شناخت ماهی آب شور

ماهی کرومیس ریف آبی

ماهی کرومیس ریف آبی
4.4/5 - (5 امتیاز)

کرومیس ریف آبی ماهی بسیار زیبا و صلح طلبی است که معمولا در قسمت های بالای آکواریوم دیده می شود. بهتر است این ماهی به صورت گروهی نگهداری شود.

رژیم غذایی :

دوگانه خوار

فرم رنگی :

آبی

حداقل اندازه آکواریوم :

113 لیتر

نام متداول :

کرومیس آبی

سختی آب :

8 الی 12

نگهداری :

به صورت گروهی

PH مناسب آب :

8.1 الی 8.4

شوری مناسب آب :

1.020 – 1.025

نام علمی :

Chromis cyaneus

نام انگلیسی :

Blue Reef Chromis

خانواده گونه :

Pomacentridae

ســـطــح نگهــــداری :

آسان

مناسب برای آکواریوم های مرجانی :

بلی

رفتار :

صلح طلب

زیستگاه :

اقیانوس اطلس غربی

حداکثر اندازه :

12.7 سانتی متر

معرفی :

کرومیس ریف آبی ماهی زیبا و صلح طلب و فعال است. از آنجایی که این ماهی اکثر اوقات در قسمت های بالایی آکواریوم ساکن می باشد به بیرون آوردن گونه های خجالتی از مخفیگاه خود کمک ویژه ای می کند. با توجه به علاقه ی آن ها به زندگی گروهی، بهتر است در قالب یک گروه نگهداری شوند. کرومیس ریف آبی نمونه ای منحصر به فرد برای آکواریوم تنها ماهی ( فیش اونلی ) یا آکواریوم های ریف ( تپه مرجانی ) است.

سازگاری :

کرومیس ریف آبی از جمله ماهیانی است که به آن ها دوشیزه ماهی گفته می شود. کرومیس یک ماهی ساحلی است که در عمق ۳ تا ۶۰ متری زندگی می کند. بدن آن بیضی شکل است و دارای یک دم چنگال مانند V شکل دراز می باشد. بیشتر قسمت های بدن آن، به رنگ آبی درخشان می باشد. هر دو جنس نر و ماده و ماهی ها جوان دارای رنگ شبیه به هم و یکسان هستند. طول عمر متوسط این ماهیان بین ۱۲ تا ۱۵ سال است.

کرومیس ریف آبی را به دو صورت می توان نگهداری نمود، یا به صورت تنها و یا در گروه های دست کم ۶ تایی یا بیشتر. در گروه های کوچکتر مشاهده شده است که این ماهی ها به ضعیف ترین عضو گروه حمله می کنند تا بمیرد. این رفتار آنقدر انجام می شود تا تنها یک ماهی باقی بماند. به دلیل سخت جانی استثنایی آنها، کرومیس ریف آبی برای تازه کارها انتخاب بسیار خوبی است. آنها فعال و صلح طلب هستند و سطوح میانی و بالایی آکواریوم را ترجیح می دهند. کرومیس ریف آبی به صورت گروهی در آکواریوم شنا می کنند و به همین دلیل طراوت و فعالیت را برای هر سیستم تنها ماهی ( فیش اونلی ) با سنگ زنده ( لایوراک ) و تپه مرجانی ( ریف ) به ارمغان می آورد.

تولید مثل :

در خصوص نحوه جفت گیری کرومیس ریف آبی اطلاعات زیادی موجود نیست. این ماهی هرچند که در اسارت زاد و ولد می کند اما تکثیرش کار آسانی نیست. این گونه به آکواریومی دست کم ۱۱۳ لیتری (۳۰ گالنی)، گروهی از ماهی های هم گونه ی خود و شرایط بسیار خوب آب جهت زاد و ولد نیاز دارد. بهتر است پیش از جفت گیری به آنها غذای زنده داده شود. ماهی نر کرومیس آبی لانه خود را در شن و ماسه ساخته و با ماده های گوناگون جفت گیری می کند. سپس ماهی نر تخم ها را درون لانه برده و به مدت چند روز از آنها محافظت می کند تا بچه ها از تخم خارج شوند. تخم ریزی در ساعات روشنایی روز انجام می شود.

تغذیه :

ماهی کرومیس ریف آبی به صورت کلی دوگانه خوار است و در طول روز تغذیه می کند. سپیده دم از پناهگاه خود خارج می شود تا از پلانکتون های روی سطح آب تغذیه کند و در هنگام عصر به پناهگاه خود باز میگردد.

در آکواریوم خانگی تغذیه این ماهیان بسیار آسان است و غذاهای متنوع زنده، یخ زده، خشک شده یخ زده و میگو دریایی (brine)، میگو mysis و کریل تکه شده غنی شده با ویتامین، و کرم های خونی و سایر غذاهای دریایی گوشتی آماده را علاوه بر ولع طبیعی آنها برای راستهی ها یا آمفی پادها (amphipod) و پاروپایان یا کوپادها (copepod) و غذاهای پولکی و گلوله ای خاص گیاهخواران، می پذیرند. استفاده از غذاهای غنی شده با ویتامین موجب حفاظت از رنگ روشن و زیبای این ماهی می شود. کرومیس های ریف آبی برخی اوقات از جلبک ها در آکواریوم برای تغذیه استفاده می کنند. تغذیه ی آن ها یک یا دو بار در روز انجام می شود.

بیماری :

هرچند به نظر می رسد کرومیس ریف آبی در برابر بیماری ها نسبتا مقاوم و سخت جان است اما باز هم به اقدامات احتیاطی و آکواریوم قرنطینه پیش از ورود آنها به آکواریوم اصلی نیاز است.

محصولات مرتبط :

گالری تصاویر :

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=10286

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =