شناخت ماهی آب شور

ماهی گوبی کاتالینا ( گوبی نوار آبی )

ماهی گوبی کاتالینا
5/5 - (1 امتیاز)

ماهی گوبی کاتالینا ( گوبی نوار آبی ) ماهی بسیار صلح طلب و دارای رنگ قرمز روشن با خطوط عمودی آبی و دمی متمایل به زرد می باشد.

رژیم غذایی :

گوشت خوار

فرم رنگی :

آبی، نارنجی، قرمز

حداقل اندازه آکواریوم :

۳۸ لیتر

زیستگاه :

شرق اقیانوس آرام

نام های متداول :

گوبی کاتالینا ، گوبی نوار آبی

دمای مناسب آب :

۱۶ تا ۲۵ درجه سانتیگراد

PH مناسب آب :

8.1 تا 8.4

شوری مناسب آب :

1.020 – 1.025

نام علمی :

Lythrypnus dalli

نام انگلیسی :

Catalina Goby

خانواده گونه :

Gobiidae

ســـطــح نگهــــداری :

متوسط

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

بله

رفتار :

صلح طلب

مناسب برای تازه کارها :

بلی

حداکثر اندازه :

۶٫۴ سانتی متر

معرفی :

ماهی گوبی کاتالینا ( گوبی نوار آبی ) ماهی صلح جویی است که آن را را می توان در آب های ساحلی با بستر سنگی از سطح آب تا عمق ۷۶ متری (۰ تا ۲۴۹ فوتی) در مکان هایی که شکاف و مخفیگاه کافی وجود دارد، یافت. همچنین مشاهده شده که درصورت تهدید شدن، در بین خارهای خارپشت دریایی پنهان می شود. این ماهی اغلب در مناطق ساحلی صخره ای دیده می شود. گوبی کاتالینا از زمین های صخره ای جهت محافظت یا شکار بهره می گیرد. این ماهی از بین غارهای سنگی و شکاف ها می گذرد و دنبال سخت پوستان کوچک و سایر ارگانیسم های دریایی هم اندازه خود می گردد تا از آنها برای تغذیه استفاده کند. همچنین برای مخفی شدن از سایر ماهیان بزرگتنر الز غارها و شکاف های کوچک، استفاده می کند.

ماهی گوبی کاتالینا ( گوبی نوار آبی ) محیط آکواریومی که مانند زیستگاه طبیعی آن باشد را لازم دارد. محیط زندگی ان بایذ شامل شرایط آبی پراکسیژن و خنک با مقدار زیادی غارهای سنگی و شکاف ها جهت کاوش، باشد. گوبی کاتالینا به دست کم یک غار جهت پنهان شدن، نیاز دارد.

از آنجا که این ماهی زیبا و صلح جو در آب های سردتر اقیانوس آرام شرقی زیست می کند، آکواریوم های خنک تر که دمایی بین ۱۵٫۵ تا ۲۱ درجه سانتیگراد دارند، برای این ماهیان مناسب تر است. البته ممکن است بتواند آب های گرمتر را نیز تحمل کند. آکواریوم دارهایی وجود داشته اند که این ماهیان را با موفقیت در دمای ۲۶٫۶ درجه سانتیگراد نیز نگهداری کنند. هرچند بهتر است نگهداری در این دما به صورت کوتاه مدت باشد. چون که نگهداری طولانی در دمای آب های گرمسیری موجب کاهش مقاومت آن در برابر بیماری ها شده و از عمر گوبی کاتالینا کم می کند.

این ماهی انتخاب بسیار خوبی برای آکواریوم ها کوچک (مینی) و بسیار کوچک (نانو) و بسیار بسیار کوچک (پیکو) از ۱۹ لیتر (۵ گالن) تا ۱۱۳ لیتر (۳۰ گالن) است. هم آکواریومی های مناسب برای ماهی گوبی کاتالینا ( گوبی نوار آبی ) شامل ماهی های گونه های آب سرد که از آن بسیار بزرگتر نباشند تا خطر خورده شدن را در پی داشته باشند، می باشند. گوبی کاتالینا به خوبی با مرجان ها و بی مهرگان آب های معتدل مانند شقایق ها، گردگیرها و میگوها زیست می کند. این گوبی در برابر ماهی های کوچک صلح طلب است. درصورتی که با دیگر ماهی های هم گونه ساکن شود، ممکن است رفتار تهاجمی از خود بروز دهد. با وجود این که گوبی کاتالینا قلمروطلب می باشد، در آکواریوم های بزرگ مثلا ۱۱۳ لیتری (۳۰ گالنی) تا ۱۵۱ لیتری (۴۰ گالنی)، می توان آن را به صورت گروهی نگهداری نمود. گوبی کاتالینا خجالتی نیست و معمولا می توان آن را در حالی که بر روی سنگی در قلمرو خود نشسته، مشاهده نمود. این ماهی در کف آب ساکن است.

تغذیه :

ماهی گوبی کاتالینا ( گوبی نوار آبی ) از انواع سخت پوستان کوچک، پلانکتون ها و بی مهرگان کوچک شامل راستهی ها (آمفی پاد یا amphipod) و پاروپایان (کوپاد یا copepod) تغذیه می کند.

گوبی کاتالینا مقاوم است و به خوبی خود را با غذاهای دستی در آکواریوم در مدتی کوتاه سازگار می سازد. این ماهی بیشتر غذاهای گوشتی آماده یا یخ زده کوچک شامل میگو Mysis یخ زده و میگو دریایی غنی شده با ویتامین را قبول می کند. هنگامی که به خوردن غذاهای یخ زده عادت کند، می توان برای تغذیه اش از غذاهای پولکی نیز استفاده کرد. میگو دریایی زنده برای تغذیه ای ن ماهی در آکواریوم ایده آل می باشد.

تکثیر :

توانایی تغییر جنسیت یکی از جالب ترین جنبه های تولید نسل در ماهی گوبی کاتالینا ( گوبی نوار آبی ) است. هر یک از این ماهی ها دارای ارگان های تناسلی هر دو جنس نر و ماده هستند و می توانند در یک زمان، رفتار مرتبط با یکی از جنس ها را از خود نشان دهند. اگر گوبی کاتالینا ببیند در یک جنسیت ناموفق است، می تواند جنسیت خود را تغییر دهد. ماهی هایی که دارای رفتار نرینه می باشند، عموما دارای باله های پشتی بزرگتر و طولانی تر با لبه های سیاه بر روی تیغ های باله پشتی طولانی تر هستند. زمانی که آماده زاد و ولد شدند، ماهی با رفتار نرینه، غاری را جهت نگهداری بچه ها برمیگزیند. سپس یک ماهی ماده را فریفته و به داخل غار هدایت می کند تا تخم هایش را به دیواره های غار بچسباند. ماهی نر تا زمانی که بچه ها از تخم خارج شوند، از آنها محافظت می کند.

موفقیت زاد و ولد اساسا مبتنی بر جنس فعال است، و جنس فعال عمدتا توسط جایگاه ماهی در سلسله مراتب قدرت تعیین می شود. در بیشتر گروه های اجتماعی طبیعی، ماهی نر در نقطه اوج سلسله مراتب می باشد، و ۱ تا ۷ ماده در جایگاه های پس از آن قرار دارند. زمانی که یک نر از گروه خارج شد، یک ماهی ماده به بالای سلسله مراتب صعود می کند و تبدیل به ماهی نر می شود. بدن ماهی غالب به سرعت بزرگ می شود و طول باله های پشتی آن افزایش می یابد.

ماهی گوبی کاتالینا ( گوبی نوار آبی ) در اسارت با موفقیت تخمریزی میکند، اما نگهداری بچه های تازه از تخم خارج شده ناموفق بوده است. این ماهی ها در طول ماه های تابستان به صورت مکرر تخم ریزی انجام میدهد. اندازه بچه تازه از تخم خارج شده ۲٫۵ میلی متر است.

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=10331

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 6 =