شناخت ماهی آب شور

سفره ماهی خال آبی

سفره ماهی خال آبی
3.7/5 - (8 امتیاز)

سفره ماهی خال آبی گونه ی نبستا کوچکی از سفره ماهیان است که به دلیل شرایط سخت زندگی این ماهی، توصیه می شود تنها حرفه ای ها از آن نگهداری کنند.

رژیم غذایی :

گوشتخوار

فرم رنگی :

آبی، خرمایی ( قهوه ای مایل به زرد )

نام های متداول :

سفره ماهی دم رُبانی خال آبی ، سفره ماهی دم چتری خال آبی

زیستگاه :

هند و غرب اقیانوس آرام

حداقل اندازه آکواریوم :

۴۷۳ لیتر

دمای مناسب آب :

22 – 25 درجه سانتیگراد

PH مناسب آب :

8.1 الی 8.4

شوری مناسب آب :

1.023 – 1.025

نام علمی :

Taeniura lymma

نام انگلیسی :

Blue Spotted Stingray

خانواده گونه :

Dasyatidae

ســـطــح نگهــــداری :

سخت

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

خیر

رفتار :

تهاجمی

مناسب برای تازه کارها :

خیر

حداکثر اندازه :

۳۶ سانتی متر

معرفی :

سفره ماهی خال آبی ماهی زیبایی است که در کف آب زندگی می کند. این ماهی بسیار جذاب است و خال های بزرگ آبی روشن روی بدن بیضی شکل و دراز خود، همراه با نوارهای پهلویی آبی درطول دم دارد. شکل بدن این ماهی نسبت به سایر گونه های سفره ماهی بیضی تر است. سفره ماهی خال آبی دارای دم درازی می باشد. در قسمت میانی بدن سفره ماهی خال آبی برآمده بوده و هرچه به سمت لبه ها می رود، برآمدگی ها صاف تر می شود. این ماهی خارهای بزرگی ندارد، اما (ماهی بالغ) دارای دندانه های کوچک مسطح در طول میانه پشت و نیز یک نیش متوسط در پشت پایه دم است.

سفره ماهی خال آبی به وفور در تپه مرجانی های هند و اقیانوس آرام یافت می شود. زیبایی ظاهری و اندازه کوچک سفره ماهی خال آبی سبب شده تا متداول ترین گونه در تجارت آکواریوم محسوب شود. هرچند که این ماهی در اسارت خیلی دوام نمی آورد و معدودی از آکواریوم دارها قادر به زنده نگهداشتن آن به مدت طولانی هستند. معمولا سفره ماهی ها در آکواریوم اعتصاب غذ می کنند و یا حتی بدون هیچ دلیل خاصی هرچند که ظاهری سالم داشته باشند، از بین می روند.

سفره ماهی خال آبی باید بستری نرم مانند شن و ماسه داشته باشد، زیرا شکم آن به آسانی توسط سطوح زبر خراشیده شده و ممکن است منجر به عفونت بدن این ماهی شود. اگر در کف آب به دنبال غذا نباشد، خود را با بستر نرم جهت استتار پنهان می کند. این ماهی در طول روز درون غارها، زیربرآمدگی ها یا مخروبه ها (شامل کشتی های شکسته) به گونه ای که تنها دم آن نمایان باشد استتار می کند. این ماهی در شب، هنگام بالا آمدن موج جهت خوردن نرم تنان، کرم ها، میگوها و خرچنگ ها به صورت گروهی به آبهای کم عمق می رود. زمانی که طعمه خود را یافت، آن را به دام انداخته و با استفاده از بدن خود به سمت دهان هدایت می کند. هنگامی که موج پایین آمد به سرعت پراکنده می شوند و درون غارها و زیر برآمدگی ها به دنبال پناهگاه می گردند. ماهیان دیگر نظیر بزماهی به طور مکرر سفره ماهی را تعقیب می کنند تا از غذاهای به جا مانده از آنها تغذیه کنند.

شرایط نگهداری :

برای نگهداری سفره ماهی خال آبی در آکواریوم باید بسیار احتیاط کنید، زیرا خار دم آن سمی است که البته جهت حفاظت از خود از آن استفاده می کند. بنابراین زمانی که قصد گرفتن آن را با تور دارید، یا میخواهید تعمیری در آکواریوم انجام دهید، حتی در زمانی که این ماهی قابل مشاهده نیست بسیار احتیاط کنید. فراهم کردن آکواریومی بزرگ با بستر شن و ماسه ای عمیق برای سفره ماهی خال آبی بسیار حائز اهمیت است تا بدین ترتیب بتواند به راحتی و بدون برخورد با دیوارها یا صخره های درون آکواریوم در آن حرکت کند و خود را در بستر آن پنهان کند. دقت داشته باشید که هرگز برای درمان این ماهی از داروهای مبتنی بر مس استفاده نکنید.

تغذیه :

زمانی که سفره ماهی خال آبی برای اولین بار به آکواریوم وارد می شود، تغذیه آن دشوار است. بهترین راه برای ترغیب این ماهی به غذا خوردن، استفاده از تکه های کوچک ماهی مرکب پاک شده یا میگو شبح (ghost) آب شیرین است. کم کردن روشنایی های اتاق محل نگهداری سفره ماهی خال آبی به همراه ارایه غذاهای زنده به شما کمک می کند تا بتوانید این ماهی را با تغذیه در محیط آکواریوم سازگار کنید. پس از آنکه تغذیه ی سفره ماهی به صورت منظم درآمد، می توانید برای تغذیه آن از تکه های میگو، اسکالوپ (scallop) یا ماهی استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر سخت پوست، نرم تن یا بی مهره زنده از جمله غذاهای سفره ماهی خال آبی می باشد.

تکثیر :

تکثیر سفره ماهی خال آبی از اواخر بهار تا تابستان انجام می شود. ماهی نر ماهی ماده را تعقیب می کند و انقدر به دیسک آن نوک می زند تا سرانجام آن را گاز بگیرد و برای جفت گیری نگه دارد. این گونه تخم گذار زنده زا می باشد. بدین ترتیب که ابتدا در بدن مادر تخم ها تشکیل می شود سپس در همان جا تبدیل به نوزاد شده و بعد از آن از بدن مادر خارج می شوند. طول دوره بارداری نامشخص می باشد. البته گمان می رود بین ۴ تا ۱۲ ماه طول بکشد. سفره ماهی خال آبی ماده می تواند تا ۷ بچه ماهی به دنیا بیاورد. بچه ماهیان مانند نسخه مینیاتوری ماهی بالغ هستند و اندازه عرضی آنها درحدود ۱۳ تا ۱۴ سانتی متر (معادل ۵٫۱ تا ۵٫۵ اینچ) است. ماهی نر در پهنای دیسک بین ۲۰ تا ۲۱ سانتی متر (معادل ۷٫۹ تا ۸٫۳ اینچ) به بلوغ جنسی می رسد. ولی این اندازه در ماهی ماده نامشخص است.

نکته :

سفره ماهی خال آبی سمی است و دارای بیش بسیار دردناکی می باشد. اگر توسط این ماهی دچار گزیدگی شدید، بلافاصله آن را در آب داغ فرو ببرید و سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=10893

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 + 11 =