آب شیرین

ماهی بارب یاقوت سیاه را بیشتر بشناسید

ماهی بارب یاقوت سیاه
2.5/5 - (2 امتیاز)

ماهی بارب یاقوت سیاه (Black ruby barb) بومی سیلان است. ماهی آکواریومی زیبایی است که بایستی در آبهای نرم کمی اسیدی و در گرمای 24 تا 27 درجه سانتیگراد که به خوبی فیلتر می شود و در آن به اندازه کافی گیاه کاشته شده است، نگهداری شود.

تا حد امکان بایستی به آکواریوم ماهی بارب یاقوت سیاه آفتاب نتباد. هر نوع غذایی را می خورند ولی بایستی گهگاه به آنها غذاهای زنده خشک شده منجمد داده شود. در فصل تخمریزی از رنگ بندی بسیار جالب و زیبایی برخوردارند. ماهی نر را در این فصل میتوان از رنگ خرمایی متمایل به قرمز و 3 تا 4 باند مشکی روی بدن شناسایی نمود. رنگ خرمایی متمایل به قرمز نرها در جلو بدن پررنگتر و به طرف انتهای بدن، تیره تر می شود.

لازم به ذکر است که این ویژگی رنگ همواره و در همه افراد به یک صورت دیده نمی شود. معمولا ممکن است برخی زرد متمایل به خاکستری با باندهای خاکستری تیره تر باشند ولی در فصل تخمریزی و در صورت تحریک، رنگ ارغوانی تیره در آنها به وجود می آید. نرها از مادهها بزرگتر و باندهای روی بدن آنها، نمایانتر است.

ماهی بارب یاقوت سیاه

مولدین ماهی بارب یاقوت سیاه در حال کنترل محل برای تخمریزی

هنگام آماده سازی ماهی بارب یاقوت سیاه برای تخمریزی، بایستی 7 تا 10 روز پیش از قراردادن آنها در آکواریومی که برای تخمریزی آماده می شود، نر و ماده را از هم جدا کرد. سپس با غذاهای زنده مناسب مانند کرم توبیفکس و آرتمیا آنها را برای تکامل رشدونمو تخمدان ها آماده نمود. در صورت عدم دسترسی به غذای زنده، میتوان از توبیفکس و آرتمیای خشک منجمد شده استفاده نمود.

برای تخمریزی بارب یاقوت سیاه می توان از یک آکواریوم 20 لیتری با یک دسته گیاه در انتهای آن و 2 تا 3 سانتیمتر ماسه در کف آن استفاده نمود. برای تخم ریزی نیاز به درجه حرارت بالا دارند. بهترین گرما برای آنها 26 تا 27 درجه سانتیگراد است.

 

پس از این که ماهی نر رنگ ارغوانی درخشان و ماده شکمی متورم حاصل کرد، هنگام غروب آفتاب بایستی در آکواریوم تخمریزی ریخته شوند تا فرصت سازش با محیط جدید را پیدا کنند. معاشقه آنها ممکن است 2 روز به طول انجامد. تخمریزی معمولا صبح زود انجام شود.

ماهی نر بارب یاقوت سیاه در این موقع خیلی فعال و پرجوش است. در هر رفت و آمد، ماهی ماده را با باله های خود لمس می کند. ماهی ماده همواره به داخل گیاه رفت و آمد می کند. ماهی نر به شکم آن میزند تا آن را وادار به رسیدگی و تخمریزی کند. پس از آن ماهی ماده به داخل گیاهان رفته و اجازه میدهد ماهی نر هم با او بیاید.

سپس ماهی نر بارب یاقوت سیاه بدن خود را بدور بدن ماهی ماده قرار داده و یا دم خود به آن میزند و سرانجام بطور کامل به دور او می پیچید. نحوه قرار گرفتن ماهی نر به دور بدن ماهی ماده بسیار جالب است. او به گونه ای قرار می گیرد که بین ماده و محل تخمریزی باشد. تخمریزی ممکن است 2 تا 3 ساعت به طول انجامد پس از اتمام تخمریزی نر و ماده بایستی از آکواریوم بیرون آورده شوند.

تعداد تخمهای ریخته شده ممکن است تا 500 عدد باشد. در گرمای داده شده، طول دوره رشدونمو جنینی تا خروج نوزادها از تخم حدود 30 ساعت به طول می انجامد. رشد آنها تند است.

از روز پنجم شنای آزاد بارب یاقوت سیاه اغاز می شود. به آنها بایستی در حد خوبی غذای زنده ریز و یا غذای نوزاد منجمد خشک شده داد. از آنجا که بچه ها به تغییرات شرایط موجود در آب خیلی حساس هستند بایستی سعی شود که تا حد امکان تغییری در آب ایجاد نشود.

 

ماهی بارب یاقوت سیاه

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=3377

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + 1 =