شناخت ماهی آب شور

صندوق ماهی خال سفید

صندوق ماهی خال سفید
4/5 - (4 امتیاز)

صندوق ماهی خال سفید به دلیل بدن مستطیل شکل و سختی که دارد، این نام را به خود اختصاص داده است. نگهداری از این ماهی سخت است و تنها به حرفه ای ها توصیه می شود.

رژیم غذایی :

دوگانه خوار

فرم رنگی :

آبی و سیاه (نرها)، قهوه ای تیره و سیاه (ماده ها و ماهیان جوان)

حداقل اندازه آکواریوم :

378 لیتر

مبدا :

مرکز اقیانوس آرام، هاوایی

سمی :

بله

دمای مناسب آب :

22 تا 25 درجه سانتی گراد

PH مناسب آب :

8.1 الی 8.4

شوری مناسب آب :

1.020 – 1.025

نام علمی :

Ostracion meleagris

نام انگلیسی :

White Spotted Boxfish

خانواده گونه :

Ostraciidae

ســـطــح نگهــــداری :

سخت، تنها حرفه ای ها

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

با احتیاط

رفتار :

صلح طلب

مناسب برای تازه کارها :

خیر

حداکثر اندازه :

۲۵ سانتی متر

معرفی :

صندوق ماهی خال سفید دارای بدنی سخت و مستطیل شکل است و به همین دلیل نام صندوق به آن داده شده است. این ماهی به منظور شنا کردن در آب از باله های کوچک پشتی و مخرجی استفاده می کند و دم خود را به یک سو و یا سوی دیگر حرکت می دهد. ناحیه دهان از جلوی بدن به گونه ای بیرون آمده که شکل پوزه با دهانی کوچک در انتها را ایجاد کرده است.

صندوق ماهی ماده بدنی قهوه ای با خال های سفید دارد که در مقایسه با ماهی نر که دارای بدن قهو ای با پهلوهای آبی روشن و خال های طلایی و سفید بر روی آن می باشد، متفاوت و دارای سادگی بیشتری است. صندوق ماهی ماده مانند بسیاری از دیگر گونه های ماهی ها جهت ازدیاد نسل، خود را به ماهی نر تبدیل می کند.

صندوق ماهی آرام و خجالتی است. این ماهی علاقه مند است که در کف آب اطراف صخره ها و مرجان ها و بسترهای شن و ماسه ای زیست کند. صندوق ماهی به آرامی حرکت می کند، اما اگر بخواهد می تواند به سرعت شنا کرده و یا حتی بپرد. بنابراین گرفتن آن در آکواریوم بدون آنکه آن را مجبور به ترشح مواد سمی کنید، کار سختی است.

صندوق ماهی با اندازه ی کوچکی که دارد، بی خطر به نظر می رسد، اما هنگامی که وحشت کند جهت حفاظت از خود سمی مهلک ترشح می کند. در طبیعت این ماهی قادر است از این محدوده سمی فرار کند ولی در محیط بسته آکواریوم جایی برای فرار نیست. بنابراین سم آزاد شده علاوه بر کشتن هر موجود زنده ای که در آکواریوم وجود دارد، خود صندوق ماهی را نیز نابود می کند. زمانی که این کار تمام می شود تنها چیزهای باقی مانده سنگ ها و تزیینات آکواریوم شما خواهد بود. بنابراین اسم بمب نوترونی به این دلیل به این صندوق ماهی داده شده است. حال جالب است بدانید با وجود این خصلت بد، این صندوق ماهی در میان آکواریوم داران از محبوب ترین ماهیان است.

تفاوت نر و ماده :

در صندوق ماهی خال سفید، ماهی های نر و ماده به شدت با یکدیگر تفاوت دارند. ماهیان نر دارای خال های قهوه ای مایل به زرد هستند و رنگ کلی بدنشان آبی روشن می باشد. ماهیان ماده دارای خال های سفید هستند و رنگ کلی بدن آن ها سیاه است. می توان یک ماهی نر و یک ماده و یا دو ماده را با هم در آکواریوم نگهداری نمود. اما سعی نکنید دو ماهی نر را با هم داشته باشید، زیرا با یکدیگر میجنگند.

تغذیه :

صندوق ماهی خال سفید را با غذاهای متنوع شامل تکه های بزرگ غذاهای گوشتی میتوانید تغذیه کنید. این غذاها می توانند شامل کریل، میگو خام، ماهی مرکب و صدف باشند. هچنین بهتر است گاهی از غذاهای مخصوص گیاهخواران مانند جلبک دریایی نیز استفاده کنید.

صندوق ماهی کم کم یاد می گیرد جهت درخواست غذا به سطح آب بیاید و از دهان خود آب به بیرون تف کند. اگرچه ممکن است این رفتار جذاب به نظر برسد، اما باید ماهی را دلسرد کنید وگرنه به دلیل بلعیدن هوا دچار مشکل می شود. از میگو دریایی جهت ترغیب این ماهی به غذا خوردن می توانید استفاده کنید. این کار تا زمانی که به غذاهای آکواریومی عادت کند ضروری می باشد. صندوق ماهی های گرسته را از پهلوهای مقعرشان می توان تشخیص داد.

تغذیه صندوق ماهی ها بعضی اوقات با مشکل همراه است. این ماهی ها علاوه بر میگوها، خرچنگ ها و سخت پوستان به عنوان منبع غذایی گاهی اوقات از مرجان ها نیز تغذیه می کند. بنابراین پیشنهاد می شود از نگهداری این ماهی در آکواریوم تپه مرجانی خودداری کنید.

نکته :

به دلیل این که صندوق ماهی خال سفید، ماهی بدنامی در ترشح مواد سمی در آکواریوم می باشد، تنها بایستی توسط آکواریوم دارهای حرفه ای و در آکواریوم های که به خوبی تشکیل شده اند، نگهداری شود. حرکت ناگهانی، صدا یا نورهای روشن شدیدا موجب استرس این صندوق ماهی میشود و باعث می شود مواد سمی در آب ترشح کند. در صورتی که متوجه استرس صندوق ماهی خود شدید، توصیه می کنیم بلافاصله آن را از آکواریوم خارج کرده و به یک محیط قرنطینه انتقال دهید. زیرا مواد سمی آزاد شده را نمی توان خارج نمود. توصیه ما این است که به مدت ۲۴ ساعت کربن به آکواریوم اضافه کنید.

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=10633

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 7 =