آب شور

بیماری های باکتریایی ماهیان آب شور را به صورت کامل بشناسید

بیماری های باکتریایی ماهیان آب شور
3.8/5 - (9 امتیاز)

بیماری های باکتریایی در ماهیان بسیار شایع است. زیرا گونه های بسیار زیادی از باکتری ها وجود دارند که ماهیان آب شور را به بیماری مبتلا می کنند و تقریبا تمام ماهی ها مستعد آلوده شدن به یک یا چندگونه از این باکتری ها هستند. باکتری ها در به وجود آمدن حیات و زندگی همه ی موجودات نقش بسزایی دارند. در سال 1884 میلادی پزشک وباکتری شناس دانمارکی، هانس، کریستین یوآخیم گرم ( Hans Christian Joachim Gram ) برای اولین بار تکنیکی را جهت شناسایی باکتری ها ابداع نمود و باکتری ها را به دو گروه گرم مثبت و گرم منفی تقسیم نمود.

این تکنیک در واقع رنگ کردن باکتری ها در محیط آزمایشگاهی است و باکتری هایی که رنگ می پذیرند به عنوان گرم مثبت و باکتری هایی که رنگ را جذب نمی کنند به عنوان گرم منفی شناخته می شوند. در حدود 95 درصد از باکتری ها، در گروه گرم منفی قرار می گیرند که این موضوع تا حدودی درمان بیماری های باکتریایی را آسان می کند، زیرا احتمال مبتلا شدن به باکتری های گرم منفی بسیار بیشتر از باکتری های گرم مثبت است.

از آنجا که تشخیص دقیق نوع باکتری در بیماری های باکتریایی ماهیان آب شور سخت است، بنابراین برای درمان موفقیت آمیز بیـماری های باکتریایی معمولا از آنتی بیوتیک های عمومی یا چندمنظوره ((wide spectrum استفاده می کنند. معمولا عفونت های باکتریایی به عنوان بیماری ثانویه محسوب می شوند که بعداز سایر بیماری ها ماهی را آلوده می کنند.

به همین دلیل در ابتدا باید بیماری اصلی درمان شود و سپس با استفاده همزمان از آنتی بیوتیک مناسب نسبت به درمان باکتریایی اقدام شود. جالب است بدانید که بیماری های باکتـریایی ماهیان آب شور مسری نبوده و به ماهی های سالم سرایت نمی کنند مگر اینکه این ماهی ها نیز قبلا به یک بیماری مبتلا باشند.

 

ماهیان سالم بر روی پوست خود لایه موکوسی دارند که از آنها در مقابل حمله ی باکتری ها محافظت می کند و در صورتی که این لایه ی موکوسی در اثر سایر بیماری ها مانند هجوم انگل ها آسیب دیده باشد، عفونت های باکـتریایی از طریق منفذ ایجاد شده ماهی را آلوده می کنند سپس باکتری ها تکثیریافته و با تولید آنزیم هایی بافت اطراف را از بین می برند و موجب فساد بافت و مرگ ماهی می شوند.

باکتری های مفید چرخه ی نیتروژن نیز جزء باکتری های گرم منفی هستند و بسیاری از آنتی بیوتیک ها موجب مرگ آنها نیز می شوند به همین دلیل بهتر است آنتی بیوتیک ها را فقط در تانک قرنطینه ماهیان آب شور استفاده کنید و بصورت روزانه تعویض آب نمایید و سطح آمونیاک و نیتریت آب را تست بزنید.

آکواریوم آب شور

آکواریوم آب شور

انواع بیماری های باکتریایی ماهیان آب شور

 

  1. عفونت های سطحی: دم خوره (فرسودگی باله ها و دم) (Fin Rot)، زخم های خونی (lesions)، خون ریزی پوستی (Shin hemorrhage) و لکه های پوستی سفید (White skin patch)
  2. عفونت های داخلی: بیماری سل Tuberculosis، بیماری ورم شکم (Swollen Abdomen)
لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=4561

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + سیزده =