شناخت بیماری ماهی

بیماری قارچی پوست ماهی

بیماری قارچی پوست ماهی
5/5 - (2 امتیاز)

بیماری قارچی پوست ماهی که نام دیگر آن بیماری قارچی دهان است، بر خلاف اسمش توسط باکتری های مخاطی ایجاد میشود اما ظاهری شبیه به بیماری قارچی دارد.

شناخت :

بیماری قارچی پوست بین کارشناسان و متخصصین بیماری های ماهی, نام های گوناگون دارد. از آن جمله میتوان به نام های بیماری مولی سیاه، پوسیدگی دم و بیماری قارچی دهان اشاره نمود.
اگرچه ظاهر آن شباهت به بیماری های قارچی دارد, ولی عامل ایجاد آن قارچ نیست. این بیماری توسط باکتری های مخاطی و لجن از جمله Flexobacter columnaris ایجاد می شود و عمدتا ماهی های زنده زا را آلوده می سازد.
تعویض آب در خیلی موارد ممکن است باعث ضعیف شدن ماهی و کاهش مقاوت ماهی در مقابل آلوده شدن به این باکتری ها باشد.

علائم :

در بیماری قارچی پوست ماهی یا بیماری قارچی دهان ماهی ، ابتدا تاول های سطحی با رنگ آبی متمایل به سفید در اطراف دهان و روی سطح باله ها و بدن به وجود می آید. با پیشرفت بیماری و افزایش باکتری ها, در روی بدن خطوط های سفید نخ مانندی ظاهر میشود.
وقتی پوست ماهی آلوده می شود, فلس های روی قسمت آلوده می افتند. در مواقعی که آلودگی شدید می شوند, چند لکه وصله مانند موکوس روی بدن ماهی را می پوشانند.
باله ها بسته و سائیده میشوند و ماهی ضعیف شده و شروع به لرزیدن میکند و در نهایت می میرد. هرچه زودتر بیماری مورد توجه و مداوا قرار گیرد, بهبودی زودتر و بهتر حاصل میشود.

درمان :

داروی مناسب برای مداوای بیماری قارچی پوست ماهی ، فوراناس (Furanace) به میزان 5 میلی گرم به ازاء هر 50 لیتر آب آکواریم است. اثر دارو در آب پس از 3 روز از بین می رود.
مداوا بایستی هر 3 روز یک بار و کلا 3 مرتبه در عرض 9 روز ادامه یابد, هر بار باید پیش از دادن دارو قسمت عمده ای از آب آکواریم عوض شود.

دارو های مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=9260

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 2 =