شناخت ماهی آب شور

ماهی آنتیاس خورشیدی

ماهی آنتیاس خورشیدی
5/5 - (3 امتیاز)

آنتیاس خورشیدی ماهی زیبا و رنگارنگی است که رنگ اصلی آن صورتی است و رنگ های زرد و آبی و نارنجی نیز بر روی بدن این ماهی صلح طلب دیده می شود.

رژیم غذایی :

گوشت خوار

فرم رنگی :

آبی ، نارنجی ، قرمز ، زرد

نام های متداول :

آنتیاس شاهین ، آنتیاس سرچرب

زیست گاه :

غرب اقیانوس آرام در جنوب ژاپن، تایوان

حداقل اندازه آکواریوم :

۲۶۵ لیتر

دمای مناسب آب :

22 – 25 درجه سانتیگراد

PH مناسب آب :

8.1 الی 8.4

شوری مناسب آب :

1.020 – 1.025

نام علمی :

Serranocirrhitus latus

نام انگلیسی :

Sunburst Anthias

خانواده گونه :

Anthiinae

ســـطــح نگهــــداری :

متوسط

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

بله

رفتار :

صلح طلب

مناسب برای تازه کارها :

بله

حداکثر اندازه :

۱۲٫۵ سانتی متر

معرفی :

ماهی آنتیاس خورشیدی نر در طبیعت اندازه اش ۱۲٫۵ سانتی متر ماهی ماده ۷٫۵ سانتی متر می باشد. اما در آکواریوم اندازه ی این ماهیان نصف طبیعت است.

آنتیاس خورشیدی معمولا تنها و یا به صورت گروهی زندگی می کنند. ماهیان گونه آنتیاس همگی در یک زمان هم نر و هم ماده هستند. درصورتی که مای نر غالبی که در گروه وجود دارد، از بین برود بزرگترین ماده گروه دچار دگرگونی شده و به ماهی نر تبدیل می شود.

معمولا آنتیاس خورشیدی را در عمق ۱۵ تا ۷۰ متری نزدیک تپه های مرجانی و در زیر صخره ها و درون حفره های می توان یافت.

آنتیاس خورشیدی زندگی در کف آکواریوم و عمق بیشتر را دوست دارد. اما ممکن است سطح زیادی از بالای آکواریوم را جهت اکسیژن رسانی مناسب حفظ کند. محیط با روشنایی کم رو به متوسط، صخره های زنده (لایوراک) با پناهگاه های زیاد برایا ین ماهیان فوق العاده می باشد. اگر این ماهی ها احساس آرامش کنند، ممکن است در فضای باز بیشتر از قبل ظاهر شوند. هر چقدر که فضای آکواریوم تاریک تر باشد، آنتیاس خورشیدی زودتر بر حس ترس خود پیروز می شود. توجه داشته باشید که نگهداری این آنتیاس در آکواریوم پرنور نیز امکان پذیر است. درصورتی که در اوایل حضور در آکواریوم از مخفیگاه خود بیرون نیاید نگران نشوید، چون زمان بر است. حتی ممکن است برای تغذیه هم خارج نشود، که در این صورت پس از انداختن غذا در آکواریوم از آن دور شوید. البته بعد از مدتی که ممکن است حتی یک ماه نیز طول بکشد، آنتیاس خورشیدی برای غذا خوردن خارج می شود.

نگهداری :

اگر شما در آکواریوم خود ماهیان شجاع تری مانند مانند آنتیاس بارتلت (Bartlett’s anthias)، گونه های کرومیس دسته ای، راس های چشمک زن (flasher wrasse)، راس های افسونگر (fairy wrasse) و نیزه ماهی (dartfishe) دارید که در میانه آب شنا می کنند، باعث می شود که ماهی های گوشه گیر مانند آنتیاس خورشیدی را از مخفیگاه خود بیرون آورند و درنتیجه فرآیند سازگاری با آکواریوم زمان کمتری را به خود اختصاص دهد. آنتیاس خورشیدی برای نگهداری با ماهیانتهاجمی تر مانند پشت خال دارها و یا دوشیزه ماهی ها مناسب نیست.

ماهیان آنتیاس خورشیدی نر با یکدیگر سازگار نیستند و برای تصاحب ماده ها جهت حفظ حرمسرای خود و یا افزودن به آن، با هم می جنگند. بنابراین اگر اندازه آکواریوم شما از ۳۷۸ لیتر کمتر است، توصیه می شود به یک نر رضایت دهید. اگر یک آنتیاس خورشیدی نر وجود داشته باشد، ماهیان ماده بیشتر صورتی با نارنجی روشن می باشند. درصورتی که می خواهید بیش از یکی نگهداری کنید، همه را در یک زمان به آکواریوم انتقال دهید.

آنتیاس خورشیدی می تواند در هر زاویه ای شنا کند، پس اگر آن را وارونه و یا در زوایای گوناگون در حال شنا درون غار و یا سطح آب دیدید تعجب نکنید.

تغذیه :

رژیم غذایی آنتیاس خورشیدی در طبیعت بیشتر از جانوران ریز شناور در آب (پلانکتون ها)، سخت پوستان، کرم ها و لارو ماهی ها تشکیل می شود. آن ها ممکن است منتظر بمانند یا به صورت ناگهانی حمله کنند.

زمانی که آنتیاس خورشیدی با زندگی در آکواریوم سازگار شد، می توان برای تغذیه آن از غذاهای متنوعی شامل میگو دریایی (Mysis shrimp) یخ زده، میگو دریایی (Brine shrimp) یخ زده غنی شده و غذاهای پولکی با کیفیت استفاده نمود. درصورت اتصال پرورشگاه مخصوص پاروپایان (Copepod) و راستهی ها (Amphipod) به آکواریوم می توان غذای زنده مغذی برای آنتیاس خورشیدی به صورت دائمی فراهم نمود.

بیماری :

ممکن است زمانی که آنتیاس خورشیدی را خریداری می کنید سالم باشد و یا به بیماری های معمول ماهی های تپه مرجانی گرفتار شده باشد. همچنین درصورتی که با مشکل کیسه شنا درگیر شده باشد، معمولا به دست مصرف کننده نهایی نمی رسد و پیش از آن از می میرد. ماهیانی که به مشکل کیسه شنا دچار هستند، به دلیل عدم خروج گاز اضافه که در موقع اسارت در داخل کیسه آنها تجمع کرده است، دچار این بیماری شده اند. این ماهی ها معمولا در میان صخره ها به جای شنا در ستون های آب قرار می گیرند و هنگامی که شنا می کنند سر آنها به سمت پایین زاویه دار می شود و این ماهی نمی تواند تعادل خود را هنگام شنا در آب حفظ کند.

بهتر است در روز وضعیت ماهی را کنترل کنید. اگرداخل غار و حفره ها باشد، می توانید از چراغ قوه استفاده کنید. بهترین روش جلوگیری از بیماری های انگلی و مسری، جلوگیری از ایجاد آن ها است. نگهداری خوب، تست منظم، و افزایش کیفیت مواد غذایی با ویتامین و محلول آیوداید (iodide) که به غذا و آب آنها هفته ای یک بار اضافه شود، از جمله کارهایی است که می توانید برای پیشگیری استفاده کنید.

آنتیاس خورشیدی به دلیل اندازه کوچکی که دارد، به مس و برخی داروهایی که غلظت بالایی دارند، حساس است. پس سعی کنید تنها در زمان لازم از این داروها استفاده کنید.

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=11430

1 دیدگاه در “ماهی آنتیاس خورشیدی

  1. مبینا گفت:

    عالی و کامل بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 3 =