آب شیرین

همه چیز را در مورد ماهی بارب ادوسا ( Puntius ticto ) بدانید

ماهی بارب ادوسا ( Puntius ticto )
4.2/5 - (5 امتیاز)

زیستگاه بارب ادوسا ( Puntius ticto ) که ماهی زیبا و نسبتا با دوام در آسیا (از هند و سری لانکا به هیمالیا) است، در آب های راکد و رودخانه ای زندگی می کند. دارای بدنی نقره ای رنگ و در بیشتر اوقات به همراه رنگ سرخ در میانه و طول ماهی است. ماهی صلح جویی است و با ماهیان هم رده خود سازگاری دارد. ماهی بارب ادوسا ( Puntius ticto ) تا 8 سانتی متر قادر به رشد است و به نسبت طول عمر زیادی حدود 5 الی 6 سال دارد. دمای 24 تا 29 درجه سانتی گراد و اسیدیته 6 تا 8 برای آن ها مناسب است. ماهیان فعال ولی آرامی هستند که پرخور می باشند و در تمام سطوح و در روزگار فعالیت میکنند.

مشخصات ماهی بارب ادوسا ( Puntius ticto )

بارب ادوسا گونه ای بسیار رنگارنگ از بارب ها میباشد که در بیشتر مواقع در فروشگاه های ماهی موجود نیست و تنها در برخی مواقع میتوان آن را یافت که البته این انتظار برای دست یابی به چنین ماهیان دلپذیری ارزش آن را دارد چرا که آن ها رنگ ها و حرکات بی همتایی را به هر آکواریوم آب شیرین اجتماعی گرمسیری به همراه می آورند.

بارب ادوسا از جنوب شرقی آسیا منشاء گرفته است که دارای آب های گرمسیری متنوع با شیمی آب مختلف است. آن ها گونه هایی با طول عمر نسبتا طولانی هستند که به طور معمول میتوانند برای 5 سال در آکواریومی که شرایط خوبی دارد عمر کنند.

این قابلیت سبب شده که بارب ادوسا تبدیل به نمونه ای بسیار عالی برای سرگرمی آکواریوم آب شیرین شود. همانند بسیاری از گونه های بارب، نگهداری این ماهی در گروه های شش تایی یا بیشتر بسیار دارای اهمیت است. بارب ادوسا به عنوان گونه ای که در مقابل سایر گونه های هم آکواریومی خود بیش از حد تهاجمی باشد، شناخته نشده است.

آنها زمانی که با گروه هایی از نوع خودشان نگهداری میشوند، به خوبی رفتار خواهند نمود و میتوانند از سر بازیگوشی یک دیگر را تعقیب نموده و باله های یک دیگر را نواک بزنند.

این گونه زمانی که به صورت گروهی نگهداری میشود، سایر گونه های موجود در آکواریوم موجو در آکواریوم که دارای حرکت آرام تر بوده یا دارای باله های بلندی هستند مانند گورامی ها، فرشته ماهیان یا بتا ها را با خشنودی نادیده میگیرد و در عوض رفتارهای تهاجمی شان در مقابل همنوعان خودشان است.

آکواریوم ایده آل برای این گونه، آکواریومی گرمسیری است که به خوبی و در حر متعادل گیاه کاری شده است. دمای آب گرم تر و فضای فراوان برای این گونه ی فعال و دارای شنای وسیع بسیار ایده آل است.

 

ماهی بارب ادوسا ( Puntius ticto )

ماهی بارب ادوسا ( Puntius ticto )

شرایط نگهداری ماهی بارب ادوسا ( Puntius ticto )

نگهداری بارب های اودسا بسیار آسان است چرا که آن ها نسبت به طیف وسیعی از شرایط آکواریومی مقاوم بوده و انواع پولکی های تهیه شده برای ماهیان آب شیرین گرمسیری، پلت، غذاهای منجمد یا زنده را خواهند خورد. جنس نر این گونه نوار پهن قرمز رنگ بسیار مشخصی دارد که از سر شروع و تا باله دمی امتداد یافته است همراه با فلس های شکمی که حاشیه سیاه رنگ مشخصی دارند.

ماده ها فاقد نوار قرمز رنگ بوده و رنگ بدنشان بیشتر متمایل به خاکستری است و لکه های سیاه رنگ روی بدن و فلس هایشان کم رنگ تر است. هر دو جنس در قسمت سینه ای دارای لکه سیاه رنگی هستند که به طور عمودی امتداد یافته است و در کنار ساقه دمی شان نیز لکه کوچک سیاه کمرنگی وجود دارد.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=5088

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 1 =