خزندگان

بیماری لاکپشت ها و هر آن چه که باید در مورد آن بدانید

4.1/5 - (189 امتیاز)

بیماری لاک پشت ها ، یکی از مسائل مهم  و نگران کننده برای دارندگان این خزندگان می باشد. که در ادامه به معرفی آن ها و راه های درمان آن به طور کامل می پردازیم.

لاکپشت ها ، خزندگانی تخم گذار هستند که اسکلت بدنی خاصی دارند و فقط قسمت های سر ، دستها ، پاها و دم آن بیرون از لاک می باشد و هرگاه که احساس خطر کنند درون لاک خود قایم می شوند.  آشنایی و داشتن اطلاعات کافی در زمینه بیماری و درمان آن ها ، برای دارندگان لاکپشت بسیار لازم و ضروری می باشد که در ادامه به بر رسی آن پرداخته ایم.

انواع بیماری هایی که ممکن است برای لاک پشت ها پدید آید:

بی اشتهایی بعد از زمستانخوابی:

مشکلی است در فصل بهار و بعد از اتمام خواب زمستانی بروز می کند. حیوان نسبت به غذا و آب بی میل است و ممکن است گوشه گیر، بی حال و افسرده به نظر برسد. بدن و به خصوص دست و پاها سرد می شوند. مهمترین عوامل بوجود آورنده این بیماری عبارتند از: دهیدراتاسیون، نامناسب بودن دمای محیط بعد از بیداری از خواب، وارد شدن جراحت و زخم در نواحی مختلف بدن بر اثر گزش جوندگان یا کارهای کشاورزی، دفع نشدن ادرار و به دنبال آن بالا رفتن اوره و پتاسیم خون.

علاوه بر عوامل ذکر شده در بالا، لاک پشتها بعد از تمام شدن دوره خواب زمستانی به نوعی لوکوپنی مبتلا می شوند. با گرم شدن هوا در فصل بهار گاهی امکان رشد باکتری ها و قارچهای بیماری زا با سرعت بیشتری نسبت به برگشت گلبولهای سفید به حد طبیعی انجام میشود و همین امر حیوان را مستعد رینیت، استوماتیت و عفونتهای عمومی می کند.

دامپزشک باید معاینه دقیقی از حیوان به عمل آورد. بررسی رادیوگرافی می تواند کمک خوبی در تشخیص تفریقی بیماری باشد گرچه نزدیکی زمان وقوع مشکل با بیداری از خواب زمستانی بهترین گواه برای تشخیص بیماری است. باید توجه داشت که آیا حیوان بعد از برگشت از خواب زمستانی ادرار خود را تخلیه کرده است یا خیر.

حمام دادن لاک پشت در آب ولرم می تواند او را به نوشیدن آب تحریک کند. اگر این روش جواب ندهد، قرار دادن حیوان در یک ظرف حاوی آب ولرم به اندازه یک سوم ارتفاع بدن باعث می شود تا آب به طور خودکار از راه کلواک به درون مثانه و روده ها مکیده شود. تجویز خوراکی مایعات بوسیله سرنگ یا لوله معده یا تزریق زیرجلدی یا داخل حفره سلومیک در موارد حاد ممکن است لازم شود. سرم های رایج در درمان پستانداران برای لاک پشتها قابل استفاده هستند. اگر تا پنج هفته بهبودی چشمگیری در حال حیوان مشاهده نشود پیشگویی بیماری وخیم است. اقدامات زیر برای درمان باید مورد توجه باشد:

شستشو و لاواژ کلواک:

  • اصلاح دهیدراتاسیون با روشهای خوراکی و تزریقی
  • فراهم کردن محیط گرم
  • بالابردن دمای آب ویواریوم
  • بالابردن قند خون به صورت مصرف مایعات خوراکی دارای قند
  • در اختیار قرار دادن غذای تازه و مقوی به خصوص سبزیجات تازه

عفونت های گوش:

گوش ها ممکن است هم از سمت حلق و هم از سمت پوست دچار عفونت های مختلف شوند. مهم ترین عامل برای عفونی شدن گوشها بهداشت ضعیف در محل زندگی است.در این بیماری پوست ناحیه گوشها دچار تورم شده و به دنبال آن شکل ظاهری سر از تقارن خارج می شود. گاهی تورم پوست و بافت گوش میانی به حدی است که مانند زایده ای در کنار سر خودنمایی می کند.

عفونت ممکن است به استخوان فک و چشمها نیز سرایت کند. گاهی حیوان مرتب دستهای خود را روی ناحیه مبتلا می مالد ياسر خود را روی چیزی مالش می دهد. گمی شدت عفونت انقدر نیست که برای صاحب حیوان مشخص باشد و دامپزشک موقع بازرسی بدن حیوان متوجه بیماری می شود. بیماری با کمک جراحی و برداشت بافت های مبتلا قابل درمان است. در مانهای موضعی و عمومی با آنتی بیوتیکها فقط به عنوان مکمل جراحی باید مورد توجه باشند.

انگل های خارجی:

با توجه به مقاومت و سختی پوست بدن لاک پشتها آلوده شدن آنها با انگلهای خارجی کمتر اتفاق می افتد. ولی به هرحال ممکن است کنه ها و مبازها بدن آنها را مورد حمله قرار دهند. کنه ها اغلب به دنبال مصرف کودهای دامی، مجاورت با سایر حيوانات الوده و بهداشت ضعیف در محل زندگی باعث آلودگی می شوند.

ميازها بیشتر به طور ثانویه و به دنبال بوجود آمدن زخم در روی پوست یا گزیده شدن توسط حیوانات دیگر مثل سگ و گربه و سپس حمله مگس ها بوجود می آیند.

برای درمان می توان از سمهای رایج در دامپزشکی مانند نگوون و آمیتر از استفاده کرد. اسم را می توان در یک ظرف جداگانه حل کرد و با کمک یک اسفنج همه بدن را شستشو داد. جدا کردن کنه ها باید با دقت و توسط دامپزشک انجام شود تا تمام قسمتهای کنه از بدن حیوان کنده شود. در مورد میاز استفاده از آنتی بیوتیکها ضروری به نظر می رسد.

انگل های داخلی:

مهمترین آسکاریسهای شناخته شده در لاک پشت ها گونه های Sulcascaris spp و Angusticaecum spp هستند. اندازه آنها ممکن است به ده سانتی متر هم برسد. علاوه بر آسکاریس، آلودگی های مختلفی با انواع اکسیورها نیز در لاک پشتان دیده شده است. عفونتهای انگلی به خصوص بعد از خواب زمستانی باعث ضعف شدید حیوان می شوند. برای درمان نماتودهای مختلف می توان از مبندازول، فنبندازول و پیپرازین استفاده کرد. آیورمکتین در لاک پشت منع مصرف دارد.

بیماری متابولیک استخوانی:

( Metabolic Bone disease یا MBD)

لاک پشتها برای نگهداری و حفظ قوام لاک و پیکر خود به کلسیم قابل توجهی در خوراک نیاز دارند. برای جذب و ذخیره مناسب کلسیم در بدن لاک پشت ها عوامل زیر نقش دارند:

  • تماس مناسب حیوان با نور خورشید به عنوان منبع ویتامین د
  • نسبت صحیح کلسیم به فسفر در جیره غذایی (1:1.5-2)
  • مصرف مقدار لازم کلسیم در خوراک
  • فعالیت مناسب غده پاراتیروئید

MBD به طور کلی به هرنوع بیماری مربوط به سیستم اسکلتی ناشی از کمبود کلسیم گفته می شود. این بیماری در تمام لاک پشت های خشکی زی و آبزی قابل مشاهده است و باعث تغییر فرم ظاهری لاک و استخوانهای بدن می شود. ممکن است استخوانهای بلند همانند ریکتز دچار خمیدگی و انحناء شوند.

این مشکل در حیوانات جوان و در حال رشد بیشتر قابل مشاهده است. استرس، عدم تماس با نور خورشید، کمبود ویتامین د در خوراک، سردی محیط، گرسنگی طولانی، فقر غذایی، پرولاپس کلواک و اختلال در تخمگذاری عوامل مستعد کننده این بیماری محسوب می شوند. علاوه بر این تغذیه لاک پشت های گیاهخوار توسط گوشت جزو علل مهم MBD است.

یکی از برجسته ترین نشانه های بیماری نرم شدن لاک است به طوری که می توان با فشار انگشت به خوبی متوجه نرمی آن شد. در رادیوگراف می توان کاهش دانسیته استخوانی و استئومالاسی را مشاهده کرد.

برای درمان بیماری باید خوراک حیوان را اصلاح کرد. مصرف موادی مثل اسفناج و مواد سرشار از فسفر مانند میگو باید متوقف شود. باید حیوان به طور مرتب در معرض نور خورشید قرار بگیرد. در موارد خیلی حاد تجویز لاکتات یا گلوکونات کلسیم به صورت خوراکی یا تزریقی توصیه می شود.

تزریق ویتامین د فقط در موارد حاد لازم است و بیماری اغلب به دنبال اصلاح خوراک و قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب مداوا می شود گرچه بدشکلی های لاک و استخوانها ممکن است هرگز رفع نشوند. حيوان ممکن است در هنگام این بیماری یا در زمان تخمک گذاری علاقه به خوردن استخوان، تکه های شکسته ظروف چینی، شن و سنگ داشته باشد که همه اینها نشانه نیاز بدن به کلسیم است.

عفونتهای بخش بالایی دستگاه تنفس:

عفونت هایی هستند که حفره بینی، چشمها و نای را مورد تهاجم قرار میدهند و مشخص ترین نشانه آنها وجود ترشحات بینی (سروز تا چرکی) است. حیوان دچار سستی و بی اشتهایی می شود و ممکن است موقع تنفس خس خس کند.

همانطوری که قبلا نیز گفته شد چون لاک پشت ها موجوداتی خونسرد هستند، نمی توانند تغییر ناگهانی دما را تحمل کنند. این امر باید در هنگام جابجا کردن و نگهداری آنها مورد توجه باشد. استرس ناشی از تغییر ناگهانی دما جزو علتهای مهم بروز عفونتهای بخش بالایی دستگاه تنفس است. به جز تغییر دما مهمترین عوامل ایجاد عفونت در بخش بالایی دستگاه تنفس عبارتند از :

  • کمبود ویتامین آ
  • ویروسها (هرپس ویروس)
  • عفونتهای ثانویه باکتریایی مایکوپلاسماها (agassizii M.)
  • شرایط بد خواب زمستانی، آلودگی و کثیفی محل زندگی

این عفونتها معمولا خود به خود درمان می شوند اما اگر حیوان وضع خوبی نداشته باشد، برای درمان بیماری باید از آنتی بیوتیکها و درمانهای حمایتی استفاده کرد. انروفلوکساسین و تتراسیکلین اثر درمانی خوبی پدید می آورند. جدا کردن مبتلایان از سایر لاک پشت ها مانع از پراکندگی بیماری می شود.

عفونتهای بخش پایینی دستگاه تنفس:

  • جزو بیماری های شایع در لاک پشتان است. این دسته عفونتها اغلب غیر اختصاصی و به شکل ترکیبی از عوامل باکتریایی، ویروسی و قارچی بوجود می آیند. مایکوپلاسماها، پاستورلاها، آسپرژیلوس، ریزوپوسها و هرپس ویروسها همگی در ایجاد بیماری نقش دارند. مهمترین نشانه های عفونت ریوی عبارتند از:
  • افزایش صداهای ریه یا وجود صداهای غیر عادی در هنگام تنفس
  • افزایش تعداد تنفس به ویژه در هنگام استراحت
  • باز نگه داشتن دهان موقع تنفس و بلع هوا
  • خروج ترشحات کف آلود از دهان
  • دیس پنه در هنگام دم یا بازدم
  • کج شدن بدن به هنگام شنا
  • سیخ نگه داشتن گردن
  • سستی و بی حالی

در تشخیص و درمان بیماری باید به شرایط نگهداری، بهداشت و نوع تغذيه توجه داشت. رادیولوژی کمک بزرگی برای تشخیص بیماری است. اگر یکی از ریه ها درگیر باشد در عکسبرداری کرانیو کودال بهتر می توان مشکل را تشخیص داد. برای درمان باید از آنتی بیوتیک ها استفاده کرد. درمانهای حمایتی، گرم نگه داشتن بدن، تجویز مایعات و جداسازی مبتلایان باید مورد توجه باشد.

یکی از عوارض مهم این عفونتها تورم گلو، آبسه یا عفونت گوشها است. کمبود ویتامین آ از مهمترین عوامل مستعد کننده این بیماری است.

کمبود ویتامین آ:

ویتامین آ نقش مهمی در حفظ استحکام مخاطات بدن و عملکرد چشمها دارد. غذاهایی مثل هویج، گوجه فرنگی و شلغم دارای مقدار فراوانی ویتامین آهستند. کمبود ویتامین در لاک پشت های گوشتخوار یا همه چیز خوار بیشتر مشاهده می شود و در اغلب مواقع حیوان از خوراک تازه و غنی محروم است. نشانه های کمبود ویتامین آ عبارتند از:

نشانه های پوستی: خشکی و ترک خوردن پوست

نشانه های تنفسی: عفونت بخش بالایی و پایینی دستگاه تنفس، رینیت

نشانه های چشمی: بلفاریت، کونژونکتیویت، خروج ترشحات غیرعادی از چشمها، کوری و تورم غدد اشکی

سایر نشانه ها: عفونت گوش میانی، آبسه های گوش، ناتوانی در تخمگذاری، نارسایی کلیوی

کاهو و خیار از نظر ویتامین آ فقیر هستند و مصرف مداوم آنها می تواند باعث این بیماری شود. در اغلب مواقع، برای درمان بیماری اصلاح رژیم غذایی کفایت می کند. ضمن اینکه مصرف خوراکی ویتامین آ به میزان ۲۱۰ واحد/ کیلو میتواند عوارض کمبود را به خوبی برطرف کند. در موارد حاد می توان ۳۰۰-۲۰۰ واحد/کیلو از ویتامین آبه حیوان تزریق کرد.

خفگی:

ممکن است بر اثر گیر کردن در لابلای سنگهای ویواریوم اتفاق بیفتد. در بسیاری از موارد حيوان زنده می ماند و قلب تپش دارد. باید با چپه کردن بدن و حرکت دادن آن کمک کرد تا آب داخل ریه ها خارج شود. می توان با وارد کردن یک لوله به داخل نای و فوت کردن به داخل ریه ها به خروج آب کمک کرد.

پرولاپس کلواک:

یکی دیگر از بیماری لاک پشت ها ،پرولاپس کلواک می باشد. پرولاپس یا فتق كلواک ممکن است در لاک پشت های نر و ماده و در همه سنین اتفاق بیفتد. کلواک ممکن است به طور طبیعی به هنگام جابجایی کردن حیوان، نزدیکی جنسی، تخلیه ادرار و مدفوع تا حدی نمایان شود. اما در پرولاپس، این اندام به طور محدود یا گسترده از جای خود خارج می شود و گاهی اندامهای دیگری مثل اویدو کت یا مثانه را همراه خود به خارج از بدن می کشاند. مهمترین عوامل پرولاپس کلواک عبارتند از:

  • چاقی
  • عفونتهای دستگاه ادراری
  • فعالیت جنسی بیش از حد
  • وارد شدن تخم به درون مثانه
  • بهداشت ضعیف در محل زندگی
  • عفونت آلت تناسلی یا مجروح شدن آن
  • سالپنژیت – باقی ماندن تخم در اویدو کت
  • اسهال طولانی و عفونتهای شدید دستگاه گوارش
  • جدا کردن اجباری حیوانات نر و ماده در هنگام جفتگیری
  • اشغال شدن فضای کلواک توسط تخم، کیست، سنگهای ادراری و مدفوع

اندام بیرون زده باید به دقت مورد بررسی قرار بگیرد و بسته به شدت پرولاپس در مورد نوع جراحی تصمیم گیری شود. محل پرولاپس باید توسط سرم فیزیولوژی ولرم شسته شود. دامپزشک باید بررسی دقیقی در مورد وجود بافتهای نکروتیک به عمل ورد. گاهی لازم می شود تا آلت تناسلی یا اویدو کت را قطع کرد. کلواک، بعد از پاکسازی و برداشت بافتهای اضافه به جای خود برگردانده می شود.

استفاده از مواد الغراننده یا آنتی بیوتیک های روغنی کمک خوبی برای برگرداندن کلواک به جای خود است. سپس چند بخیه سر کیسه ای به دور مقعد زده می شود تا از پرولاپس مجدد جلوگیری شود. در بسیاری از موارد درمان بیماران با بهبودی سریع همراه است.

گندیدگی لاک (Shell Rot):

یکی از مهم ترین بیماری لاک پشت ها ، گندیدگی لاک آنها است. در این بیماری لاک دچار عفونت و گندیدگی می شود و اغلب بوی نامطبوعی از آن قابل استشمام است. آلودگی آب، وارد شدن ضربه و شکستگی لاک عواملی هستند که حیوان را برای این بیماری مستعد می کنند.

از آنجایی که لاک قدرت ترمیم فوق العاده ای دارد چنانچه اقدامات درمانی به موقع و به درستی انجام شود می توان حیوان را نجات داد. این بیماری می تواند در فروشگاههای حیوانات خانگی یا مراکز فروش و تکثیر لاک پشتها تعداد زیادی را آلوده کرده و باعث خسارت فراوانی شود. حيوانات مبتلا باید حتما از بقیه لاک پشتها جدا شوند. چون ممکن است بقیه را وادار به کانیبالیسم کند.

اگر عفونت گسترش بیشتری پیدا کند ممکن است باعث سپتی سمی و مرگ حیوان شود. برای درمان بیماری باید ناحیه مبتلا را پاک کرد. اگر بافتهای مرده و نکروزه وجود داشته باشد باید آنها را نیز خارج کرد. برای ضدعفونی لاک محلول بتادین بهترین جواب را می دهد. سپس باید از آنتی بیوتیکهای موضعی روی محل آسیب استفاده کرد. پمادهای ترکیبی ضد باکتری و ضد قارچ مطمئن تر هستند. لاک پشتهای آبی باید دست کم یکربع ساعت خارج از آب نگهداری شوند تا دارو بر محل جراحت اثر کند. تجویز آنتی بیوتیک عمومی در موارد حاد توصیه می شود. آب آلوده شده ویواریوم نیز باید تعویض شود.

شکستگی لاک:

معمولا بر اثر تصادف یا پرت شدن از ارتفاع رخ میدهد. لاک ممکن است دچار ترک یا شکستگی عرضی یا طولی شود و حتی بخشی از آن کنده شود. خونریزی ممکن است محدود یا بسیار شدید باشد. اگر خونریزی وجود داشته باشد باید آن را مهار کرد. محل شکستگی باید توسط بتادین ضدعفونی شود. می توان با کمک یک مفتول استیل و بستن آن به شکل ضربدری به دور لاک، از گسترش شکستگی جلوگیری کرد. ترمیم قسمت شکسته توسط موادی مثل رزین ممکن است.

شکستگی لاک لاک پشت

التهاب و تورم چشمها:

این مشکل به صورت تورم چشم و پلکها، سرخی و خروج ترشحات فراوان بروز می کند. ترشحات ممکن است چرکی یا بد بو باشند. مهمترین علت این بیماری آلودگی آب یا محل زندگی حیوان است. کمبود ویتامین آ و فقر غذایی از علل مستعد کننده این بیماری هستند و در لاک پشت هایی که فقط با گوشت تغذیه می شوند بیشتر دیده می شود. معمولا برای درمان بیماری استفاده از پماد تتراسیکلین چشمی کفایت می کند.

کوپروفاژی (مدفوع خوری):

این رفتار اغلب در گونه های علفخوار دیده می شود. حیوان ممکن است مدفوع خود یا حیوانات دیگری مثل سگ را بخورد. این رفتار اغلب نشانه کمبود مواد غذایی و فقر خوراک مصرفی است. باید به خوراک حیوان توجه کرد و کمبودهای آن را اصلاح کرد

عفونت های پوستی:

کمبود تماس با خورشید و PH نامناسب آب از عوامل مستعد کننده این بیماری هستند. نزاع و درگیری در فصل جفتگیری نیز می تواند به عفونتهای پوستی منجر شود. عفونت ها ممکن است توسط قارچ یا باکتری های مختلف ایجاد شوند. عفونتهای قارچی اغلب به صورت لکه های زرد و قهوهای خود را نشان میدهند. بتادین رقیق شده می تواند گسترش عفونت را مهار کند. کرم های موضعی ضدقارچ و كلرامفنیکل اثر درمانی خوبی در معالجه این عفونتها دارند.

بیماری لاک پشت ( نقرس ):

نقرس عبارتست از رسوب اسیداوریک و نمکهای اوره در بافتهای بدن. ممکن است این بیماری در خزندگان در بافتهای احشایی و مفاصل مشاهده شود. عامل اصلی بروز بیماری بالا رفتن اوره خون است. این امر ممکن است به دلیل افزایش تولید اسید اوریک یا کاهش دفع آن از بدن رخ بدهد. به طور ساده می توان موارد زیر را به عنوان دلایل بروز نقرس عنوان کرد:

مصرف بیش از حد مواد پروتئینی به خصوص در نژادهای گیاهخوار

مسمومیت های دارویی و التهاب شدید بافت کلیه

کم آبی شدید بدن (دیدارتاسیون)

نارسایی کلیوی:

رسوب اوره ممکن است در بافتهای کلیه، کبد، طحال، درون پریکارد و مفاصل مشاهده شود. در مورد این بیماری پیشگیری و مدیریت مناسب خوراک به مراتب معنی دار تر از درمان است به خصوص اینکه نشانه های بیماری عموما غیر اختصاصی هستند.

مصرف مواد پروتئینی باید به طور صحیح و در نژادهای گیاهخوار با وسواس فراوان صورت گیرد. به علاوه چنانچه حیوان برای مدتی در معرض تشنگی طولانی قرار داشت یا به هر دلیل به دیدار تاسيون مبتلا شد باید برای برگرداندن او به وضع عادی تلاش کافی به خرج داد و از در اختیار قرار دادن جیره های سرشار از پروتئین تا بر طرف شدن نشانه های کم آبی خودداری کرد. تجویز داروهایی مثل آمینوگلیکوزیدها به دلیل اثرات نفروتوکسیک شدید ممکن است به سادگی حیوان را به سوی ابتلاء به این بیماری سوق دهد.

حيوان مبتلا ممکن است افسرده و بی تحرک به نظر برسد و تمایلی به راه رفتن و شنا کردن از خود نشان ندهد. این امر به دلیل رسوب اوره در مفاصل اتفاق می افتد. ممکن است تورم مفصلها به خوبی قابل مشاهده باشد. بسیاری از نشانه های رسوب اوره در احشاء فقط در کالبدگشایی قابل مشاهده هستند. در تاریخچه بیماری باید به سابقه تشنگی، دهیدراتاسیون و نوع خوراک توجه داشت. برای درمان لازم است تا غذاهای پرانرژی و کم پروتئین در اختیار حیوان قرار داد و از راههای مختلف (خوراکی یا تزریقی) مایعات کافی به بدن او رساند. در موارد حاد و حيوانات ارزشمند مصرف آلوپورینول می تواند به درمان کمک کند گرچه داده های دقیقی از آثر واقعی این دارو در دسترس نیست. در صورتی که کلیه ها به طور کامل از کار افتاده باشند درمان غیر ممکن است و بهتر است حیوان را با کمک بیهوشی راحت کرد.

اوتنزیا یا مرگ بدون درد:

روشی است که در بیماری های شفاناپذیر مرگ آرام و بدون درد را برای حیوان ممکن می کند. ایجاد او تنزیا در لاک پشتها به مانند سایر حیوانات توسط داروهای بیهوشی مثل کتامین ممکن است. فقط باید توجه داشت که مغز خزندگان توان بالایی در تحمل بیهوشی عمیق و افت شدید اکسیژن خون دارد و ممکن است با وجود تمام شانه های ظاهری مرگ بدنی، مرگ مغزی رخ ندهد. بنابراین فقط تزریق داروی بینت سی برای راحت کردن حیوان کافی نیست.

كتامین به میزان ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی گرم/ كيلو می تواند بیهوشی عمیق و کشنده ای ایجاد کند. اما به دنبال بیهوشی لازم است با کمک یک اسپایک جراحی یا کورت دندانپزشکی مغز حیوان را منهدم کرد. این کار ممکن است با فرو کردن اسپایک به درون سوراخ بزرگ (Foramen Magnum) در قسمت عقبی جمجمه یا با فروکردن آن به قسمت عقبی سقف کام انجام شود. بعد از وارد شدن اسپایک به حفره مغز باید چندبار آن را چرخش داد تا مغز به طور کامل منهدم شود. روش دوم به ویژه در حیواناتی که قرار است جسدشان تحویل صاحبشان شود مناسبتر است.

اهمیت سیستم پرتال کلیه در تجویز دارو:

سیستم پرتال کلیه در اغلب ماهیان، همه دوزیستان، خزندگان و پرندگان وجود دارد. این سیستم خون ناحیه دم، پاها و ناحیه لگن را جمع کرده و بخشی از آن را به کلیه ها برگشت می دهد. به این معنی که خون سیاهرگی مربوط به اندامهای عقبی بدن می تواند به دنبال باز شدن دریچه های این سیستم، به جای حرکت به سوی قلب، به طرف شریان تغذیه کننده لوله های پروکسیمال و دیستال کلیه ها برود و با آن مخلوط شود و بعد از گردش در مویرگهای نفرونهای کلیه به سیاهرگ post caval می ریزد و به سوی قلب حرکت می کند.

به این صورت توبولهای کلیه مخلوطی از خون سرخرگی و سیاهرگی پرتال را دریافت می کنند. این سیستم به حیوان کمک می کند تا در مواقع افت فشار خون کلیوی نیازهای متابولیک کلیه ها را برطرف کند. به نظر می رسد باز شدن دریچه های این سیستم توسط آدرنالین و بسته شدن آنها توسط استیل کولین کنترل می شود.

برخی از دامپزشکانی که به طور تخصصی روی لاک پشتها کار می کنند اعتقاد دارند که وجود چنین سیستمی باعث می شود  در موقع بیماری لاک پشت ها ، داروهایی که در عضلات پا تزریق می شوند پیش از رسیدن به گردش خون عمومی و انتشار در پیکر حیوان از راه کلیه ها به خارج دفع شوند و به این صورت از یک سو فراهم کردن غلظت درمانی مورد انتظار ممکن نمی شود و از طرفی دیگر اثرات سمی داروهای نفروتوکسیک دوچندان می شود. برای همین بهتر است تزریقهای عضلانی را در دستهای حیوان انجام داد.

داروهای قابل استفاده در لاک پشت ها :

 

نام دارو دوز روش مصرف
آمپی سیلین 50 mg/kg IM
کلسیم پروگلوکونات 10 mg/kg IM
کلرامفنیکل 250 mg/20 gln PO
دوکسی سیلین 50 mg/kg IM
انروفلوکساسین 5-10 mg/kg IM
فنبندازول 100mg/kg PO
جنتامایسین 6-10 mg/kg IM
کتوکونازول 15-30 mg/kg PO
لوامیزول 50 mg/kg PO
مبندازول 25 mg/kg PO
نئومایسین 200-400 mg/5 gln تماس با بدن در آب
نیستاتین 100000 IU/KG PO
اکسی تتراسیکلین 50 MG به ازای هر حیوان PO
پرازی کوانتل 5-8 MG/KG PO
تایلوزین 25 MG/KG IM
ویتامی آویتامین د- 3 1500-2000 iu/kg SC
تری متوپریم سولفادیازین 1-4 iu/kg PO
آلوپورینول 30 mg/kg IM
15-20 mg/kg PO
لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=24074

84 دیدگاه در “بیماری لاکپشت ها و هر آن چه که باید در مورد آن بدانید

  1. مهرداد گفت:

    با سلام لاک پشت من خاکی بود سالم و سرحال بود،یهو مرد،هشت سالش بود و هشت سال بود داشتمش،فکر کردم خوابه دیدم تموم کرده،علتش هرچی فکر میکنم نمیفهمم

    1. سجاد گفت:

      دیگه خب عمرش تموم شده بود

      1. Yegi گفت:

        لاک‌پشت ها بیش از صد سال عمر میکنن

      2. هلیا گفت:

        سلام من لاکپشت اکفاریومی دارم هنوز۱ ماه از خریدنش نگذشته که یکی از ناخن هاش بایکم از گوشتش افتاده و نمی تونه راه بره ۲ روز هم هست که غذا نمی خورد

        1. رضا ثمینی گفت:

          اکفاریومی یاآکواریومی

  2. بلوریچ گفت:

    سلام. چند روزه که لاکپشتم توی مدفوعش کمی خون هست. چیکار باید بکنم؟؟؟خیلی نگرانم. ولی رفتاری عینه قبله. سر حال سریع و هشیار. غذاشم کامل میخوره. میوه و میگو

    1. رمانه گفت:

      ،سلام لاک پشت منم دقیقا همین حالتو داره غذاشو کامل و حتی بیشتر میخوره سرحاله
      ولی ی وقتایی چشماشو میبنده و جدیدا مداوم ابش کثیف میشه و توی مدفوعش خون هست امکانش هست راهنماییم کنید

      1. Bari گفت:

        ببین میتونی بهش انواع صیفیجات،سبزیجات و میوه هارو بدی اگه نخورد بهش یکم شوید بده براش بذار و خودت ازش دور شو ببین میخوره یا نه براش همه چی بذار تا بالاخره مفهمی چی دوست داره و میخوره. اگر خاکیه باید بهش گوشت هم بدی،میگو،ماهی،مرغ یا کرم خاکی و کرم خونی منجمد. اینایی که گفتم رو خیلی کم باید بهش بدی.

        1. یگانه گفت:

          اصلا به لاکپشت نباید مرغ و گوشت بدی چه بریه منجمد
          لطفا راهنمایی اشتباه نکن
          لاکپست نوزاد روزی یه دونه ماهی زبرا یا گوپی زنده باید بخوره

          1. نازنین احمدی گفت:

            سلام من نازنین احمدی هستم
            عزیزم ، بعضی از لاکپشت ها مثل لاکپشت خود من ، این ها رو میخوره تازه برای اون غذا میمیره انقدر دوستش داره یعنی انقدر دوست داره که دستم رو گاز میگیره تا غذا رو ول کنم بخوره

        2. غزل دلارام گفت:

          سلام من لاک پشتمو یک ساله دارم الان سگ ب سرپرستی گرفتم وهمیشه باهم خوب بودن و یه مدتم هواسم خیلی بهشون بود تا ی روز دیدم سگم دم لاکپشتمو گاز گرفته دمش کنده وخونیه ببرمش دامپزشک ب نظرتون یا خوب میشه😔

  3. رمانه گفت:

    شما چیکار کردید؟؟ لاک پشت من 2 سالشه از این لاک پشتا ک برای عید میفروشن بوده خداروشکر تا الان مشکلی نداشته خیلی هم بزرگ شده ولیذالان چش شده نمیدونم حس میکنم قسمت انتهایی بدنش محل خروج مدفوع کم متورمه

    1. مهیار گفت:

      سلام لاکپشت من یک ماه از خریدن میگذره. قبلا خیلی پر تحرک بود ولی الان کم تحرک شده و گاهی هم اصلا تکون نمیخوره مثل مجسمه شده وقتی بهش دست میزنم یه تکون ریزی میخوره بعدش کلا تکون نمیخوره دومشم داره خود به خود از وسط کنده میشه و الان به یه مو بنده به نظر شما چه اتفاقی براش افتاده؟ میشه بگین چیکار کنم و اصلا چه اتفاقی داره براش می افته؟؟

    2. مهسا نجفی گفت:

      یه سوال روز های اول لاکپشت چیزی نمی‌خورد من لاکپشت کوچیک عید گرفتم هیچی نمیخوره بعد آلان بی‌حاله

      1. شیما خوشی گفت:

        سلام مهسا جان ..این مشکل رو لاکپشت من هم داشت من بهه بک مغازه اکواریوم فروشی که حیوانات ابزی و دوزیست نگه داری می کنه یکسری دونه های قهو ه ایی رنگ ریز داد که بوی ماهی مید ه من سه جهار تا دونه ریز جلوش گذاشتم با اشتها خورد ک بعد از اون اشتهاش باز شد و الان هیجده یال هیت که دارمش فقط دونه ها رو زیاد بهش نده چون زبادش دل درد مباره براش فقط سه چهار تا ..تقویتیه بده تا اشتهااش هم باز میشه کاهو تازه و خیار خیلی خوبه براش

  4. فاطمه گفت:

    سلام
    خیلی ممنون میشم اگه راهنماییم کنید
    لاک‌پشتم غذا نمی‌خوره، می‌خواد ولی نمی‌تونه
    حس می‌کنم یه چیزی توی دهنشه که نمی‌ذاره غذا بخوره
    باید چیکار کنم؟

    1. شیما خوئ گفت:

      اگر لاکپست خاکی هست فقط کاهو و خیار با مزوه مثل طالبی بهش بده گوشت نده من هبجده یال لاکپشتم رو اینطوری ب رگ کردم میتونی از تقویتی مخصوص هم بهش بدهط گه از مغاز ه های اکواریوم فروشیها دارند

  5. Sara گفت:

    سلام خسته نباشید
    من دوهفته س یه لاکپشت خریدم
    تو این دوهفته فقط دوبار غذا خورده غذاش هم گوشت خام کوچیک بوده
    تو افتاب هم میزاشتمش
    ابش هم کم بوده جوری که فقط دست و پاش تو اب بوده
    الان متوجه شدم یه تیکه خیلی کوچک از دمش کنده شده و لاکش هم نرم شده

    1. نگین گفت:

      واییییییییییییی سارا لاکپشتت باید ابش یاد باشه و داخل ابش یه سنگ بزاری که هر وقت دلش خواست بره از اب بیرون گوشت خام براش بده برو چلت لاکپشت براش بخر و بنداز تو ابش خود میخوره

      1. شیما خوئ گفت:

        اگر لاکپست خاکی هست فقط کاهو و خیار با مزوه مثل طالبی بهش بده گوشت نده من هبجده یال لاکپشتم رو اینطوری ب رگ کردم میتونی از تقویتی مخصوص هم بهش بدهط گه از مغاز ه های اکواریوم فروشیها دارند

  6. مریم گفت:

    سلام خسته نباشید
    لاک پشت من ۵ ماهشه 🐢و کاهو و میوه نمی خوره
    چی بهش بدم که بخوره ؟

    1. sara گفت:

      سلام روزتون بخیر
      تورو خداااا بگین چیکار کنم لاکپشتم پنج سالشه ینی پنج ساله ک دارمش خیلی بهش وابسته شدم
      تا نیم ساعت پیش حالش خوب بود غذاشم خورد یهو دیدم بیحاله و استفراغ کرده الان یکم با آب ملایم ماساژش دادم ولی بیحاله
      تورو خداااا بگین چیکار کنم 😭😭😭

    2. رهگذر گفت:

      سلام
      من به لاکپشتم مرغ دادم بعد به مدت زده شد
      ولی ماهی قزل آلای خام میخوره
      اصلا هم سمت کاهو نرفت

      1. رهگذر گفت:

        عذرخواهی میکنم پاسخ شخص بالا رو دادم به اشتباه برآب شما ثبت شد

  7. Dorna گفت:

    سلام
    من یک بچه لاک پشت دارم یک روزی هست که پاهاش رو تکون نمیده و با دست حرکت میکنه
    علتش رو میدونید لطفا کمک کنید❤❤
    همین دیروز ی ضرب ب جلوی لاکش وارد شد میتونه بخاطر این باشه

    1. رهگذر گفت:

      لاکپشت منم همینجوره یکی از پاهاشو تکون نمیده:(((

  8. Tina گفت:

    سلام
    من میخوام لاکپشت خاکی بخرم ولی فعلا دارم تحقیق میکنم،
    یه سوال دارم میشه بجای لامپ uvb و افتاب بهش مکمل D3 بدم؟

  9. Kio گفت:

    سن لاکپشت هارو چطوری باید حساب کنیم؟
    از چند سالگی باید لاکپشت رو حمام کرد؟ منظورم همینه که بذاریمش توی آب ولرم خیلی کم

  10. ریحانه گفت:

    سلام من لاک پشتم چند وقتی غذا نمیخوره و خیلی بیحاله و فقط میخوابه و تو اب اصلا تکون نمیخوره و معلق میمونه و تو خشکی هم میزارمش میخوابه
    راجبش تحقیق کردم و فهمیدم دمای آبش مناسب نبوده
    دمای آبش رو تنظیم کردم و الان دوباره جون گرفته و تو آب شنا میکنه
    ولی هنوز غذا نمیخوره
    من‌ دوتا لاک پشت دارم
    اون یکی غذا میخوره ولی اونیکه الان گفتم هنوز غذا نمیخوره
    لطفا بگید چیکار کنم غذا بخوره ممنون

    1. رهگذر گفت:

      سلام ببخشید دمای آب باید چقدر باشه؟
      لاکپشت منم همینجوره
      غذا میخوره ولی شنا نمیکنه سرشم میاره بالا انگار مشکل تنفسی پیدا کرده

  11. مهدیه گفت:

    سلام من یک لاکپشت کوچک سبز برکه ای دارم
    موقعی هر وقتم میخوام جاشو تمیز کنم از دستکش استفاده میکنم و کاملم دستامو میشورم
    بیماری لک و پیس ممکنه از لاکپشت بگیرم؟

    1. Diana گفت:

      نه نگران نباش فقط دستاتو خیلی زیاد بشور

    2. هانا گفت:

      😐مگه ب حیوانات دیگه ک دست میزنی لک و پیس میگیری؟
      ای سوالا چیه
      اگ اینطوره غواص ها یا کسایی کارشون داخل دریا هستو هزار جور حیوون رو دست میزنن الان باید شانپانزه شده باشن 🤣

  12. رادین اسدی گفت:

    سلام.روز بخیر.لاک پشت من در قسمت بالای دستش که به لاک متصل میشه یه تیکه های سفید برجسته خالت غده های سفید درآورده‌.
    چکارش کنم و چه بیماری هست؟

    1. عرفان گفت:

      من چند روز پیش اسپیکر روشن کردم بعد لاک پشتم دستو بال زد زیر گردنش باد کرد خیلی نگران شدم یکی علت شو بگه لطفااا

  13. فاطمه گفت:

    سلام ببخشید لاکپشت ما از ارتفاع یک متری افتاد و پوشش خارجیش یکم نرم شده منظورم لاک قوس دارشه، اصلا گوشتش پیدا نیست و شکستگی عمیق نیست، چیکار کنیم که لاکش عفونت نکنه؟! خواهش میکنم جواب بدید، ما خیلی نگرانیم😭😭😢😢

  14. زهی گفت:

    سلام ببخشید من یک لاک پشت 4 روز پیدا کردم که اولا خیلی غذا نمی خورد ولی الان می خوره 1 روز که دور لب هاش سیاه شده و حتی دور دماغش
    بیمار هست؟؟؟

  15. Diana گفت:

    سلام من امروز دیدم که لاک پشتم قرمز شده یعنی لاکش قرمز شده هیچ حرکتی هم ندارع اما چشاش بازه و زندس من خیلی نگرانم میشه بگید چی کار کنم و اینکه این چند روز یه جایی بود که سیگار خیلی می کشیدن از سیگار نیست لطفا به من جواب بدید.

    1. هستی گفت:

      سلام من لاکپشتم زیر دستش باد کرده بیحالم هست اون یکی لاکپشت اینجوری نیست مشکلش چیه پیشه راهنمایی کنید لطفا؟

  16. سمیرا گفت:

    لاکپشتم خیلی کوچیکه و زمستون ب خواب زمستونی رفت. وقتی بیدارشدن میل ب غذا داشت ولی نمیتونست راحت کاهو رو تیکه کنه حتی تردتدین و کوچیک ترین قسمتو. توی راه رفتنم انگار مشکل هست دست و پا میزنه ولی راه نمیره

    1. رهگذر گفت:

      سلام
      شما چطوری متوجه شدید به خواب زمستونی رفته؟
      منم لاکپشتم کوچیکه میترسم بهش غذا ندم یهویی بمیره
      بعل لاکپشت منم همش میخوابه
      کلا خوابه فقط زمان هایی که میخوام بهش غذا بدم عادت کرده از دستم غذا میخوره
      بعد هرروز چند ساعت باید تو آب باشه؟
      چون لاکپشت رو زیاد تو آب میذارم سرشو میاره بالا همش میخواد بیاد بیرون

    2. هستی گفت:

      و ی سوال دیگه دور لاک لاکپشتم حالت نرم مانند نشونه چیه؟؟

  17. تیموری گفت:

    سلام وقت بخیر من دوتا لاکپشت دارم خوراکشون خوبه ولی جدیدا ابشون خیلی زود کثیف میشه و اینکه یکیشون بین سر و دستش روی پوستش یک دونه زده مثل غده

  18. Famo گفت:

    سلام وقت بخیر من حدود ۵ سال لاک پشت ابی دارم
    ک تو اکواریوم ازش نگهداری میکنم . تو دوماه اخیر جفت چشماش ورم کردن و با دستور پزشک انلاین بهش قطره استریل و تترا سایکلین دادم
    و چشماش تا حدودی باز شدن و عفونت هاشو خارج کردم
    اچند روز پیش شاهد کنده شدن پوست بدنش شدم
    و الان بیحاله و یکم ناحیه شکمش قرمز و حالت خون مردگی داره
    میشه راهنمایییم کنید؟
    لایه زیر لاکش هم ورم کرده .
    دامپزشک نزدیک محل زندگیم نیست
    اگر راهنمایییم کنید ممنون میشم

  19. رهگذر گفت:

    سلام حدود چند ماهی هست لاکپشت خاکی نگه میدارم
    بچست خیلی کوچیکه
    ولی همش میخوابه بعدم اینکه بدنش پوست پوست شده
    خیلی نگرانشم نمیدونم ویتامینش کم شده که اینجوره یا نه
    بعدم اینکه گفتن زمان خواب زمستونی نباید بهش غذا داد
    من نمیدونم لاکپشتم میره تو خواب زمستونی یا نه
    خب اگه بهش غذا ندم یهویی بمیره چی

  20. آناهیتا گفت:

    سلام من دیشب فهمیدم لاکپشتم مرده😭
    حدود چهار پنج سال بود داشتمش و قشنگ رشدش که لاک اضافه کرده بود یادمه💔
    قبل از اینکه لاکشپتم فوت کنه میشه گقت از یک ماه قبل جیغ میزد و غذا هم که گوشت فقط میخورد رو نخورده بوده
    دلیل جیغ زدنش چی بوده؟

    1. Shima khoshi گفت:

      دلش درد میکرده جیغ میزده ..فقط بهش کاهو تازه بدهید گوست رو قطع کنید

  21. ارمین گفت:

    ارمین
    یک سانت از دم لاکپشتم داره میکنه .دمش قاچ خورده
    چکار کنم ؟؟؟

  22. ممد گفت:

    ببخشید من لاکپشتم 2روزه خریدمش سرحال بود یهو امروز بیحال ‌شد بعد غذا بعدشم همش میخوابه و چشاشو میبنده و بزور وا میکنه چیکار‌ کنم بگید لطفا

  23. M گفت:

    سلام میشه لطفا سریع جواب بدین خیلی نگرانم😭 لاکپشت خاکی مو حمام کردم بعد که آوردمش رفت خوابید ، بعد چند ساعت که بیدارشد موقع نفس کشیدن خس خس میکنه. ممکنه مریض شده باشه یا آب توی ریه ش رفته باشه؟😭

    1. تینا گفت:

      نژاد لاکپشت رو سرچ کن
      ببین دو زیست هست یا نه
      اکثرا لاکپشت ها دوزیست هستن
      و ممکنه ابش سرد یا خیلی گرن بوده

  24. Dorsa گفت:

    چرا لاک پشتم پوست بدنش: زیر گردن و یک انگشتش رنگ سفید قرمز گرفته

  25. Amir گفت:

    لطفا کمکم کنید لاک پشتام رو سرشون سفیدی به وجود اومده ولی غذاشونو کامل میخورن انرژیشون هم حیلی زیاد

  26. سارا گفت:

    سلام ببخشید یه سوال داشتم امروز یه مایع سفید رنگ از بدن لاکپشتم خارج شد نمیدونم چیه میتونین راهنمایی کنین؟

    1. ووو گفت:

      ادرار کرده منظورم شماره یک هست چون ما تو باغ داریم یهو زیرش سفید شد

  27. تینا گفت:

    سلام
    من دوتا لاکپشت برکه ایی اروپایی دارم
    کاملا سرحال بودن و نوزاد هستن
    همهش اش داخل اب بودن روزی ۳ و ۴ ساعت داخل گلدون
    یکی از اون ها خیلی سرحال بود الان بدنش باد کرده انگاری چاق شده غذا نمیخوره راه نمیره فقط میخوابه نمیدونم چه نشکلی براش پیش اومده تر خدا کمک کنید😭😭😭😭

  28. رویا گفت:

    سلام ما یک لاک پشت زمینی داریم چند روزه بی حال و نمی تونه راه بره و تو دهانش آب در میاد و هیچی نمیتونه بخوره دلیلش چیه چرا اینجوری 😭

  29. delaram گفت:

    لاک پست منم اینجوریه رنگ مدفوعش قرمز رنگه چیکارکنم؟؟؟؟؟

  30. ناشناس گفت:

    سلام چند وقته لای دست و پاهاش و بین گردن تا لاکش سفید شده باید چیکار کنم

  31. فرزانه گفت:

    سلام من یه لاک پشت آبی دارم که ۳ سالشه خیلی خوب و سر حال ولی تازگی ها هی برعکس میشه و تا برش می‌گردانم دوباره با گردنش خودشو برعکس میکنه چراااااااا؟؟؟؟، واقعا چرااااااا؟؟؟

  32. فرزانه گفت:

    سلام من یه لاک پشت آبی دارم که ۳ سالشه خیلی خوب و سر حال ولی تازگی ها هی برعکس میشه و تا برش می‌گردانم دوباره برمیگرده اخه چرا

  33. یاسی گفت:

    سلام
    لاک پشتم زیر دمش یعنی جایی که دستشویی میکنه یه چیه بزرگ درامده تورو خدا بگید چیه چیکار کنم😭😭😭😭😭😭😭😭😭

  34. رحمانی گفت:

    سلام لاک پشتم(خاکی) از دماغش یعالمه خون اومد دلیلشو نمیدونم نفس میکشه اما حرکت نمیکنه کسی میتونه دلیلشو بگه و اینکه چیکارش کنم خوب بشه
    خیلی نگرانشم دوست ندارم بمیره🥺

    1. محیا گفت:

      لاک پشت من یکی دوروزی هست خون ریزی داره و رنگ زبونش هم زرد شده
      میشه راهنماییم کنید؟

  35. Sara گفت:

    سلام ،من ی لاکپشت عید دارم تقريبا یه ۴ ماهی هست دارمش دوزیسته ،ولی این روزا لایه نازک لاکش داره کنده میشه و خیلی نرم شده زیادم تو آب نیس اکثرا رو سنگاس، اگر اطلاعی دارید لطفا بهم بگید خیلی نگرانشم

    1. مونا گفت:

      لاکپشت‌ها معمولا پوست اندازی دارن تقریبا هرساله. اما سعی کن حیوان رو در معرض افتاب بذاری که اگه خواست با گیاهی چیزیخودش رو بخارونه.
      غذا من خودم مرغ یا ماهی قزل الا میدم. اما میتونی به لاکش یه مقداری ویتامین آ د بزنی. زیاد نزنیا. در حدی که چرب بشه.
      تو رژیم غذاییش هم سعی کن کف دریا که کلسیم داره بدی بهش و از ویتامین‌ها و کلسیم نهایتا هفته‌ای یکبار استفاده کن، یا خوراکیش رو به ویتامین آغشته کن. میزان ویتامین باید در حد سه تا پنج قطره باشه.
      بلا و بیماری از همه بخصوص حیوانات و لاکپشتها بدورررر

  36. اسماعیل گفت:

    سلام من یه لاک پشت عید گرفتم معمولا کاهو وخیار میخورد و سر حال بود ولی الان چند وقت یه غذا نمیخوره وخیلی ضعیف شده و دور گردنش هم لایه سفید شده چکار کنم

  37. سارا محمودی گفت:

    سلام من لاک پشتم دهنش و چشماش یه لایه سفید مثله قارچ داره انگار عفونت کرده 3 روزه تکون نخورده و گردنش نرم شده
    دارو ضدقارچ و نمک داخل ابش ریختم 2 روزه خوب نشده چی کار کنم لاک چشتم 11 ماهه است نگرانشم کمک کنیدددد

    1. آیدا امیرزاده گفت:

      لاکپشت منم اینجوری شده مشکلش چیه ؟شما چیکار کردید ؟؟؟

  38. Yegi گفت:

    من لاک‌پشتم خاکیه و توی حیاط نگهش میدارم حداقل یک سال داره و من خیلی وقته آوردمش
    لاک‌پشت من برخی از قسمت های بدنش پوستش کنده شده یا درحال کنده شدنه
    ناخن هاشم همش کنده شده شاید یکی یا دوتا دیگ مونده باشه
    سر پوزشم رفته تو جوری ک انگار کنده شده
    اولش ک آورده بودمش اینجوری نبود
    من این لاک‌پشت رو از داخل آتش سوزی نجات دادم فک کنم اینا ناشی از همون آتش سوزی
    میشه راهنمايي کنید که باید چیکار کنم
    خیلی نگرانشم

  39. امیر حسین گفت:

    نگهداری تمام خزندهها خطرناک مثلا لاکپشت عفونت چشم می یارد من خودم تجربش دارم

  40. رادین گفت:

    سلام ، دست لاکی من سفیدشده، چکار کنم؟؟؟؟😭😭😱💔

    1. Hana گفت:

      دقیقا لاکی منم همیطور شده تغییر رنگ داده پوستش

  41. Hana گفت:

    سلام لاکپشت من خیلی کوچیکه و خزری هست
    از وقتی هوا سرد شده روی سنگی ک براش گزاشتم داخل آب همش خوابه
    امروز بعد چن وقت دیدم ک داخل آبه دستش و پاش قسمتی ک ب لاکش وصله رو نگاه کردم انگار پوستش یه جوری شده بود احساس میکنم انگار گوشتش داره از لاکش جدا میشه غذا وهمه چیش هم اوکیه ممکنه برای رشدش باشه؟چرا اینجوری شده؟

  42. کاوه هراتی گفت:

    سلام لاکپشت من چند وقته حال زمستونیشوکرده ولی حالا بهش غذامیدم نمی خوره با آب وار شانس اثر نداشت خیلی هم بی حاله مشکلش چیه؟؟؟؟؟

  43. دنیا گفت:

    سلام من از یکی از دوستانم یک لاک پشت هدیه گرفتم
    و نمی دونم که حتی از چه نوعی هست از دوستم هم که پرسیدم اون هم نمی دونه
    میشه بگید چطوری میتوانم متوجه بشم که از چه نوعی هست

    1. نازنین احمدی گفت:

      نه بعضی از لاکپشت ها گوشت خوارند

  44. me گفت:

    سلام لاک پشتم کوچیکه همه چی میخوره اکثرا به عنوان غذای اصلی بهش مرغ خام میدم امروز توی مدفوعش رگ خونی دیدم چیکار کنم.

  45. رویا گفت:

    لاک پشت من اسهال داره چی کار کنم

  46. آبتین گفت:

    سلام یه لاکپشت خاکی دارم خیلی کوچیکه.
    به خوبی راه نمیره و هنگام راه رفتم پاهاش رو خیلی باز میکنه و کج کجی راه میره
    مشکلش چیه؟

    1. Shima khoshi گفت:

      مشکلی نیست بهش تقویتی بده مغاز ه هایی که اکواربوم ماهی و لاک پشت دلرند برید و دونه های ریز تقویتی براش بگیرید روزی سه جها ر تا ریزش رو بدهید زباد ندهید ..بعد هم کاهو و خیار و میوه تاره مثل طالبی بهش بدهید ..

  47. فندق گفت:

    سلام عزیزان
    من یه لاکپشت دارم چهار پنج ماهع که دارمش
    از روز اول سرحاله و بازیشو میکنه ولی دو روزه مدفوع نمبکنه غذاشم میخوره سرحالم هست فقط نمیدونم چرا دسشویی نمیره کسی نمیدونه باید چکار کنم؟

  48. Tina گفت:

    سلام وقت بخیر
    من یع لاکپشت خزری برکه ای دارم الان پنج ماهه پیداش کردم از امروز صبح وقتی میزارمش تو آب از جاییکه دستشویی میکنه یع حباب سیاه رنگ بزور میده بیرون خیلی بزرگه بعد بازم اون حباب رو میده تو
    این مورد کسی دیده تاحالا؟

  49. Tina گفت:

    سلام
    من پنج ماهه یه لاکپشت برکه ای دارم
    دیروز صبح که گذاشتمش تو آب از جاییکه مدفوع میکنه یه حباب بزرگ سیاه میده بیرون خیلی بزرگه بعد از چند لحظه اون حبابو میده تو
    بنظرتون انگله؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت − چهار =