آب شیرین

ماهی گورامی آفریقایی ( Ctenopoma maculatum ) را به صورت کامل بشناسید

3.6/5 - (14 امتیاز)

ماهی گورامی آفریقایی از ماهی گروه آنابانتوئید ( Anabantoids ) است که گروه بسیار جالبی از ماهیها هستند. ویژگی اصلی آنها داشتن عضوی به نام لابیرنت ( Labyrinth ) است که ماهی را قادر می سازد در حالت عادی و در مواقعی که اکسیژن محلول در آب کم است و یا آب محیط خیلی کم می شود از اکسیژن هوا استفاده نماید. ماهی گورامی آفریقایی همواره بایستی هرچند وقت یکبار به سطح آب بیایند و مقداری از اکسیژن هوا را بگیرند. جالب این که اگر به گونه ای از بالا آمدن آنها به سطح آب جلوگیری شود، امکان دارد که ماهی در زیر آب خفه شود.
گورامی آفریقایی بومی زئیر (کنگوی سابق) و گونه ای از جنس Ctenopoma به معنی باله شانه ای است. شناسایی آن خیلی آسان است. هر ماهی ماده در هر طرف بدن و در بالای باله مخرجی، خال بزرگی دارد که شناخت آن را آسان می سازد.

اسم گونه آن هم از همین خال گرفته شده است ( maculatus ). با این که اسم معمولی این ماهی گورامی است ولی عملا از دسته گورامی های معمولی نیست. این ماهی وابسته به خانواده Anabantidae است، حال آن که گورامی ها بسته به جنسهای Ospheronemus، Colisa و Trichogaster جزء خانواده Ospheronemidae می باشند. از جنس Ctenopoma علاوه بر گونه C.maculatum گونه های دیگری مانند C.ocellatum و C.oxyrhynchum و C.argentoventer و C.acutirostre به دنیای آکواریوم معرفی گردیده اند.

 

ماهی گورامی آفریقایی

ماهی گورامی آفریقایی

 

ماهی گورامی آفریقایی

ماهی گورامی آفریقایی

 

ماهی گورامی آفریقایی

ماهی گورامی آفریقایی

 

ماهی گورامی آفریقایی

ماهی گورامی آفریقایی

 

گورامی آفریقایی ماهی کم تحرکی است که در صورت دیدن ماهی بزرگتر و یا هنگام خرامیدن برای گرفتن غذا، کاملا بی حرکت به نظر میرسد و اگر در سطح آب باشد، همچون برگ مرده ای در روی آب به نظر میرسد.

جالب این که در محیط های طبیعی و جایی که در سطح آب تعداد زیادی برگ ریخته شده است، ماهی گورامی آفریقایی به خوبی می تواند خود را استتار نماید.
به جز باله سینه ای شفاف همه باله های آن رنگین هستند. از باله های سینه ای برای کم کم نزدیک شدن به طعمه و شکار آن استفاده می کنند. جالب این که در یک زاویه 45 درجه، خود را به شکار نزدیک می کنند. تا حد زیادی هم شباهت به برگ ماهی آفریقایی دارند. عمدتا شب ها شکار می کنند.

بنابراین اگر هنگام روز تعدادی ماهی گوپی در آکواریوم ریخته شود، در ساعاتی که آکواریوم روشن است به نظر خیلی صلح جو می رسند ولی هنگام تاریکی، گوپی ها را شکار می کنند.
بهترین غذا برای آنها ماهی گوپی است، مشروط براین که اندازه آنها در حدی باشد که به راحتی بتوانند آنها را قورت دهند.

البته غذاهای زنده دیگر از جمله کرم توبیفکس و حتی نمونه های منجمد شده آن را می خورند. در هر صورت اگر هدف وادار کردن آنها به رسیدگی جنسی است، بهترین غذا برای آنها ماهی گوپی کوچک است. برای اینکار میتوان در یک آکواریوم پراز گیاه، تعداد زیادی مولدین گوپی ریخت. نوزادها در لابلای گیاهان پنهان می شوند و هنگام غذا دادن به گورامی های آفریقایی، میتوان از آنها استفاده نمود.

تکثیر گورامی آفریقایی

برای تکثیر گورامی آفریقایی بهتر است اقلا از 6 ماهی مولد یا در حد مولد شدن استفاده نمود. آنها را بایستی در آکواریوم نسبتا بزرگی که در بستر آن به خوبی گیاه مناسب کاشته شده است نگه داشت. نباید ماهی دیگری در این آکواریوم باشد، همواره بایستی در آکواریوم آنها مقداری ماهی گوپی مناسب از نظر اندازه برای تغذیه آنها وجود داشته باشد. اگر گوپی ها از نظر اندازه مناسب نباشند آنها را نخواهند خورد.
کیفیت آب چندان مهم نیست. در هر صورت درجه حرارت بایستی 24 درجه سانتیگراد، پی اچ در حد خنثی و 7 و سختی آب 25 درجه آلمانی باشد. نزدیک زمان تخمریزی میتوان درجه حرارت آب را کمی افزایش داد. وقتی طول بدن آنها به 8.5 تا 9 سانتیمتر برسد، بایستی با مواظبت و تغذیه خوب، اقدام به چاق کردن آنها نمود.

این ویژپی در مورد مادهها صادق است. در این موقع بایستی هریک را در یک آکواریوم جداگانه 80 تا 100 لیتری گذاشت. در آکواریوم بایستی مقداری سنگریزه، یکی دو تکه سنگ یا کنده درخت و یک توده گیاه گذاشت.
همزمان با چاق شدن مادهها، نرها باریکتر به نظر میرسند و رنگبندی آنها بسیار جالبتر می شود. لازم به ذکر است که تغییر رنگ، هم در نرها و هم در مادهها ایجاد می شود وهمزمان با آن، خال بزرگ روی بدن آنها پدید میگردد.
هر نر را بایستی با یک ماده در یک آکواریوم نگه داشت. همواره بهتر است 5 یا 6 عدد ماهی گوپی مناسب خوردن در آکواریوم وجود داشته باشد. مولدین بایستی هر روز مورد آزمایش قرار گیرند و این کار بهتر است هنگام صبح انجام گیرد. چون در طول شب و در تاریکی، فعالیت جنسی شدیدی دارند ولی تخمریزی آنها در صبح انجام میگیرد. رفتار تولیدمثلی آنها شباهت زیادی به سایر ماهیهای آنابانتوئید ( Anabantoids ) دارد. نر و ماده شکلی به صورت u می گیرند و گرد هم می پیچند.
هنگام بغل گیری، چند لحظه ای به حالت فلج شده دراز می کشند و صدها تخم را ماهی ماده می ریزد که پس از بارور شدن با اسپرم ماهی نر، به سطح آب میروند.
جالب این که برخلاف گورامی ها، این ماهی لانه حبابی برای تخمریزی درست نمی کنند و تخمریزی آنها در بستر و یا نزدیکی بستر انجام میگیرد. کمی پیش ازآن، بهتر است حرارت آب به 27.5 درجه سانتیگراد افزایش یابد.

پرورش تخم های ماهی گورامی آفریقایی

پس از اتمام تخمریزی ماهی گورامی آفریقایی بهتر است مولدین از آکواریوم بیرون برده شوند. این کار بایستی با دقت انجام گیرد. روی سرپوش آبششی آنها خارهایی وجود دارد که در صورت صید با تور، این خارها در چشمه های تور میروند و بیرون آوردن ماهی را کمی مشکل می کنند.

ظاهرا ماهی از این خارها برای حرکت کردن روی زمین، در موقعی که آب کم می شود استفاده می کند. از ویژگیهای این ماهیها این است که اگر با آرامی و بدون اذیت کردن بخواهیم آنها را با دست صید کنیم بصورتی منجمد شده و بدون عکس العمل در می آیند و صید آنها با دست برای کسی که تجربه دارد آسان می شود.
اگر به آکواریومی که تخمریزی در آن صورت گرفته توجه شود، سطح آب را میتوان پر از تخم دید معمولا درصد زیادی از آنها بارور نشده اند. برخی آلودگی قارچی پیدا می کنند و ممکن است تخمهای بارور شده و سالم را هم آلوده کنند.

میتوان با یک قاشق چایخوری، تخمهای سالم را برداشت و به ظرف دیگری انتقال داد. بدیهی است انجام اینکار مشکل و کمی وقتگیر است. تعداد بچه ها هم می تواند خیلی زیاد باشد، طول دوره انکوباسیون یک شبانه روز است. شنای آزاد 3 روز پس از تخم گشایی آغاز می شود.
به نوزادها پس از جذب کیسه زرده بایستی انواع انفوزوئرها و پس از آن به ویژه روتیفر داده شود. دادن انفوزوئر و سپس روتیفر بایستی ادامه یابد تا وقتی بتوانند از ناپلیوس آرتمیا استفاده کنند.

اینکار ممکن است یکی دو هفته به طول انجامد تا نوزادهای خیلی ریز، آماده خوردن ناپلیوس آرتمیا شوند. زرده پخته شده تخم مرغ هم در صورتی که 45 دقیقه پخته شده باشد میتواند غذای خوب و مناسبی باشد. در هر بار غذادهی بایستی کمی از آن در داخل یک تنظیف ریخته شود و پس از له کردن آن با 2 انگشت شست و نشان، با فرو بردن تنظیف در داخل آب، دانه های زرده در آب پخش خواهند شد.
هرچه نوزادها بزرگتر شوند رنگ آنها شباهت به برگهای خال دار پیدا می کند. اگر خوب تغذیه شوند پس از 6 هفته به طول 2.5 سانتیمتر میرسند. پس از آن رشدونمو آنها کند می شود. پس از 6 هفته میتوان نسبت به فروش آنها اقدام نمود.
مولدین هم پس از تخمریزی اگر خوب غذا داده شوند به ویژه به آنها به اندازه کافی ماهی گوپی داده شود، به زودی آمادگی تخمریزی مجدد را پیدا خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=3727

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 3 =