آب شیرین

انواع غذای گربه ماهی ها و تغذیه ی آنان را دقیق تر بشناسیم

4.2/5 - (43 امتیاز)

انواع غذای گربه ماهی ها و نحوه ی تغذیه ی گربه ماهی در نگهداری و سلامت آن ها بسیار مهم است. از این رو باید در خصوص آن اطلاعات کافی داشته باشید.
عوامل متعددی در مدیریت آکواریوم و تغذیه ی گربه ماهی ها موثر می باشند. یکی از مهمترین آنها فراهم کردن یک رژیم غذایی مغذی، متعادل و بالانس شده برای آنهاست.

از یکسو این کار آسان است، زیرا بسیاری از گربه ماهیها میتوانند با تغذیه از غذاهای خشک آکواریومی که بصورت تجاری در بازار یافت می شوند زنده مانده، رشد کرده و حتی تولید مثل نمایند.

همچنین میتوان با استفاده از غذاها یا ترکیبات متنوعی که ماهی در زیستگاه طبیعی اش مورد تغذیه قرار میداده در کنار غذاهای آکواریومی، غذای گربه ماهی ها را در آکواریوم افزایش داد.

هرچند به عقیده ی من غذاهای آکواریومی با تنوعی که امروزه دارند و موادی مفیدی که به آنها افزوده می شود (مانند ویتامین ها و مواد معدنی) باید به هر گربه ماهیی که مایل به تغذیه از آنهاست داده شود.

اما در کنار آن، غذاهای دیگری نیز وجود دارند که می بایست بطور منظم در جیره ی غذایی ماهی مورد استفاده قرار گیرند. باتوجه به آنچه گفته شد بهتر است به غذاهای مختلفی کمه میتوانند برای تغذیه ی گربه ماهیها مورد استفاده قرار گیرند نگاهی بیندازیم.

 

گربه ماهی گونه ی جنس Ancistrus

گربه ماهی گونه ی جنس Ancistrus

بسیاری از گربه ماهیان لوری کاریایده، مانند گونه های جنس Ancistrus در طبیعت با کندن جلبک های موجود بر روی سطوح زیر آب تغذیه می نمایند.

استفاده از جلبک ها به عنوان غذای گربه ماهی ها

معمولا در آکواریوم های خانگی به جلبک به چشم یک موجود مزاحم نگاه می شود. اما برعکس، برای آکواریوم دارانی که از گربه ماهی های جلبک خوار مانند گونه های جنس Hypostomus,Otocinclus, Ancistrus و نمونه های مشابه نگهداری می نمایند،

این عدم وجود جلبک هاست که میتواند مشکل آفرین باشد. اگرچه بسیاری از غذاهای موجود در بازار محتوی جلبک و سایر مواد گیاهی هستند اما بهتر است که از جلبک های تازه و اصطلاحا زنده برای تغذیه ی گربه ماهیهای جلبک خوار استفاده شود.

استفاده از جلبک های تازه نه تنها سبب می شود که موادمغذی لازم به رژیم غذایی ماهی افزوده شود بلکه باعث می شود تا رفتار طبیعی تغذیه از جلبک ها در آنها تقویت گردد (توجه نمایید که همه ی گربه ماهیهای لوری کاری ایده جلبک خوار نمی باشند.

برای اطلاعات بیشتر به گفتار پنجم رجوع کنید). بسیاری دیگر از گربه ماهیان مانند برخی از کوریدوراس ها و سینودونتیس ها ((Synodontis نیز از خوردن جلبک های موجود در محیط آکواریوم لذت می بردن. هرچند که ارزش غذایی جلبک برای آنها به اندازه ی گربه ماهی های وابسته به آن چندان بالا نیست.

روش های متعددی وجود دارد که آکواریوم داران میتوانند با استفاده از آنها بطور دائم و یا در بیشتر وقت ها برای گربه ماهیهای خود ذخیره ای از جلبک های تازه فراهم نمایند. دو نمونه ازاین روشها بر پایه ی مکانهای تغذیه ای قابل جابجایی استوار می باشند.

گربه ماهی کوریدوراس

گربه ماهی کوریدوراس

کوریدوراس ها اگرچه میتوانند از جلبکها تغذیه نمایند اما بطور ویژه برای این کار تخصص نیافته اند. اما برای بسیاری از گربه ماهی ها جلبک به عنوان غذای گربه ماهی محسوب می شود.

غذاهای خشک آماده برای تغذیه ی گربه ماهی

این گروه از غذاها شامل غذاهایی مانند پولکی ها، غذاهای تکه ای ((sticks، ویفرها ((wafers، قرص ها، غذاهای خرد شده (crumbles) و از این قبیل می باشد.

برخی از غذاهای مذکور به دو شکل شناور و یا ته نشین شونده در بازار عرضه می شوند که بسیار مفید می باشد، زیرا گربه ماهیان مختلف عادات غذایی متفاوتی دارند.

غذاهای متنوعی فراهم کنید

هیچ کدام از غذاهای خشک تجاری به تنهایی برای تغذیه ی گربه ماهی ها کفایت نمی کند. اگرچه تکنولوژی پیشرفته ی تولید غذاهای آکواریومی بطور پیوسته در حال ساخت مخصولات جدید با ماندگاری بیشتر می باشند اما بهتر است با استفاده از غذاهای مختلف و متنوع،

ارزش غذایی رژیم داده شدهه به ماهیها را تضمین نمایید. همچنین میتوانید مقادیر کمی از دو یا چند غذا را با هم به گربه ماهیها بدهید یا اینکه شکلهای مختلف غذاهای گوناگون (غذاهای پولکی، دان، ویفر و از این قبیل) را مخلوط کرده و به ماهی بدهید و ببینید که گربه ماهی شما کدامیک را ترجیح میدهد.
تنوع این غذاها آنقدر زیاد است که به سادگی میتواند باعث سردرگمی شما گردد و نمونه های جدید نیز مرتبا به بازار وارد می شوند. فرمولاسیون این غذاها بارها دگرگون شده و نمونه های ویژه ای برای یک ماهی یا گروهی از ماهیان خاص ارائه شده است.

نمونه ی قابل توجه در این میان، فرمولاسیون هایی است که بطور اختصاصی برای گربه ماهی های زره دار دهان مکنده ((Loricariids به بازار ارائه شده اند. چنین غذاهایی معمولا دارای مقدار فراوانی جلبک و سایر مواد گیاهی می باشند.

اما این بدان معنی نیست که از این غذاها نمیتوان برای تغذیه ی سایر گربه ماهیان استفاده نمود. زیرا بیشتر گربه ماهی ها اگر نگوییم همه بطور منظم مقداری مواد غذایی گیاهی را مورد تغذیه قرار میدهند و به همین دلیل غذاهایی که به آنها اشاره شد طیف قابل توجهی از ماهیان را پوشش میدهند.

توجه نمایید که حتی گربه ماهیهایی که بطور کامل گوشتخوار می باشند در واقع از آن چیزی تغذیه می نمایند که طعمه های آنها قبلا از آن تغذیه نموده اند. در نتیجه یک گربه ماهی مانند گربه ماهی ریش بلند یا پیمه لودید ((Pimelodid که از ماهیهای کوچکی که از گیاهان و مواد گیاهی در حال تجزیه تغذیه می نمایند،

غذای خود را تامین میکند؛ از مواد غذایی که قبلا ماهی طعمه از آن تغذیه نموده است استفاده می نماید. همچنین مطلب در مورد گربه ماهیانی که رژیم غالبشان از بی مهرگان است نیز درست است، زیرا بیشتر این بی مهرگان خود از مواد گیاهی تغذیه میکنند.

غذاهای تجاری مختلف را باید در مکانی خشک و خنک قرار داد. اتاقی که به عنوان محل نگهداری آکواریوم طراحی گردیده معمولا مکان مناسبی برای این کار نیست.

اگر این غذاها را بصورت عمده خریداری می نمایید بهتر است که آنها را بسته بندی کرده و بخش عمده ی آنها را در فریزر نگهداری کنید. ظرفی که دارای درپوش محکمی باشد و از ورود و خروج هوا ممانعت نماید نیز برای این کار ایده آل است.

اما نباید فراموش کرد که حتی در شرایط انجماد نیز برخی از مواد مغذی به مرور زمان ارزش خود را از دست میدهند. به همین دلیل گاهی لازم است که حجم غذایی را که خریداری می نمایید کاهش دهید.

استفاده از ماهی های زنده به عنوان غذا ی گربه ماهی ها

تعداد معدودی از گربه ماهیان وجود دارند که میتوان ماهیهای کوچک زنده را به رژیم غذایی آنها افزود. هرچند که در بیشتر موارد عادت دادن بسیاری از گربه ماهیان گوشت خوار به خوردن سایر غذاهای گوشتی میسر است،

اما بهتر است هراز چندگاهی از ماهیهای زنده برای تغذیه ی آنها استفاده نمود. این کار سبب می شود که تعقیب طعمه بر هیجان غذا خوردن بیفزاید و همچنین مواد مغذی بیشتری به بدن گربه ماهی برسد.

اگر تصمیم دارید که از ماهیان طعمه یا ماهیان زنده به منظور تغذیه ی گربه ماهیان استفاده نمایید، بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

خطرات استفاده از ماهیان طعمه ی زنده برای تغذیه ی گربه ماهی ها

بیشتر ماهیان طعمه یا ماهیانی که بصورت زنده برای خورده شدن در اختیار ماهیان آکواریومی بزرگتر قرار میگیرند مانند گوپی ها، ماهی طلایی و ماهی هایی که اصطلاحا تافی ((tuffies نامیده می شوند

معمولا با تراکم بالا و در مخازن کوچک نگهداری می شوند و از همین رو همیشه احتمال وجود مشکلاتی (مانند انتقال بیماری های باکتریایی و انگلی و غیره) در آنها وجود دارد. پیش از خرید اینگونه ماهی ها باید آنها را به دقت کنترل نمایید.

چنانچه هرگونه نشانه ای از خونی بودن بدن و باله ها گرفته تا وجود قارچ و لکه های سفید بر روی بدن و بالا بودن سرعت تنفس و با قرار گرفتن در سطح آب (یا مستقر شدن در کف مخزن) و نشانه هایی از این قبیل، در ماهی ها مشاهده شد می بایست از خرید آنها صرف نظر نمایید.
حتی اگر ماهی های طعمه به نظر سالم آمدند نباید پس از خرید، آنها را مستقیما به آکواریوم اصلی خود وارد نمایید،

زیرا در این چنین التی باید انتظار خسارت جبران ناپذیری را داشته باشید و به عبارت دیگر شما با این اقدام مشکلات ناخواسته ای را با دست خود به آکواریومی که تا پیش از این به خوبی فعال بوده وارد کرده اید.

غذاهای منجمد و غذاهای خشک منجمد شده در تغذیه ی گربه ماهی ها

غذاهای خشک منجمد ((Ferrze-dried و غذاهای منجمد شده ((frozen از غذاهای معمول آکواریومی می باشند اما مواردی وجود دارد که باید به آنها توجه نمود.

غذاهای خشک منجمد شده

غذاهای خشک منجمد شده ی شیوه ی تغذیه ای خود را دارند و باتوجه به روش تولید آنها در کارخانه، در سطح آب شناور خواهند ماند. در مورد بسیاری از گربه ماهی ها این ویژگی چندان مشکل ساز نیست.

آنها میتوانند به سطح آب آمده و از این نوع غذاها تغذیه نمایند و البته در طبیعت نیز این کار را انجام میدهند. این غذاها پس از خورده شدن، در شکم ماهی خیس شده و منبسط می شوند.

به همین دلیل میتوانید با مقدار کمی از این نمونه غذاها گربه ماهی های خود را اسیر نمایید. در غیراینصورت خوراندن مقدار زیادی از این نوع غذاها به گربه ماهیها میتواند سلامت آنها را با مشکل مواجه سازد.

وقتی از غذاهای خشک منجمد استفاده می نمایید مهمترین نکته ای که می بایست به آن توجه نمود تغذیه ی گربه ماهی هایی است که عادت ندارند از سطح آب تغذیه نمایند. در این شرایط شما می توانید مقداری از این غذاها را در ظرفی که محتوی آب لوله است بخیسانید.

ولی این کار نیز به تنهایی سبب نمی شود که بخش قابل توجهی از غذاهای خشک و منجمد به بستر ته نشین شوند. در این مرحله میتوانید غذاهایی را که هنوز بر سطح آب شناور هستند را در بین انگشتان خود بفشارید و با این کار سبب جذب آب و ته نشین شدن آنها شوید.

بسیاری از غذاهای خشک منجمد شده را نمیتوان کاملا غوطه ور نموده اما با خیساندن مقدار مناسبی از این نوع غذاها و فرصت دادن برای جذب مقدار مناسب آب توسط آنها و سپس یک آبکشی سریع،

پیش از ریختن آنها به آکواریوم می توانید مطمئن شوید که هم گربه ماهیانی که از سطح آب تغذیه می نمایند و هم گربه ماهیانی که به تغذیه از بستر تمایل دارند سهم غذایی خود را بطور مساوی دریافت نموده اند.

اگر شما ماهیان پرخوری دارید که هم از کف آکواریوم و هم از ستون آب تغذیه میکنند چاره ای ندارید جزء اینکه استراتژی غذادهی خود را تغییر دهید.

غذاهای منجمد

اگر به دستورالعمل روی بسته های غذا نگاه کنید در می یابید که استفاده از غذاهای منجمد بسیار آسان است. کافی است که یک تکه از غذا را جدغا نمایید و یا اگر آنها بصورت بسته ای مشتمل بر چندین وعده غذایی می باشند کافی است یکی از آنها را با فشار از محل خود خارج نموده و به داخل آکواریوم بیندازید.

سپس این تکه یا وعده ی غذایی در آب ذوب شده و گربه ماهیها از آن تغذیه خواهند نمود. اما کارها معمولا آنقدر که به نظر میرسد ساده نمی باشند.

بسیاری از گربه ماهیها حتی قبل از اینکه توده ی منجمد غذا در آب ذوب شود به آن حمله ور می شوند. در واقع برخی از گربه ماهیهای بزرگ میتوانند توده ی غذایی منجمد را درسته ببلعند.

غذاهای گوشتی طبیعی

بخش عمده ای از غذای طبیعی بسیاری از گربه ماهیان در طبیعت شامل طیف متنوعی از مواد گوشتی می شود. بارزترین نمونه ی این غذاها عبارتنداز حشرات (بصورت لارو، شفیره یا پیویا و حشره ی بالغ)، سخت پوستان و نرم تنان.

کرم های خونی

کرم های خونی حشره هستند نه کرم، در واقع آنها لاروهای نوعی پشه می باشند که قادر به نیش زدن نیستند. به ندرت گربه ماهی هایی میتوان یافت که در یکی از مراحل زندگی خود از کرمهای خونی تغذیه ننمایند.

برای گونه هایی از گربه ماهیها که حشره خوار می باشند کرم های خونی بخش اصلی رژیم غذایی طبیعی آنها را تشکیل میدهند. کرم های خونی که بطور تجاری در بازار عرضه می شوند دارای ارزش تغذیه ای بالایی بوده و منبع مناسبی برای پروتئین موردنیاز ماهی ها به حساب می آیند.

اگر قصد خرید کرم های خونی منجمد را دارید بهتر است آنهایی که رنگ قرمز خوشرنگی دارند را انتخاب نمایید زیرا چنین غذاهایی معمولا در مقایسه با نمونه هایی که رنگ مایل به خاکستری دارند دارای کیفیت بهتری بوده و در شرایط بهتری تولید شده اند.

 

کرم خونی

کرم خونی

آرتمیا

آرتمیاهای بالغ از رایجترین غذاهای گوشتی طبیعی مورد استفاده ی آکواریوم داران می باشند و به عنوان غذای گربه ماهی ها هم استفاده می شود. همانند کرم های خونی، آرتمیاها نیز بصورت منجمد و یا خشک و منجمد شده موجود می باشند.

برخی از کارخانه ها، آرتمیاهای غنی شده ارائه میدهند. غنی سازی معمولا با افزودن موادی (مانند ویتامین ها و غیره) به محصو در حال انجماد و یا با دادن غذاهای ویژه به آرتمیاهای در حال رشد در واپسین مراحل پیش از برداشت انجام می شود.

گاماروس

گاماروس سخت پوستان کوچکی هستند که از آمفی پودها یا ناجورپایان آب شیرین به حساب می آیند ولی گاهی به اشتباه میگو نامیده می شوند. گاماروس معمولا بصورت خشک منجمد و یا خشک شده در بازار یافت می شوند و غذای گربه ماهی است.

این سخت پوستان بیشتر به عنوان غذای لاک پشت ها ارائه می شوند ولی میتوان آنها را به عنوان غذای مناسبی برای گربه ماهیهای گوشت خوار نیز بکار برد.

توجه نمایید که گاماروس ها به اندازه ی بسیاری از غذاهای دیگر بوی تحریک کننده ندارند به همین دلیل برای اینکه گربه ماهیها به سمت آنها هدایت شوند باید آنها را مخلوط با غذاهای پولکی با کیفیت بالا در اختیار ماهی ها قرار داد.

کریل

اگرچه این سخت پوستان میگو مانند منشاء دریایی دارند اما میتوان مقداری از آنها را در رژیم غذای گربه ماهی ها جا داد.

کریل ها و نمونه های کوچکتری که در بازار با نام پلانکتون به فروش می رسند دارای ارزش غذایی بالایی بوده و سرشار از پروتئین، ویتامین A و به ویژه کاروتنوئیدها که باعث بهبود رنگ در گربه ماهیان می شوند می باشند.

تغذیه ی گربه ماهی ها با سبزیجات

دو مکتب فکری در مورد غذای گربه ماهی ها و تغذیه ی آنان با سبزیجات وجود دارد. مکتب اول میگوید که از مواد خام برای تغذیه ی این ماهی ها استفاده شود.

گروه دوم معتقدند که بهتر است تا سبزیجات موردنظر کمی آب پز شده یا در مایکروویو قرار گیرند. اینجانب نظر گروه دوم را می پسندم البته بطور استثناء برخی محصولات گیاهی که برگهای آنها را نمیتوان به خوبی در آب جوش آب پز نمود را بصورت خام به ماهیها می دهم.

فایده ی جوشاندن سبزیجات به مدت یک دقیقه این است که :

  1. سبزی آب پز شده به راحتی در آب ته نشین می شود در حالی که نمونه های خام معمولا در سطح آب شناور مانده و باید به طریقی آنها را در کف مخزن ثابت نمود
  2. کمی جوشاندن باعث می شود که مقداری از سلولز موجود در ساختار گیاه شکسته شدهد و بسیاری از مواد غذایی آن راحت تر در دسترس قرار گیرد.

گربه ماهی رافائل راه راه یکی از گونه هایی است که از سبزیجات تغذیه می نماید.
البته ممکن است که با جوشاندن برخی از ویتامین های موجود در غذا از بین رود اما در مجموع انجام این کار مفیدتر از عدم انجام آن است. برای مثال میتوان به کدوی سبز اشاره نمود.

اگر کدو را به برش های حلقوی نیم سانتی متری تا دو سانتی متری تکه کنیم و سپس آن تکه ها را برای ک دقیقه بجوشاینم می توانیم آنها را بر روی صفحات مخصوص شیرینی پزی منجمد و در ظروف پلاستیکی در فریزر نگهداری نماییم.

 

گربه ماهی Panaque

گربه ماهی Panaque

اگر از گونه های جنس Panaque نگهداری می نمایید بهتر است مقداری چوب برای تغذیه ی آنها در آکواریوم قرار دهید.

تغذیه ی اختصاصی

اگر گربه ماهی هایی دارید که منزوی و خجالتی هستند و در هنگام غذادهی از خود رقبتی برای دریافت غذا نشان نمیدهند، ممکن است مجبور شوید که بصورت هدفمند و اختصاصی آنها را تغذیه نمایید و به عبارت ساده تر غذا را مستقیما جلوی دهانشان قرار دهید.

برخی از گربه ماهی های کم تحرک یا گوشه گیر (مانند گربه ماهی بانجو) به سادگی از پناهگاه خود خارج نمی شوند. تغذیه ی گربه ماهی های خجالتی مقداری سخت است.

در این حالت اگر از محل اختفای گربه ماهی موردنظر اطلاع دارید میتوانید آن را بطور اختصاصی تغذیه نموده و مواد غذایی را به کمک یک قطره چکان مخصوص انتقال غذا و یا نمونه های بزرگتر قطره چکان که مخصوص تغذیه ی نوزاد حیوانات می باشند مستقیما به محل پنهان شدن آن منتقل نمایید.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=6108

3 دیدگاه در “انواع غذای گربه ماهی ها و تغذیه ی آنان را دقیق تر بشناسیم

  1. زهرا گفت:

    عالیه ممنون از شما

  2. محمد گفت:

    سلام من تاحالا غذای جداگانه برای گربه ماهی نریختم وازکف تانک تغذیه میشه امروز ی نفرگفت کدو بهش بده میخاستم ببینم کدو ظرر نداره

    1. Majid گفت:

      یک کم در حد چند ثانیه بنداز تو آب جوش بعد به یه چیزی ببند بره ته آب .
      هفته ای یکبار سلامتیش رو تضمین میکنه.
      فقط کدوسبز خورشتی باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − 1 =