آب شیرین

قرنطینه گربه ماهی ها ؛ کامل ترین اطلاعات در مورد آن

3.7/5 - (3 امتیاز)

قرنطینه گربه ماهی ها دارای اهمیت زیادی است. بسیاری از آکواریوم داران بطور مرتب هر ماهی تازه خریداری شده ای را برای مدتی در شرایط قرنطینه قرار میدهند. بدیهی است که برای چنین عملی باید یک مخزن مجزا را برای فرآیند قرنطینه سازی برپا نمایید.

قرنطینه گربه ماهی دارای شرایط خاصی است و ممکن است به برنامه ریزی و تفکر بیشتری نیاز داشته باشد. نباید قرنطینه را ساده گرفت و تصور کرد که فقط کافی است تا ماهی تازه خریداری شده را به مخزنی که هنوز چند ماهی در حال سپری کردن دوره ی قرنطینه خود می باشند اضافه نمود. اما همه ی این تلاش ها در بلندمدت بسیار باارزش خواهد بود.
آب
برای ایجاد مخزن قرنطینه خود من معمولا نصف آب مخزن را از آب تازه و نیم دیگر آن را از آکواریومی که ماهی پس از سپری نمودن دوره ی قرنطینه قرار است به آن منتقل شود تامین می نمایم و قبل از استفاده از آب آکواریوم مذکور معمولا 15 تا 20 درصد تعویض آب انجام میدهم.

افزودن آب تازه باعث می شود تا ماهی های موجود در هر دو مخزن شاداب تر شوند و کیفیت آب نیز بالا رود. فراموش نکنید که قبل از استفاده از آب تازه باید آن را کلرزدایی نمایید.

 

نمونه ی یک آکواریوم قرنطینه

نمونه ی یک آکواریوم قرنطینه

دما و فیلتراسیون مناسب برای مخزن قرنطینه گربه ماهی

برای قرنطینه گربه ماهی ابتدا باید با کمک بخاری دمای آب را تنظیم نمایید. سپس میتوانید فیلترها را نصب کنید. ممکن است که قصد استفاده از فیلترهای زیستی را داشته باشید که البته چندان دشوار نیست.

می توانید یک فیلتر جعبه ای (box filter) متوسط (یا بزرگ) را انتخاب نموده و نصف یا سه چهارم آن را توسط سنگریزه های یک آکواریوم سالم و فعال پر نمایید. سپس مقداری از الیافی که برای تصفیه ی مکانیکی در فیلترها استفاده می شود را بر روی سنگریزه ها قرار دهید و فیلتر را به منبع هوا متصل نمایید.

راه اندازی مخزن قرنطینه گربه ماهی

برحسب اینکه اندازه ی گربه ماهی یا گربه ماهی های خریداری شده چقدر باشد، معمولا مخازن 20 تا 80 لیتری برای استفاده به عنوان مکان قرنطینه مناسب می باشند. از آنجا که ویژگی های شیمیایی آب در مخازن بزرگتر پایدار است، منطقی است که از آکواریوم های بزرگتر استفاده نمایید.

اساس برپایی یک مخزن قرنطینه گربه ماهی شامل موارد زیر است

  • یک مخزن
  • یک بخاری غوطه ور با وات مناسب (اگر آکواریوم ها در اتاق مخصوصی که دارای بخاری و دمای ثابت است نگهداری می شوند نیازی به این نوع بخاری نمی باشد)
  • یک فیلتر (مثلا یک فیلتر جعبه ای هواده با اندازه ی متوسط یا یک فیلتر قدرتی کوچک یا متوسط کافی است)
  • یک درپوش برای مخزن
  • چند مخفیگاه برای پنهان شدن ماهی ها.

البته میتوانید از لامپ های رشته ای کوچک برای روشن کردن آکواریوم قرنطینه استفاده نمایید اما واقعا نیازی به این کار نیست. خود من معمولا در مخزن قرنطینه از سنگریزه استفاده نمی کنم اما اگر شما به این کار علاقه دارید میتوانید یک لایه ی نازک از سنگریزه در کف مخزن بگسترانید.
اکنون شما صاحب یک فیلتر کارآمد با کارآیی تصفیه ی زیستی فعال می باشد. همچنین ممکن است بخواهید چند تکه ابری از یک فیلتر اسفنجی در حال کار و فعال را به فیلتر جعبه ای خود اضافه نمایید.

فقط بهتر است مقداری الیاف مناسب را قبل از اسفنج ها قرار دهید تا از گرفته شدن سریع آنها جلوگیری کنید. یک فیلتر اسفنجی فعال بصورت تنها نیز میتواند مورد استفاده قرار گیرد. برخی از آکواریوم داران استفاده از فیلترهای اسفنجی را تریج میدهند اما به نظر من بهتر است بخشی از مواد معلق ابتدا توسط فیلتر جعبه ای تصفیه شود.

اگر شما مایل به استفاده از کربن یا سایر مواد مشابه در فیلترهای جعبه ای هستید می توانید به راحتی آنها را در یک کیسه ی پلاستیکی قرار دهید و آن را پیش از قراردادن الیاف پالایشگر، در میان سنگریزه ها مستقر نمایید. به یاد داشته باشید که اگر تصمیم به استفاده از دارو برای درمان یک بیماری دارید حتما باید پیش از آن کربن را از فیلتر خارج کنید.

 

کریدوراس آدولفو ، یک نوع گربه ماهی

کریدوراس آدولفو ، یک نوع گربه ماهی

انطباق گربه ماهی با محیط جدید

مخزن قرنطینه گربه ماهی می بایست پیش از خرید ماهی جدید راه اندازی شود. سپس می توانید ماهی های جدید را به سرعت به محیط جدید سازش دهید. اینکار دقیقا مشابه اضافه نمودن یک ماهی جدید به یک آکواریوم معمولی می باشد: یعنی باید به آرامی از آب آکواریوم به آب کیسه ی محتوی ماهی بریزید تا حجم آن تقریبا دو برابر شود

. پس از آن می توانید گربه ماهی را با کمک یک تور (که بهتر است ریز بافت باشد) گرفته و به مخزن منتقل نمایید و آب موجود در کیسه را دور بریزید. خود من هیچ وقت آبی که از آکواریوم فروشی به همراه ماهی آورده ام را به مخزن نمی ریزم زیرا در مخازن موجود در آکواریوم فروشی ها تعداد زیادی ماهی نگهداری می شوند و در شانس اینکه عامل نامطلوبی توسط آب آنها منتقل شود بسیار افزایش می یابد.

هر چند ممکن است وسواسی خطاب کنید اما دور ریختن آب آکواریوم فروشی احساس بهتری به من می دهد. از اینها فرآیند قرار دادن ماهی در کیسه ی پلاستیکی و جابه جایی آن باعث بروز استرس در ماهی و دفع زایدات متابولیکی در آب محتوی کیسه می شود که بهتر است دور ریخته شود.

در نظر گرفتن مخفی گاه ها در قرنطیه گربه ماهی

در مخزن قرنطینه گربه ماهی ها بهتر است که محل هایی برای پنهان شدن آنها تعبیه شود البته همه ی گربه ماهی ها لزوما از این مخفی گاه ها استفاده نمی کنند اما باید آنها را در مخزن قرار داد تا در زمان نیاز همه چیز کامل باشد.

مخفی گاه ها باید بتوانند گربه ماهی را به خوبی در خود پناه داده و ورود و خروج و دسترسی گربه ماهی به آنها آسان باشد. برای این کار می توانید از لوله های پی وی سی با قطر مناسب و با غار های سرامیکی ته باز که به صورت تجاری تولید و در آکواریوم فروشی ها عرضه می شوند استفاده نمایید.

یکی از ویژگی های محل های اختفاء در مخزن قرنطینه (به غیر از راحتی آن برای ماهی) این است که بتوان به آسانی آن را برداشته و ماهی را مشاهده و سلامتش را کنترل نمود.

زیرا همانطور که می دانید گربه ماهی ها می توانند به غارهای تنگ وارد شده و طوری خود را جا دهند که خارج کردن آنها به سادگی ممکن نباشد. در زمان قرنطینه لازم است که دست کم روزی دو بار گربه ماهی را به آرامی از پناهگاه خود خارج نموده و سلامتش را کنترل نمایید. گاهی یک چراغ قوه نیز می تواند در این زمینه مفید باشد.

 

نمونه ی یک مخفی گاه برای ماهی ها در آکواریوم

نمونه ی یک مخفی گاه برای ماهی ها در آکواریوم

کنترل شرایط عمومی ماهی در مخزن قرنطینه مشابه همانی است که در آکواریوم فروشی انجام دادید، برای این کار باید به دقت به دنبال نشانه های بیماری های عفونی یا انگلی بگردید. همانطور که پیش تر بیان شد، باله ها از بهترین مناطقی هستند که می توان با مشاهده ی آنها به دنبال نشانه های بیماری گشت.
ماهی تازه خریداری شده را باید در یک مخزن قرنطینه قرار دهید تا از سرایت بیماری ها به آکواریوم اصلی خود جلوگیری نمایید. تغذیه در دوران قرنطینه گربه ماهی زمانی که ماهی شما در اقامتگاه قرنطینه ای خود به سر می برد باید با یک برنامه ی منظم تغذیه شود. دست کم دو بار تغذیه مختصر در روز (که البته ۳ یا ۴ نوبت تغذیه بهتر است)، باید برای گربه ماهی در نظر گرفته شود.

همین دوران قرنطینه موقعیت خوبی است که بفهمید ماهی شما چه غذاهایی را ترجیح می دهد. با توجه به ساده و یکنواخت بودن شرایط مخزن قرنطینه ممکن است ماهی کمی گوشه گیر باشد»، برای همین بهتر است دست کم یکی از نوبت های غذادهی را در شب و پس از خاموشی و بی لامپ ها انجام دهید.

 

این آکواریوم دارای مخفی گاه برای ماهیان است

این آکواریوم دارای مخفی گاه برای ماهیان است

طول دوره ی قرنطینه گربه ماهی

معمولا یک یا دو هفته زمان برای دوره ی قرنطینه کافی است. اگر ماهی شاداب باشد و مشکل خاصی در سلام بروز نکند، می توان آن را به آکواریوم اصلی که منزل دائمی آن است منتقل نمود.

برای این کار می توانیا، ماهی را در یک سطل که مقداری از آب مخزن قرنطینه در آن ریخته شده قرار داده و سپس به تدریج، هم حجم آب موجود در سطل، از آب آکواریوم اصلی به سطل محتوی ماهی اضافه نمایید.، پس از پایان این کار می توانید گربه ماهی را با یک تور گرفته و به آکوآریوم جدید انتقال داده و آب موجود در سطل را دور بریزید.

لینک کوتاه : https://petzip.ir/?p=5868

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 1 =