5 1
کنسرو ( فقط گوشت ) 9.3 1.5 4.7 81.9 2.6 1.3
بیسکوییت 10 69.9 61 8.4 5.6 3.5 به طور متوسط
لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=21556

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 6 =