آموزش و نگهداری سگ

پارس کردن سگ و بررسی کامل دلایل آن

پارس کردن سگ
3/5 - (1 امتیاز)

پارس کردن سگ یکی از روش های برقراری ارتباط او با اطرافیان است، اما در اکثر موارد این پارس کردن ها آزار دهنده و غیر قابل کنترل می شود.

یکی از تفاوت های اصلی سگ های اهلی که سبب تمایز آن ها از گرگ ها می شود توانایی آن ها در اعلام حضور خود با پارس کردن می باشد. در ادامه به بررسی دلایل پارس کردن آن ها می پردازیم.

پارس کردن سگ ( BARKING )

پارس کردن سگ در موارد بسیار زیادی مفید است، مثلا در زمان بروز خطر حیوان با پارس کردن خطر را اعلام می کند یا مثلا در زمان نگهبانی در منزل حضور افراد غریبه را با پارس کردن مشخص می نماید ولی در مواردی که حیوان بیهوده و به صورت مداوم شروع به پارس کردن کند برای انسان و همسایگان او عذاب آور خواهد بود.

علل پارس کردن

  • پارس کردن در سگ ها یک رفتار عادی و معمولی است و سگ ها به دلایل گوناگون پارس می کنند. برخی از سگ ها برای دفاع از قلمرو خود، برخی برای برقراری ارتباط با سگ های دیگر، گروهی برای دعوت سگ های دیگر به بازی و یا حتی در مواردی حیوان از شوق و شادی شروع به پارس کردن می کند. وحشت از تنهایی، نداشتن فعالیت بدنی، ترس از طوفان و آتش بازی هم سگ ها را وادار به پارس کردن می کند.
  • برخی از نژادها بیش از بقیه سگ ها پارس می کنند به عنوان مثال نژاد بیگل ( Beagle ) خیلی زیاد پارس می کند ولی نژاد گری هوند ( Greyhound ) برعکس کمتر پارس می کند. نژادهای کوچک تر مانند تریرها نیز خیلی پر سر و صدا و شلوغ هستند.
سگ بیگل در حال زوزه کشیدن

سگ بیگل در حال زوزه کشیدن

آنچه شما می توانید انجام دهید

  • در اولین گام برای رفع این مشکل در سگ لازم است علت پارس کردن او و عواملی را که سبب تحریک حیوان می شود شناسایی نمایید. در این موارد باید دقت کرد که در کجا و چه هنگام حیوان بیشتر پارس کرده یا پارس کردن او تشدید می شود.
  • چون پارس کردن یک رفتار طبیعی است لذا باید درصدد کاهش آن باشیم چون نمی توان پارس کردن حیوان را حذف کرد. بهتر است به آن ها بیاموزید که فقط با فرمان و دستور شما پارس کند و در مواقع دیگر آرام و کم سر و صدا باشد. علاوه بر آن فعالیت بدنی و تحرک زیاد هم سبب تخلیه شدید انرژی و آرام شدن حیوان می شود و پارس کردن او را کاهش می دهد.
  • در صورتی که حیوان به خوبی تربیت شود با استفاده از روش های تشویق و تنبیه به موقع می توان پارس کردن در سگ را کاهش داد. دمیدن در یک سوت، تکان دادن یک قوطی حلبی حاوی چند سکه، پرتاب کردن دستع کلید و دیگر موارد مشابه را می توان برای منحرف کردن ذهن حیوان و کاهش پارس کردن بی موقع تشویق نکنید و حتی در این گونه موارد حیوان را تنبیه کنید. علاوه بر آن می توان به خاطر سکوت حیوان او را تشویق کرد. در صورت تکرار در تمرین و تنبیه و تشویق به موقع می توان از پارس کردن زیاد از حد حیوان جلوگیری کرد.

 

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=17516

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =