آب شور, آب شیرین

دلایل سبز شدن و کدر شدن آب آکواریوم

سبز شدن و کدر شدن آب آکواریوم
3/5 - (14 امتیاز)

کدر شدن و سبز شدن آب آکواریوم یکی از دغدغه های افرادی است که به نگهداری ماهی های آکواریومی علاقمند هستند. در ادامه ی مطلب به بررسی دلایل سبز شدن و کدر شدن آب آکواریوم و همچنین راه حل رفع این مشکل و صاف کردن آن می پردازیم.

سبز شدن آب آکواریوم

گاهی آب آکواریوم ممکن است سبز شود. عواملی که باعث سبز شدن آب آکواریوم می گردند مشابه عواملی هستند که آب استخرها و یا آبهای راکد را سبز می نمایند. اگر یک قطره آب سبز زیر میکروسکوپ ملاحظه گردد، در آن هزاران گیاه تک باخته به نام فیتوپلانکتون یا گیاه شناور در آب دیده می شود. همانطور که میدانیم عامل اصلی رشدونمو گیاهان و گازکربنیک می باشد.

بنابراین در آکواریوم اگر تغذیه ماهیها به بهترین وجه انجام گیرد و از تابش بیش از حد نور، بخصوص نور مستقیم خورشید جلوگیری شود، خود به خود رشدونمو گیاهان تک یاخته ای و در نتیجه سبز شدن آب آن کاهش می یابد.

در آکواریومی که دارای گیاهان آبزی می باشد در صورت تابش مناسب و حساب شده نور گیاهان پرسلولی می توانند موادغذایی و مواد دفعی ماهیها را جذب کرده و تبدیل آنها، رقابت مفیدی با فیتوپلانکتون ها بنمایند. در چنین شرایطی رشدونمو فیتوپلانکتون ها ممکن است قطع و با کنترل گردد.

در هر صورت اگر آب آکواریومی سبز شد دلیل برخراب و غیرسالم بودن آب نبوده برعکس سبز شدن آب نشان از سلامت آکواریوم ولی عدم مراقبت درست از آن می باشد. هرچه آبی سبزتر باشد غلظت اکسیژن محلول در آن مجاورت نور زیادتر می باشد.

بنابراین در صورت تهویه خوب در شب میتوان گفت که تراکم فیتوپلانکتون ها نه تنها ضرری برای ماهی ها ندارد که برای آنها مفید هم می باشد. البته کمک به سبز کردن آب و جلوگیری نکردن از سبز شدن آن هرگز توصیه نمی شود زیرا در این صورت ماهی ها در داخل آکواریوم دیده نخواهند شد.

گیاهان شناور روی آب میتوانند در تعدیل نور تابش نور و در نتیجه کاهش رشدونمو فیتوپلانکتون ها عمل نمایند. گیاهان برای رشدونمو خود احتیاج به پی-اچ کمی قلیایی دارند. در مواقعی که آب آکواریوم سبز شده است برای کاهش رشدونمو آنها میتوان پی-اچ آب را کمی به طرف اسیدی برد.

برای از بین بردن خزه های رشدونمو یافته بر روی شیشه آکواریوم میتوان از کارکردهای مخصوص و با انواع ماهیها و یا حلزون که برای این کار مناسب هستند استفاده نمود. امروز داروهای مخصوصی بصورت مایع وجود دارد که از آن میتوان با حضور ماهی در آکواریوم برای از بین بردن جلبکهای تک سلولی که آب را سبز می کنند، استفاده نمود.

تراکم ماهیها نیز باعث افزایش میزان سبز شدن آب می گردد. در این گونه مواقع یا باید تراکم ماهیها را کم کرد و یا مقدار کمتری غذا به آنها داد.

اگر آب سبز آکواریوم حالت سوپ مانند به خود گرفت و رنگ آن کدر شد، حتما بایستی بلافاصله در این مورد چاره جوی نمود. به خصوص اگر درجه حرارت آب بالا باشد. در این گونه مواقع گیاهان تک سلولی بطور ناگهانی شروع به تجزیه شدن کرده و ممکن است باعث مرگ و میر ماهیها گردند.

ظهور رنگ زرد یا نارنجی اعلام خطر است و بایستی بدون هیچگونه اتلاف وقت، بلافاصله نسبت به تعویض آب اقدام نمود.

کدر شدن آب

مواد غذایی و آلی جذب نشده در مجاورت نور خورشید باعث رشدونمو فیتوپلانکتونها و سبز شدن آّ ودور از نور خورشید باعث رشدونمو باکتریها و کدر شدن آب می گردند. نحوه جلوگیری و کنترل کدر شدن آب تا حدودی مشابه آن است که برای آب سبز شرح داده شد. با این تفاوت که در اینگونه مواقع بایستی سعی شود که نور بیشتری به آکواریوم بتابد.

آب آکواریوم تازه معمولا زودتر و بیشتر از آکواریومهای دیگر کدر می شود. علت اصلی آن تمیز نبودن شن و ماسه کف آکواریوم و نیز عدم آشنا شدن گیاهان به شرایط داخل آکواریوم می باشد. بنابراین همواره باید سعی شود که هنگام برقرارسازی یک آکواریوم تازه ماهیها حداقل یک هفته پس از کاشتن گیاهان و آب بندی، به داخل آکواریوم ریخته شوند.

صاف کردن آب

علاوه بر روشهایی که برای پیشگیری و یا کنترل آبهای سبز و کدر ذکر گردید، کدورت آب را میتوان در عرض یکی دو روز با تهویه بسیار خوب از بین برد. برای این منظور کافیست یک یا دو سنگ هوای دیگر داخل سیستم تهویه آب آکواریوم قرار گیرد.

اگر نخواهیم آب داخل آکواریوم را از دست دهیم میتوان پس از بیرون آوردن ماهی ها به وسیله دافنی ها اقدام به از بین بردن پلانکتونهای گیاهی نمود.

هیچگونه فیلتری نمی تواند فیتوپلانکتون ها و یا باکتریهای داخل آکواریوم را بگیرد ولی به ازاء هر 10 لیتر آب آکواریوم، میتوان 25 میلیگرم پرمنگنات پتاسیم به آن افزود.

آب پس از یک یا دو روز کاملا تمیز خواهد شد ولی اگر شرایط به همان حالت باقی بماند، بازهم فیتوپلانکتون ها یا باکتری ها رشدونمو کرده و آب را سبز و یا کدر خواهند کرد.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=3027

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهار =