شناخت ماهی آب شور

دلقک ماهی گونه خاردار

دلقک ماهی گونه خاردار
4.3/5 - (3 امتیاز)

دلقک ماهی گونه خاردار بسیار مقاوم است و برای تازه کار ها انتخاب خوبی است. این ماهی دارای رنگ قرمز و نوارهای پهن سفید رنگ می باشد.

رژیم غذایی :

دو گانه خوار

فرم رنگی :

قرمز، سفید

نام های متداول :

دلقک ماهی خرمایی گونه خاردار، شقایق ماهی گونه خاردار

زیست گاه :

هند و اقیانوس آرام از غرب اندونزی تا تایوان

حداقل اندازه آکواریوم :

۱۱۳ لیتر برای یک ماهی

دمای مناسب آب :

22 – 25 درجه سانتیگراد

PH مناسب آب :

8.1 الی 8.4

شوری مناسب آب :

1.020 – 1.025

نام علمی :

Premnas biaculeatus

نام انگلیسی :

Spine-Cheeked Clownfish

خانواده گونه :

Pomacentridae

ســـطــح نگهــــداری :

متوسط

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

بلی

رفتار :

نیمه مهاجم

مناسب برای تازه کارها :

بلی

حداکثر اندازه :

ماده 25 سانتی متر و نر 5 سانتی متر

معرفی :

دلقک ماهی گونه خاردار سه نوار بر روی بدن خود دارد که یکی دور سر، یکی جلوی باله پشتی و آخری در پایه دم قرار گرفته است. این ماهی دو گونه ی مشهور دارد: نوار زرد (از منطقه سوماترا) که نوارهای پهنی دارد و نوار سفید که زیست گاه اصلی آن منطقه هند و اقیانوس آرام است.

زیست گاه این ماهیان تپه های مرجانی رو به دریا، آب های ساحلی حفاظت شده و تالاب های منتهی به دریا در عمق ۱ تا ۱۶ متری می باشد. دلقک ماهی گونه خاردار تا ۳۰ عمر می کند. البته مواردی دیده شده که ۳۵ سال داشته و هنوز می توانید تکثیر کند.

اگر تمایل دارید یک جفت دلقک ماهی گونه خاردار جهت زاد و ولد نگه دارید، آکواریومی با حداقل اندازه ۱۵۰ لیتر یا بیشتر لازم دارید. در غیر این صورت ۱۱۳ لیتر کافی است. گرچه دلقک ماهی تنها ۷۵ لیتر فضا را مورد استفاده قرار میدهد. مانند سایر ماهی های آب شور کیفت آب در سلامت این ماهیان اهمیت ویژه ای دارد.

دلقک ماهی گونه خاردار بسیار مقاوم است. این ماهی ذاتا قلمرو طلب است و از حریم خود در برابر ماهی های کوچکتر و آرامتر به خوبی محافظت می کند. دلقک ماهی گونه خاردار را باید به صورت تک و یا جفت نگهداری کنید. جفت کردن این دلقک ماهی ها از سایر گونه های دلقک ماهی مشکل تر می باشد و دلیل آن سختگیر بودن ماده ها در انتخاب جفت است تا جایی که ماهی های نر غیرقابل قبول را نابود کند. اما زمانی که جفت مناسب خود را بیابند تا آخرین لحظه مراقب آن هستند. گرچه ماهی ماده ماهی غالب بوده و می تواند گاهی نیز دم دمی مزاج باشد. بهتر است از سنگ های زیاد و شقایق های دریایی بزرگ در آکواریوم استفاده کنید تا ماهی نر بتواند زمانی هایی که ماهی ماده در حالت تهاجمی قرار دارد به آنها پناه ببرد. این ماهی ها علاقه دارند نزدیک شقایق دریایی خود باشند، اما ممکن است در تمام سطوح آکواریوم نیز حرکت کنند. از آنجا که دلقک ماهی گونه خاردار شناگر چابکی نیست، بهتر است جریان آب در آکواریوم نسبتا آرام باشد.

نگهداری :

نگهداری دلقک ماهی گونه خاردار دارای مشکلاتی می باشد. برای نگهداری این ماهی حتی با دوشیزه ماهیان هم با مشکل مواجه می شوید. دلقک ماهی های ماده سریعا به قسمت جلویی آکواریوم حرکت کرده و باله های سینه ای خود را به عقب و جلو تکان می دهند، تا با این کار بتوانند به بازدیدکننده ها علامت خطر بدهند. گاهی اوقات حتی سنگ و شن ماسه را در دهان خود نگه می دارند و به بیرون پرت می کنند. البته این ماهی ها با انسان ها به خوبی اخت می شوند تا جایی که تلاش می کنند باعث ترساندن انسان هایی که با آنها نا آشنا هستند، شوند.

تغذیه :

تغذیه ی دلقک ماهی گونه خاردار در طبیعت با جلبک و جانوران ریز (zooplankton) تامین می شود. این ماهی دوگانه خوار است و برای تغذیه آن ها باید از رژیم غذایی متنوع شامل غذاهای گوشتی مانند میگوی یخ زده و جلبک استفاده کنید. همچنین جلبک های طبیعی که در آکواریوم می رویند، غذای مناسبی برای این ماهیان است. غذای پولکی دریایی با کیفیت ویژه دوگانه خوارها، همراه با موارد گفته شده می تواند سطح مناسبی از مواد مغذی را برای این ماهی ها به وجود آورد. به دلقک ماهی گونه خاردار جوان ۳ تا ۴ بار در روز و به گونه بالغ ۲ تا ۳ بار در روز غذا دهید. برای غذا خوردن این ماهی، مکانی از آکواریوم که جریان آب در آن قوی نیست را انتخاب کنید.

نکته :

توجه داشته باشید که دلقک ماهی گونه خاردار را نباید با تور جابجا کنید. زیرا خارهای گونه آنها به تور گیر می کند و باعث زخمی شدن این ماهی می شود. اگر برای جا به جایی به تور نیاز داشتید به جای آن از ظرف استفاده کنید.

تعویض آب آکواریوم به طور منظم به جایگزینی عناصر ضروری ماهی ها و مرجان ها کمک می کند. با توجه به نوع و اندازه آکواریوم به شرح ذیل نسبت به تعویض آب اقدام کنید:

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=10989

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت − یک =