آب شیرین

ماهی بارب شطرنجی ( Puntius oligolepis ) را بهتر بشناسید

ماهی بارب شطرنجی ( Puntius oligolepis )
3/5 - (2 امتیاز)

زیستگاه ماهی بارب شطرنجی ( Puntius oligolepis ) آسیا (اندونزی و سوماترا) است. بارب های شطرنجی خجالتی، ترسو و به طور کلی صلح جو هستند. این ماهی کوچک و دوست داشتنی از جنب و جوش زیادی برخوردار بوده و معمولا در دسته های 6 تا 10 تایی نگهداری می گردد و زندگی در اجتماع میتواند موجب کاهش ترس آن ها گردد.بارب شطرنجی ( Puntius oligolepis ) به علت تحمل تغییرات شدید آب آکواریوم، انتخاب مناسبی برای مبتدیانی که هنوز آشنایی کامل با نگهداری از آکواریوم را ندارند محسوب می گردد. بستر آکواریوم این بارب ها باید تیره رنگ بوده و در دکوراسیون آن مکان های گیاهی مناسبی برای پناه گرفتن برای آن ها تهیه نمود.

اگر می خواهید بارب شطرنجی شما از درخشش بالایی برخوردار باشد باید از بستر تیره در بستر آن استفاده کنید. توصیه شده است که به طور متناسب و به صورت ماهیانه میزان 25 تا 50 درصد آب را جایگزین نمایید.

ماهیان فعال و نسبتا کوچکی هستند که به صورت گروهی شنا و زندگی می کنند که در 5 ماهگی بالغ می شوند و نهایت تا 5 سانتی متر رشد می کنند. دمای 25 تا 50 درجه سانتی گراد و اسیدیته 6 تا 7 برای آن ها مناسب است. نرها لاغر و بندی کشیده داشته و باله پشتی بلندی دارند و بسیار رنگارنگ و خطوط سیاه سفید بر روی باله پشتی و مقعدی دارند.

 

"<yoastmark

تکثیر ماهی بارب شطرنجی ( Puntius oligolepis )

تولید مثل بارب شطرنجی ( Puntius oligolepis ) تا حدودی آسان است. برای این کار شما باید یک آکواریوم مجزا در نظر بگیرید و بستر آن را از تیله های شیشه ای بپوشانید البته این کار را میتواند با میله های شیشه ای حصیر شکل نیز انجام دهید. البته اسیدی کردن آب به میزان 6 تا 6.5 نیز توصیه شده است.

پس از این که آکواریوم تولید مثل آماده شد باید جفت بارب مناسب را وارد آکواریوم نمایید. در این زمان و برای کمک به شروع معاشقه جفت ها و ترغیب به تخمگذاری چند فنجان آب سرد به آکواریوم اضافه گرددو با شروع زمان تخمگذاری که عموما در هنگام سحر صورت می گیرد، نرها همزمان آن ها را بارور خواهند نمود.

فراموش نکنید که والدین ماهی شطرنجی به شدت به خوردن تخم ها علاقه دارند اما وجود بستر تیله ای یا حصیری و متعاقب آن قرار گرفتن تخم ها در میان آن ها شانس خورده شدن این تخم ها را به صفر خواهد رساند.

پس از تخمریزی بارب شطرنجی باید والدین را از مخزن خارج نموده تا پس از 24 ساعت شاهد تولد نوزادان باشید. این نوزادها پس از 2 تا 3 روز به شنای طبیعی و آزاد دست خواهند زد و بهتر است در این فاصله زمانی با آرتمیا و فیتوپلانکتون ها تغذیه گردند.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=5105

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 7 =